Unikt namn
RoTe RoTe skrev:
Ja och vad man läser här på forumet så är det så man blir mörkrädd vad totalt inkompetenta idioter leker med elen. Hur får man bukt med det genom att förbjuda Norwesco? Detta forum uppmuntrar till hemmapul där man pangar säkringar för skojs skull i princip. Fan vet vad dödliga grejer folk gör utöver. Jag har ändå lite utbildningar i el och håller mig ändå till lagen.
Jag syftade på att eluttagets fysiska plats består, men det hamnar ett skåp där spisen var förut, varför uttaget inte längre är dolt bakom spis, och då "tillgängligt".

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går alldeles utmärkt att ansluta en enfasspis till ett preilexuttag, men man får begränsa effekten så den klarar sig med 16A. Drar man trefas till köket i samband med bygget så är det med 99% sannolikhet 2,5-kvadrats kabel. Då kan man inte bara byta till ett Norwesco och tro att man kan koppla in en spis som drar 25A.
Nej, så är det ju. Men som du själv säger "konstigare saker har man ju sett". Men hur det än ligger till så är väl de flesta överens om att Norwesco-uttaget ska bytas ut mot Preilex eller fast anslutning. Om det nu inte råkar vara en gamnal lägenhet, där det bara finns en fas, så bör ju även nya trådar dras, för inte behöva begränsa sig till enfasspisar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.