Hej,

jag har hittat ett verktyg som jag inte vet vad det är till för. Någon som vet?

Det ser ut som ett bärhandtag för dörrar/fönster, men då tycker jag det borde vara en vinkel som pekar uppåt i botten, så dörren/fönstret inte glider av. Det är två vinkelprofiler i botten som pekar neråt.

Det står Shift Grip på handtaget med det verkar mest relaterat till cyklar.

Ett metallverktyg med T-format handtag och nedåtvända vinkelprofiler i botten, märkt med 'Shift Grip', står på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Troligtvis används verktyget när man monterar skivmaterial (gips, OSB och spånskivor) på väggstommar. Drar du handtaget nedåt/bakåt så lyfts skivan som står på den vågräta vinkeljärnet upp mot taket och det blir en perfekt anslutning mellan vägg/tak.

• Gilla
Griffeltavlan och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Troligtvis används verktyget när man monterar skivmaterial (gips, OSB och spånskivor) på väggstommar. Drar du handtaget nedåt/bakåt så lyfts skivan som står på den vågräta vinkeljärnet upp mot taket och det blir en perfekt anslutning mellan vägg/tak.
Tack för svaret!

Det skulle kunna vara till detta, men lite konstig konstruktion för det.

Vinkelprofilen som ska in under skivan borde vara tunnare. Nu fungerar den bara om det är 3cm eller mer i glapp. Den korta vinkelprofilen borde nog också ha suttit under röret om den ska stabilisera lyftet i sidled.

E Edvuld skrev:
Tack för svaret!

Det skulle kunna vara till detta, men lite konstig konstruktion för det.

Vinkelprofilen som ska in under skivan borde vara tunnare. Nu fungerar den bara om det är 3cm eller mer i glapp. Den korta vinkelprofilen borde nog också ha suttit under röret om den ska stabilisera lyftet i sidled.

Du har helt rätt! Gjorde själv ett liknande verktyg förra året du jag byggde om ett garage till bostadsytrymme. Meeen, som Tony Ervin säjer! På mitt verktyg hade jag nedre L-profilen åt andra hållet. Fingerade perfekt!

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Nä... det tvivlar jag på..
Närbild av en metallkonstruktion på marken bland löv och smågrenar, med tecken på tveksam hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångkäpp som kan parkeras??? :)

//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.