I vårt hus som är byggt 1953 ligger denna sten framför öppna spisen och som fönsterbräda i alla fönster. Är det någon som vet vad det är för sort? Mörk marmorskiva med vit ådring, används som golvplatta framför öppen spis och fönsterbräda i hus från 1953.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under en fönsterbräda. Närbild på en brun stenyta under en fönsterbräda i ett hus byggt 1953, med en delvis vitmålad ram kring den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Vill börja med att säga att jag absolut inte är någon gemmolog eller ens geolog men jag skulle säga komposit. Alltså inte sten
Hälsningar/Urban

U Ubbe55 skrev:
Hej
Vill börja med att säga att jag absolut inte är någon gemmolog eller ens geolog men jag skulle säga komposit. Alltså inte sten
Hälsningar/Urban
Är det original från 1953 lär det inte vara komposit.

Tyckte spontant att det skulle kunna vara någon slags marmor och hittade vid en snabb googling ”Nero Marquina”.

https://stratussurfaces.com/products/stratus-quartz/nero-marquina-silk/

Lite likt…

//Ronnie

PS Gemmologer sysslar med ädelstenar av olika slag och geologer är duktiga på mineral och bergarter. DS

Hej
Jag har exakt likadant framför en öppen spis i ett hus byggt 1939.
Även ett par fönsterbänkar i samma färg som jag alltid har trott är någon typ av asbestkomposit😂.

Men om någon vet svarat är även jag nyfiken.
/ Björkskär

B Birgitta K skrev:
I vårt hus som är byggt 1953 ligger denna sten framför öppna spisen och som fönsterbräda i alla fönster. Är det någon som vet vad det är för sort? [bild]
Under en fönsterbräda. [bild]
Tycker jag känner igen den från mitt föräldrahem byggt 1933. Någon gång har jag hört påstås att den skulle heta S:t Anna-marmor även om jag misstänker att det är en kalksten (marmor är en metamorf kalksten men stenindustrin tenderar att kalla alla mjuka stenar marmor och alla hårda granit).

• Gilla
Birgitta K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.