Vi öppnade universal borrtoppen idag. Brunnen användes sist för 1,5 år sedan. Två avklippta elkablar går in i toppen. Varför två stycken??

Det fanns kondens under locket. Kanske har ventilationen täppt? Däremot hittar jag inte något ventilationshål.

Hur bör det hela se ut egentligen?

Allt var nerstoppat i foderröret. Det andra foderröret kanske var första försöket vid borrning. Kanske. Ingen information om vattenbrunnen finns förutom att en bricka på tråd sänktes 31m.

• Öppen brunn med två avklippta elkablar, kondens under locket, inga ventilationshål synliga. Foderrör och kopplingar runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen universal borrtopp med två avklippta elkablar, kondens under locket, ingen synlig ventilation, allt nerstoppat i foderröret.
    Skapa konto
  • Öppen borrbrunn med metalllock, elkablar, och kondens på ytan. Flera kablar syns inuti brunnen.
    Skapa konto
2 kablar inkopplade. En gummikabel syns gå ner och är säkert den som går till pumpen,
( den är kvar i hålet )
Sen är det 2 st till,kan vara en form av nivåvakt som stoppar pumpen om vattennivån blir för låg, inget ovanligt med nivåvakt, om uttaget är större än tillrinningen. Ska ni börja använda brunnen igen. Då blir det att hissa upp pumpen. Börja med att dra upp dom som inte är gummikabel av tjockar slaget. Det ska även var en vajer eller rostfri tråd som säkerhet om slangen lossnar på pumpen, allt dras med slangen. Varför den är ur drift vet bara förra ägaren, kan vara trasig pump och den sitter fast i hålet. Lämpligt att ta in en röris och säga,vill hissa upp pumpen. Då tar dom med sig ett verkyg för att fåloss den från brunnsadaptern som sitter ca 0,5 iill 1 meter ner, Vet ni hur djupt hålet är. Har ni tur så finns det här och kan zoma in på fastighetsnivå.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
2 kablar inkopplade. En gummikabel syns gå ner och är säkert den som går till pumpen,
( den är kvar i hålet )
Sen är det 2 st till,kan vara en form av nivåvakt som stoppar pumpen om vattennivån blir för låg, inget ovanligt med nivåvakt, om uttaget är större än tillrinningen. Ska ni börja använda brunnen igen. Då blir det att hissa upp pumpen. Börja med att dra upp dom som inte är gummikabel av tjockar slaget. Det ska även var en vajer eller rostfri tråd som säkerhet om slangen lossnar på pumpen, allt dras med slangen. Varför den är ur drift vet bara förra ägaren, kan vara trasig pump och den sitter fast i hålet. Lämpligt att ta in en röris och säga,vill hissa upp pumpen. Då tar dom med sig ett verkyg för att fåloss den från brunnsadaptern som sitter ca 0,5 iill 1 meter ner, Vet ni hur djupt hålet är. Har ni tur så finns det här och kan zoma in på fastighetsnivå.
[länk]
Tack för informationen och länken. Borrad 1977, 46m, 50L/t. Foderrör 2,5m.
Brunnen ur drift pga. påbörjade renovering och elkablarna kapades. Jag tog över, gjorde stomme rent och bestämde installera avlopp i samband med allting är numera nytt. Jag känner förra ägaren och vet att det inte var något konstigt med varken brunnen eller vattnet. Det tog bara tid att komma till denna dag.

Med den informationen, måste man ta upp pumpen?
Kan inte elektrikern bara skarva en ny elkabel i borrtoppen?
Behövs det en ny borrtopp? Som sagt, hittar jag ingenstans för ventilation på den. Det var kondens framförallt på och runt brickan till nivåvakt. Om det ska byttas funkar det med universal borrtopp eller en fodertopp bättre? Foderröret slutar under marknivå. Tanken är att ha kross runt foderröret och en kort betongbrunn med lock.

Gräventreprenör grävde ner till markledningen och adaptern. Den gamla markledningen var klen och planen är att gå över till 32mm rör.

Redigerat:
Jag hade passat på att byta pump. Sannolikheten för att den fungerar är sådär, sannolikheten för att den håller tio år till är nog väldigt låg.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade passat på att byta pump. Sannolikheten för att den fungerar är sådär, sannolikheten för att den håller tio år till är nog väldigt låg.
Vad är livslängd på en brunnspump?

lllusion lllusion skrev:
Tack för informationen och länken. Borrad 1977, 46m, 50L/t. Foderrör 2,5m.
Brunnen ur drift pga. påbörjade renovering och elkablarna kapades. Jag tog över, gjorde stomme rent och bestämde installera avlopp i samband med allting är numera nytt. Jag känner förra ägaren och vet att det inte var något konstigt med varken brunnen eller vattnet. Det tog bara tid att komma till denna dag.

Med den informationen, måste man ta upp pumpen?
Kan inte elektrikern bara skarva en ny elkabel i borrtoppen?
Behövs det en ny borrtopp? Som sagt, hittar jag ingenstans för ventilation på den. Det var kondens framförallt på och runt brickan till nivåvakt. Om det ska byttas funkar det med universal borrtopp eller en fodertopp bättre? Foderröret slutar under marknivå. Tanken är att ha kross runt foderröret och en kort betongbrunn med lock.

Gräventreprenör grävde ner till markledningen och adaptern. Den gamla markledningen var klen och planen är att gå över till 32mm rör.
Om pumpen inte har varit i drift på flera år, skullle jag dra upp den och prova den i en tunna.
Att skarava på ny el, inget problem, det ordnar elektrikern.
Någon ny borrtopptror jag inte att det behövs, kanske nya bulltar(rostfria ) att dra fast det med om dom är borta
Hålet är inte djupt och därav så är det ingen stor pump, det var klena slangar tidigare, för att inte flödet skulle bli förstort. Beroende på var nivån i hålitet fylls till när inget pumpas, det är ca 100 liter per 10 meter hål och det räcker till en familj, men inte att vattna trädgård med. Klart beroende på hur mycket som rinner till. Och framför allt, en större hydrofor eller trycktank ( min ca 100 liter ) för att få för ett större uttag är inte fel.
Mäta nivån görs när pumpen är uppe, enkelt, med snöre och tyngd.
Men med tanke på att det kanske är en form av nivåvakt och den har säkerstället att pumpen inte kan gå torr och havirera, samt luft i systemet. Så kontrollera att den fungerar.
En betongring över är bra, så inget kan komma ner i hålet, är rätt tänkt, se bara till att den är så stor att det går att kliva ned i den. Ni måste komma åt borrtoppen på ett bra sätt vid jobb.
Har själv bara 50L/t i stugan, men hålet är 90 meter, så ett stort magasin finns, med nivå på ca 50 - 60 meter.
NU väntar kudden, God Natt på ER.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
@jonaserik, Tack för hjälpen. Hoppas kudden var snäll.

Vattennivån i foderröret är ca. 1m under marknivå. Det stämmer med allt annat man ser på tomten.
Adaptern är ca. 1,2-1,5m under marknivån.

Kan inte pumpen testas där han hänger? Varför måste/bör man dra upp den för att testa? Om jag förstår rätt måste adaptern kopplas bort för att dra upp pumpen. Eller?

Behöver man byta adaptern för att gå upp i dimension på markledningen? I så fall överväger jag att byta pumpen. Han hänger ca. 31m ner så vi borde kunna dra upp den utan allt för mycket problem.

lllusion lllusion skrev:
@jonaserik, Tack för hjälpen. Hoppas kudden var snäll.

Vattennivån i foderröret är ca. 1m under marknivå. Det stämmer med allt annat man ser på tomten.
Adaptern är ca. 1,2-1,5m under marknivån.

Kan inte pumpen testas där han hänger? Varför måste/bör man dra upp den för att testa? Om jag förstår rätt måste adaptern kopplas bort för att dra upp pumpen. Eller?

Behöver man byta adaptern för att gå upp i dimension på markledningen? I så fall överväger jag att byta pumpen. Han hänger ca. 31m ner så vi borde kunna dra upp den utan allt för mycket problem.
Det med att prova den går bra utan uppdrag, men då ska det vara liksom öppet på någon slang,så det syns att den pumpar. Det med adaptern, brukar vara 1 tum ut på den och där kan du koppla vilken dim du vill, finns övergångar till det. Pumpen hänger i PEM-slangen och den i sin tur sitter på hakdelen på adaptern.I dennes uppsida är ett gänghål 1 tum och där gängas en stång ner och då kan man lyfta upp allt i hålet. Själva rördelen på foderröret sitter kvar. Men pass påompumpen tas upp,ni måste vara flera, speciellt noga med att kabeln kommer upp samtidigt i sträckt. Annars kan den trassla till sig mellan pump och hål och i värsta fall göra tvärstopp på upp och ner för pumpen.Då är man illa ute.
Det blir även att provpumpa för att kunna utröna hur mycket vatten det går att pumpa, innan det börjar sörpla i hålet, hörs otroligt bra o mpumpen börjar ta luft. Därav det med nivåvakt som säkerhet.
Vet du hur adaptern ser ut, annars här på bild.

PS Vid inkoppling av pumpen, vet ingen om den gåråt rätt hål. Då kopplas den in, startas och en slang ger ett sprut, sen skiftar man gången och ser vilken av kopplingarna som ger längst stråle, det är den rätta.

• Mässingsfärgad adapter med gängade anslutningar, använd i pumpar. Visad från sidan för att visa detaljer och konstruktion.
Redigerat:
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Jag valde att dra upp den gamla pumpen och byta. Han var 47 år gammal och inte hade varit i drift på två år. Den inre delen av den gamla adaptern fick användas igen för att passa den yttre delan som redan grävdes ner med 25-32mm övergång till det nya 32-vattenröret. Vi förlängde foderröret så att den nya borrtoppen kunde vara 20cm ovanför marken.

En gammal vattenpump ligger på marken bredvid kablar, omgiven av gräs och jordig yta. En stövel syns delvis i bild.
Skapa konto

Gammal pump av märket Grundfos med tekniska specifikationer synliga på etiketten, placerad på marken vid sidan av ett grävt område.
Skapa konto

Person som drar upp en gammal pump ur marken i skogsområde, omgiven av jord och verktyg.
Skapa konto

Gammal pumpdel och adapter med anslutning till nytt 32-vattenrör, stående på mark med jord och gräs. Skor synliga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
OBS. vajern ska sitta fast i pumpen och inte i adaptern, vad tror du händer med pumpen om PEM-slangen släpper, Kabeln brukar inte gå att dra upp pumen med.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Den verkar sitta i pumpen , wire alltså

• Pumpdel med koppling och sladd synlig, mannen i bakgrunden håller i den.
    Skapa konto
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Jepp är rätt, såg mera som en gängdel på adaptern. Den adaptern verkar inte ha en gängdel för att lyfta upp med och då inte fel att ankra med en vajer för att lyfta. Adapterna kan sitta rätt bra efter ett antal år.
Allt i sin ordning då.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Vajan är förankrad i båda pumpen och adaptern. På de gamla gick vajan från pumpen till borrtoppen utan nån förankring i adaptern. Som det är nu är det endast elkabel som passerar adaptern till borrtoppen.

En till bild av den gamla adaptern med ’lyftröret’ påskruvad innan man försökte sätta den på plats, vilket var rätt svårt eftersom kopplingen var under vatten.

Elektrikern kommer på måndag för att fortsätta med den nya elen i huset. Hoppas kunna dra igång pumpen på onsdag när rörmokaren är klar i badrummet.
En person med handskar hanterar en gammal adapter med pågängat lyftrör utomhus, där det syns mark med verktyg och gräs.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.