15 079 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Vad är detta för skalbagge?
Det är inte ofta jag och den koreanska granen är överens, men här instämmer jag helt.A Abies koreana skrev:Du kommer inte att gilla det jag nu säger men jag måste ändå säga det för att alla som vill ändå skall kunna ta ett beslut om att använda Myrr eller avstå.
Det verksamma ämnet i Myrr tillhör gruppen neonikotionoider , närmare bestämt imidakloprid som under många år misstänkts vara orsaken till den omfattande bidöden i världen. Imidakloprid är ett nervgift som skadar pollinerare och sedan fortplantas genom näringskedjan. Efter mycket motstånd och turbulens ang. neonikotinoidernas skadliga inverkan på naturen beslöt äntligen EU att förbjuda ämnet, beslutet togs för ca 1 månad sedan. Endast tre bekämpningsmedel inom gruppen förbjöds, de tre giftigaste varav imidakloprid anses vara värstingen i gruppen
Hela vår natur är just nu en enda stor barnkammare, fåglarna matar sina ungar för fullt. Döda larver, förgiftade av Myrr är de lättaste bytena och fåglar väljer alltid det som är enklast och kostar minst energi. Utan våra pollinerare kan vi inte försörja oss med mat, det är en allvarlig sanning som borde mana till eftertanke. Många fågelarter minskar, inte enbart av att vi förgiftar deras miljöer men huvudsakligen handlar det om olika mänskliga aktiviteter.
Detta är en vädjan från mig, snälla använd inte dessa gifter när naturen är som känsligast.
[länk]
Det är verkligen sorgligt att läsa alla tips på hur man skall sprida giftiga kemikalier i sin omgivning för att döda insekter och spindlar för att de har fräckheten att skada gräsmattan eller för att de är "äckliga" i största allmänhet.
Staffan
Du missar hela poängen.L Leif i Skåne skrev:Det är helt klar ett argument som jag instämmer till fullo i.
Men om man studerar fåglarna så går dom med huvudet på sned och lyssnar efter larvens knäppande ljud när den gnager på rötter, koltrasten hackar inte på måfå. Så dom tar inte en död larv.
Bi har jag aldrig sett gräva i jorden.
Just att man vattnar ut det i ett smalt stråk, någon dm bred så blir påverkan på övrig natur liten. Det är stor skillnad mot att bespruta hela fält.
Genom att döda larverna får inte koltrastarna lättillgänglig mat till sina ungar. det i sin tur resulterar i att kanske endast tre av fem ungar överlever, vilket i sin tur minskar hökens möjlighet att mata sina ungar etc etc...
Jodå. Bin lever också i marken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Buksamlarbin
Staffan
Tack du, omväxling förnöjer sägs detStaffan2000 skrev:
Det är inte ofta jag och den koreanska granen är överens, men här instämmer jag helt.
Det är verkligen sorgligt att läsa alla tips på hur man skall sprida giftiga kemikalier i sin omgivning för att döda insekter och spindlar för att de har fräckheten att skada gräsmattan eller för att de är "äckliga" i största allmänhet.
Jag var mer eller mindre beredd på halshuggning eller att någon som blir ilsk hittar en enda liten detalj att slå ner på. Men ibland måste vissa saker sägas oavsett konsekvenserna och det här är en så allvarlig fråga där medvetenheten inte är särskilt hög. Om inlägget får en enda att avstå från Myrr i trädgården så har det fyllt en funktion.
Klicka här för att svara