En oanvänd infästning för pelarborrmaskiner ligger i en öppen svart väska tillsammans med instruktioner och tillbehör i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
oanvänd och komplett vad jag kan se.
 
Stämborr. "Borrar" fyrkantiga hål. Definitivt användbart i en lämplig maskin. Men det gäller ju att lista ut vad för pelarborrmaskin den passar i.
 
Tack för snabbt svar. Är det ngt man kan kika på som avgör till vad den passar? Diameter? Längd?
Tror att det är ngt kina/jula eventuellt.
 
Eftersom det är en universallösning har den förmodligen en bred passform för olika maskiner.
När det gäller handhållna borrmaskiner är en standard på ”hals” 43 mm, när det gäller fastsättning i borrstativ osv. Vet inte om så är fallet med pelarborrar; kunde bara läsa på intruktionen att anordningen skulle monteras med en ”thumb screw” på ”the quill” vilket jag tror är fästet för chuckkonan men är osäker.

Med det sagt skulle jag inte välja att använda en dylik anordning på min Arboga, såvitt jag vet ska man undvika att borra med högt tryck.
Den enda stämborr jag har kört har ett nästan meterlångt skaft just för att utveckla ett extremt högt tryck när den fyrkantiga mejseln ska pressas genom ämnet men det är ju maskinen dimensionerad för.

Ser nog det här som lite snickerikuriosa; det finns många manicker som ska göra en maskin till något annat, men är det bra? Nja…
//Ronnie
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
P
Ja någon hundring kan säkert någon betala bara man vet vilken maskin den passar..
 
Borrarna och hylsorna har ett värde om de är av någotsånär hygglig kvalitet. Resten är skräp. Gjort för att säljas inte för att användas. En stämborrmaskin är betydligt kraftigare byggd än en pelarborrmaskin.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja någon hundring kan säkert någon betala bara man vet vilken maskin den passar..
Verkar att vara ngn universal-skit som klarar flera storlekar. Distansringar från 40 ngt till 65 mm
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Borrarna och hylsorna har ett värde om de är av någotsånär hygglig kvalitet. Resten är skräp. Gjort för att säljas inte för att användas. En stämborrmaskin är betydligt kraftigare byggd än en pelarborrmaskin.
Ja, jag har ju ingen användning för den så den åker till insamlingen. Bara i vägen här hemma.
 
Du har fått svar från två användare som har massor av erfarenhet, men de har nog inte testat just ett sånt här stamborrkit. Det har jag och det funkar förvånansvärt bra. Jag hade en liknande till en halvstadig pelarborr tidigare och upp till 10 mm är det väldigt lite i resultatet som skiljer från när jag använder en riktig halvtons stämborr. Så länge man tänker lite på hur man gör är belastningen snäll och väldigt måttlig på borrmaskinen.
 
  • Gilla
john68 och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har fått svar från två användare som har massor av erfarenhet, men de har nog inte testat just ett sånt här stamborrkit. Det har jag och det funkar förvånansvärt bra. Jag hade en liknande till en halvstadig pelarborr tidigare och upp till 10 mm är det väldigt lite i resultatet som skiljer från när jag använder en riktig halvtons stämborr. Så länge man tänker lite på hur man gör är belastningen snäll och väldigt måttlig på borrmaskinen.
Tror dock inte det passar Arboga. Men det ska finnas ett kitt de själva sålde som passar.

Jag skulle inte heller vara så orolig att använda ett sånt på en Arboga. Den tål väl högt tryck i vertikal riktning, det är vågrätt tryck den inte är anpassad för, dvs fräsning?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.