Vet inte om jag ska kalla det buske eller inte. Har ingen aning om vad det är för något så uppskattar gärna lite kunskapen om den.
Sen är jag har det här trädet, trädet är väldigt högt upp och stort så att få in hela trädet på bild är lite svårt.
Kan ta fler bilder om det behövs!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen är jag har det här trädet, trädet är väldigt högt upp och stort så att få in hela trädet på bild är lite svårt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan ta fler bilder om det behövs!
Trädet: Skulle det kunna vara ett gammalt päronträd. Päronträd kan bli väldigt stora. Har du sett några blommor? Det är inte varje år de blommar hellre.... Verkar vara mycket död ved i trädet.
Om det är ett pampigt träd som pryder sin plats kan det vara lämpligt ta dit en arborist som gallrar ut lite och skär bort dödveden. Kan ju vara intressant om det kan bli någon frukt....
Om det är ett pampigt träd som pryder sin plats kan det vara lämpligt ta dit en arborist som gallrar ut lite och skär bort dödveden. Kan ju vara intressant om det kan bli någon frukt....
Oavsett vad det är för ett träd måste ni bestämma er för om ni vill ha det kvar eller inte. Pryder det sin plats och ger karaktär och rumskänsla åt trädgården, så kan det vara värt lite omvårdnad. Om det bara står i vägen och har vuxit sig för stort för er trädgård, ta bort det. Visar det sig vara sjukt kan det också vara en anledning ta bort det. Hur som helst måste dödveden gallras ut så ni inte får grenar i huvudet.....
Har du någon bild på hur trädet ser ut på avstånd, så kanske det också ger ledtråd till vad det kan vara.
Har du någon bild på hur trädet ser ut på avstånd, så kanske det också ger ledtråd till vad det kan vara.
Busken är en ormhassel Corylos avellana.
Trollhassel som tillhör släktet Hamamelis är något helt annat, är egentligen ingen hassel. Trollhassel blommar på bar kvist i februari/Mars.
Trollhassel som tillhör släktet Hamamelis är något helt annat, är egentligen ingen hassel. Trollhassel blommar på bar kvist i februari/Mars.
Redigerat:
Skulle kunna vara svartpoppel också:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartpoppel
Googla lite bilder o se om det liknar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartpoppel
Googla lite bilder o se om det liknar
Utgångspunkten är att ha kvar den och ta bort det döda osv.Sommartorparn skrev:Oavsett vad det är för ett träd måste ni bestämma er för om ni vill ha det kvar eller inte. Pryder det sin plats och ger karaktär och rumskänsla åt trädgården, så kan det vara värt lite omvårdnad. Om det bara står i vägen och har vuxit sig för stort för er trädgård, ta bort det. Visar det sig vara sjukt kan det också vara en anledning ta bort det. Hur som helst måste dödveden gallras ut så ni inte får grenar i huvudet.....
Jag har inte någon bra bild på hur trädet ser ut på avstånd, som jag skrev tidigare är trädet för stort för att få med på en bra bild men jag har någon bild på avstånd. Kan ta fler från andra vinklar när det har slutat regna.
Logga in
Skapa konto
Trädet är som sagt lite dött på toppen, har ingen aning varför. Det växter rätt bra längre ner men just där upp verkar det vara helt dött.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara