Hej på er alla!
Mitt första inlägg här handlar om pannan i vårat nyinköpta hus från 1945, som är ett 2-våningshus med källare. Huset är på 120kvm.

Pannan är en Parca Norrahammar N314 från 1984. Inte den nyaste, men det är riktigt bra flås i den.
Så till problemet.... Den är bara kopplad till en varmvattenberedare av modell äldre trätunna ser det ut som. Med andra ord så får jag elda som bara den för att få värme i huset på kvällen för att sedan vakna i ett kallt hus på morgonen (tänk hur det blir till vintern...).

Men....jag hittade en tank i Ladan som jag tänkte att jag skulle koppla in (den e ju gratis).
Bifogar bild.
Är det varmvattenberedare i denna eller inte?
Om inte så kan jag ju ha en elberedare, men hur kopplar jag in denna tank?
Jag har numrerat anslutningar och skrivit vad jag TROR det är. Kan någon rätta mig snälla?

Bifogar också bild på pannan och hur den e kopplad.
Det finns inte någon cirkulationspump till systemet utan går på självcirkulation och det verkar funka bra (trodde jag inte på innan), men när jag kopplar tank, måste det inte vara en pump och en riktig shunt då och vart skall jag isåfall sätta dessa grejor?

Hoppas någon läser detta inlägg och svarar..... Jag har sett att folk skrivit om liknande saker innan, men ville ha med lite bilder så att det blir lättare för mig att begripa.

Ha det så bra!
/ Peter

• frågatank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fråga panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att det är kallt på morgonen. Pannan kyls av snabbt.
Ang tanken så tror jag att:
1 Värme från panna
2 Skulle mycket väl kunna vara en kopparslinga som ger varmvatten. Kolla genom att blåsa i röret så kommer luften nog ut i 3. Detta är VV ut.
3 Om det nu är en varmvattenslinga i pannan så är det här du leder in kallvatten.
4 termometer
5 elpatron
6 elpatron
7 termometer
8 Retur från element
Laddomat 21 fixar den laddningen av tanken
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=15
På Termoventilers hemsida hittar du även bra kopplingsscheman.

Ok. Tack för svaret!
Jag skall ut å kolla tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.