Tjena!

Har följande golvvärme fördelare och en ventil som läcker.
Men vad tusan är det för märke och vart hittar man en ny ventil?

Nån som kan sprida ljus över denna?

• Golvvärmefördelare med sex ventiler monterade på röd och blå ledningar, en ventil läcker och märkena Uponor och Swegon syns på ställdonen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i en svart ventil från en golvvärmefördelare; bakgrunden visar en Uponor-förpackning.
    Skapa konto
  • Fördelarventil till golvvärme med en läckande del på ett bord bredvid Uponor-förpackningar.
    Skapa konto
Krilleman
Tazzen Tazzen skrev:
Tjena!

Har följande golvvärme fördelare och en ventil som läcker.
Men vad tusan är det för märke och vart hittar man en ny ventil?

Nån som kan sprida ljus över denna?
Hej och välkommen till forumet på Byggahus @Tazzen

Det verkar som det är en äldre Rehau-fördelare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-fungerar-ej-laer-mig.263203/
https://www.byggahus.se/forum/threa...vvaermen-funkar-daligt-numera-varfoer.308202/
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-vattenburen-golvvaermeslinga.269481/

• Gilla
Tazzen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

[länk]
[länk]
[länk]
Tusen tack! Jag visste väll att det skulle va bra att joina denna sida!
Ska fiska vidare efter en ventil nu då ❤️

[länk]
[länk]
[länk]
Jag får nog be om hjälp att hitta ventiler till denna gamla historia.
Någon som vet vart de finns?

Krilleman
Tazzen Tazzen skrev:
Jag får nog be om hjälp att hitta ventiler till denna gamla historia.
Någon som vet vart de finns?
Jag hittar inget matnyttigt heller. 😟

Jag hittar inget matnyttigt heller. 😟
Tack för att du försökte ❤️

Har samma problem med läckande ventil. Ifall lösning finnes så är jag oxå intresserad eller om någon sitter på en begagnad fördelare att plocka ventiler ifrån.

P P-GE skrev:
Har samma problem med läckande ventil. Ifall lösning finnes så är jag oxå intresserad eller om någon sitter på en begagnad fördelare att plocka ventiler ifrån.
Jag kommer byta ut min värmefördelare för att spara alla reservdelar till den andra på nedervåningen. Har nu lagt en vecka på att jaga.
Helt otroligt att man här verkar gjort nån special lösning som sen försvunnit på marknaden.

Tazzen Tazzen skrev:
Jag kommer byta ut min värmefördelare för att spara alla reservdelar till den andra på nedervåningen. Har nu lagt en vecka på att jaga.
Helt otroligt att man här verkar gjort nån special lösning som sen försvunnit på marknaden.
Man tycker de skulle behöva hålla reservdelar lite längre, den jag har är installerad av rörfirma för mindre än 10år sedan. Kollat tyska sidor finns inget där heller.

• Gilla
Tazzen
  • Laddar…
P P-GE skrev:
Man tycker de skulle behöva hålla reservdelar lite längre, den jag har är installerad av rörfirma för mindre än 10år sedan. Kollat tyska sidor finns inget där heller.
Uppdatera gärna med vad du byter till och hur bra det passade till befintlig installation.

P P-GE skrev:
Blir nog en LK väntar på offert från röris :)

P P-GE skrev:
Uppdatera gärna med vad du byter till och hur bra det passade till befintlig installation.
Tja! Har nu bytt till LK 7 slingors. Gick smärtfritt för rörmokaren att byta. :)
Det passade ju inte i original fästena men formfaktorn är mindre på LK så inga utrymmesbekymmer.

Tazzen Tazzen skrev:
Tja! Har nu bytt till LK 7 slingors. Gick smärtfritt för rörmokaren att byta. :)
Det passade ju inte i original fästena men formfaktorn är mindre på LK så inga utrymmesbekymmer.
Tack för uppdateringen. Returslangarna på golvslingorna på min installation är inte jättelånga på delen som kommer upp ur betonggolvet. Såg att c/c på slinganslutningen är 55mm på den gamla. Det var inga problem att få slangarna att passa in på LK som har c/c 50mm? Kunde rörmokaren montera ny direkt i alla gamla anslutningar utan att dra om något i gamla installationen.

P P-GE skrev:
Tack för uppdateringen. Returslangarna på golvslingorna på min installation är inte jättelånga på delen som kommer upp ur betonggolvet. Såg att c/c på slinganslutningen är 55mm på den gamla. Det var inga problem att få slangarna att passa in på LK som har c/c 50mm? Kunde rörmokaren montera ny direkt i alla gamla anslutningar utan att dra om något i gamla installationen.
Har du ett foto på nya installationen så skulle jag gärna titta på det.

P P-GE skrev:
Har du ett foto på nya installationen så skulle jag gärna titta på det.
Montaget i skåpet sitter lite snett mot original LK. För att passa mot inkommande å returen. Inget som stör mig. :)

• Vattenfördelarskåp med rör och ventiler, där installationen är något sned mot original LK och visar inkommande och returkopplingar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.