Eftersom det är en universallösning har den förmodligen en bred passform för olika maskiner.
När det gäller handhållna borrmaskiner är en standard på ”hals” 43 mm, när det gäller fastsättning i borrstativ osv. Vet inte om så är fallet med pelarborrar; kunde bara läsa på intruktionen att anordningen skulle monteras med en ”thumb screw” på ”the quill” vilket jag tror är fästet för chuckkonan men är osäker.
Med det sagt skulle jag inte välja att använda en dylik anordning på min Arboga, såvitt jag vet ska man undvika att borra med högt tryck.
Den enda stämborr jag har kört har ett nästan meterlångt skaft just för att utveckla ett extremt högt tryck när den fyrkantiga mejseln ska pressas genom ämnet men det är ju maskinen dimensionerad för.
Ser nog det här som lite snickerikuriosa; det finns många manicker som ska göra en maskin till något annat, men är det bra? Nja…
//Ronnie
När det gäller handhållna borrmaskiner är en standard på ”hals” 43 mm, när det gäller fastsättning i borrstativ osv. Vet inte om så är fallet med pelarborrar; kunde bara läsa på intruktionen att anordningen skulle monteras med en ”thumb screw” på ”the quill” vilket jag tror är fästet för chuckkonan men är osäker.
Med det sagt skulle jag inte välja att använda en dylik anordning på min Arboga, såvitt jag vet ska man undvika att borra med högt tryck.
Den enda stämborr jag har kört har ett nästan meterlångt skaft just för att utveckla ett extremt högt tryck när den fyrkantiga mejseln ska pressas genom ämnet men det är ju maskinen dimensionerad för.
Ser nog det här som lite snickerikuriosa; det finns många manicker som ska göra en maskin till något annat, men är det bra? Nja…
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
Är troligen en sån här sats. Får nog gå till loppis.
https://duab.se/maskintillbehor-for...stamborrtillsats-dpa-65-for-pelarborr-1-4-1-2
https://duab.se/maskintillbehor-for...stamborrtillsats-dpa-65-for-pelarborr-1-4-1-2
Borrarna och hylsorna har ett värde om de är av någotsånär hygglig kvalitet. Resten är skräp. Gjort för att säljas inte för att användas. En stämborrmaskin är betydligt kraftigare byggd än en pelarborrmaskin.
Ja, jag har ju ingen användning för den så den åker till insamlingen. Bara i vägen här hemma.H heimlaga skrev:
Du har fått svar från två användare som har massor av erfarenhet, men de har nog inte testat just ett sånt här stamborrkit. Det har jag och det funkar förvånansvärt bra. Jag hade en liknande till en halvstadig pelarborr tidigare och upp till 10 mm är det väldigt lite i resultatet som skiljer från när jag använder en riktig halvtons stämborr. Så länge man tänker lite på hur man gör är belastningen snäll och väldigt måttlig på borrmaskinen.
Tror dock inte det passar Arboga. Men det ska finnas ett kitt de själva sålde som passar.Hep skrev:
Du har fått svar från två användare som har massor av erfarenhet, men de har nog inte testat just ett sånt här stamborrkit. Det har jag och det funkar förvånansvärt bra. Jag hade en liknande till en halvstadig pelarborr tidigare och upp till 10 mm är det väldigt lite i resultatet som skiljer från när jag använder en riktig halvtons stämborr. Så länge man tänker lite på hur man gör är belastningen snäll och väldigt måttlig på borrmaskinen.
Jag skulle inte heller vara så orolig att använda ett sånt på en Arboga. Den tål väl högt tryck i vertikal riktning, det är vågrätt tryck den inte är anpassad för, dvs fräsning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
