Jag skulle plantera några buskar och började gräva gropar. Marken är åsmark mycket lättgrävt, i Skåne. 15 cm ner slog spaden i en sten, jag grävde och grävde och stenen blev större och större och, efter ett tag såg jag att det var en platt sten och under och runt låg det mycket sten, någon har byggt något. Gropen är 5 m framför sommarhuset, som är byggt 1939. Det sticker också upp ett plattjärn, som i sin tur är böjt och ligger tryckt mot undersidan av den platta stenen. Är det någon som har en susning om vad detta kan vara.
Fru till arkeolog: leta upp Fornsök på nätet och kolla din fastighet om den har något "R". Om du är osäker, kontakta din länsstyrelse så kan de bedöma vad du hittat. Ser ju rätt modernt ut med plattjärnet men bäst att vara på säkra sidan.
Järnet ser ut att vara tidigast från 1800-talet tycker jag men jag är inte helt säker.
Dels set hålet ut att vara borrat inte smitt och dels har inte järnet fått det där fjälliga utseendet som gammaldags slagghaltigt smidesjärn oftast men inte alltid får när det ligger i jorden. Jämnheten brukar oftast tyda på att järnet antingen är puddlat eller färskat i skänk.
Dels set hålet ut att vara borrat inte smitt och dels har inte järnet fått det där fjälliga utseendet som gammaldags slagghaltigt smidesjärn oftast men inte alltid får när det ligger i jorden. Jämnheten brukar oftast tyda på att järnet antingen är puddlat eller färskat i skänk.
Kan det vara ett gammalt flaggstångs fundament? Rakt framför dörren passar och järnstången var rakt upp från början för att bulta flaggstången i? Kan det finnas rester av en gärnstång till? En på varsin sida av flaggstången?
Gör absolut inte detta. Gräv och tig. Annars kommer nån från någon instans göra livet surt för dig. 🤣A annsofian skrev:
Förmodligen är det bara gammalt bös. Har en tomt från 30-talet. Det är skit nedgrävt överallt..
Håller med! Det kan snabbt bli kostsamt om man väcker intresse hos någon arkeolog.V Vonsmelly skrev:
Bättre att gräva och tiga oavsett vad man hittar så man inte står där och behöver bekosta någon annans hobbygrävande och få ett fornmärke på gården som kommer hindra en i all framtid.
Knip, gräv mer och återkoppla 👍
Tack för alla råd och intresse. Vi har grävt lite mera och fram kommer ett halvt lock, ca 1 m i diameter med två handtag, fortfarande är vi lite frågande. Men eftersom planen vara att plantera buskar så lägger vi igen hålet.3 307an skrev:Jag skulle plantera några buskar och började gräva gropar. Marken är åsmark mycket lättgrävt, i Skåne. 15 cm ner slog spaden i en sten, jag grävde och grävde och stenen blev större och större och, efter ett tag såg jag att det var en platt sten och under och runt låg det mycket sten, någon har byggt något. Gropen är 5 m framför sommarhuset, som är byggt 1939. Det sticker också upp ett plattjärn, som i sin tur är böjt och ligger tryckt mot undersidan av den platta stenen. Är det någon som har en susning om vad detta kan vara.
Klicka här för att svara