vår äkvällen bjuder på en massa stora skalbaggar som flyger omkring i min trädgård. Vad är det?

Stor skalbagge på grönt gräs och mossa, närbild i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ollonborre.
 
Ser ju märkligt nog ut som ollonborre. De brukar ju svärma på sommarkvällarna längre fram men kanske lurats av den tidiga värmen.
 
Vi hade dem förra året! Rena plågan att vistas utomhus när de svärmade.
Hur är dina upplevelser ?
Kan man göra något åt det ?
 
R Rolle85 skrev:
vår äkvällen bjuder på en massa stora skalbaggar som flyger omkring i min trädgård. Vad är det?

[bild]
Vi har haft såna i 3 år nu! De svärmar och går under gräset där de lägger sina ägg.
Sen kommer fåglarna och äter upp larverna och fördärvar gräsmattan.
Vår matta har klarat oss bra då fåglarna bara är på vissa ställen av trädgården så det märks inte men vi har ju också 5000 kvadrat. På en mindre matta så kanske man märker det tydligare. Vi blev rekommenderade att vattna mattan men det har vi inte gjort. Kanske finns nåt medel?
 
Medlet är biologisk bekämpning !

Klipp inte gräset alls en vecka före samt under svärmningen eller håll det så långt som möjligt.
Skalbaggen söker sig ner i jorden, där den lägger ägg, men den vill inte klättra i djupt gräs och klättrar upp igen om gräset är mer än 6 cm, och flyger till grannen som har klippt kortare!
Det har fungerat hos mig dom senaste 20 åren sedan jag fick tippset i ett radioreportage.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men hur ska man veta när dem kommer?
 
M Mexihuset skrev:
Men hur ska man veta när dem kommer?
Dom vaknar när det varit varmt 23-30ºC i några dagar i år 2018 är det ovanligt tidigt men normalt slutet av Maj fram till Midsommar.
Ställ gräsklipparen på högsta läget, var inte för flitig med klippning före midsommar, så flyttar skalbaggarna in hos din mer flitige granne! :cool:
 
Ja det var helt vindstilla, blå himmel, varmt och mörkt. De flög omrking mina fruktträd och var överallt. Några landade i gräset och borrade ner sig så nu har man väl fullt med larver i mattan då för jag hade precis klippt gräset.
 
R Rolle85 skrev:
Ja det var helt vindstilla, blå himmel, varmt och mörkt. De flög omrking mina fruktträd och var överallt. Några landade i gräset och borrade ner sig så nu har man väl fullt med larver i mattan då för jag hade precis klippt gräset.
Om någon månad har du vita larver 10-15 mm långa som äter upp gräsrötterna, i princip kan du lyfta på gräset och där är dom !!
Nu hittar koltrastarna dom också och dom är inte så försiktiga med gräset, det ser nästan ut som vildsvin varit framme.

Nästa steg i bekämpningen av larver är MYRR .
Larverna har ofta startat från en liten fläck ock äter sig utåt så det bildar en cirkel, lyft på gräset för att hitta gränsen mellan friskt gräs med rötter i behåll och gräs utan rötter där larver just varit.
Blöt ut MYRR i en vattenkanna och vattna skarven mellan friskt gräs och pågående kalasområde för larverna, larverna dör, skrumpnar och försvinner så och svartmyrorna.
 
V
Det är ryska minibomber,kan vara tidsinställda.
Spring!
 
V volvo51 skrev:
Det är ryska minibomber,kan vara tidsinställda.
Spring!
Hahaha :crysmile::crysmile:
 
Kommer dem alltid tillbaka varje år till samma ställe?
Hade dem förra året vid vårat hus i Norrköping. Har aldrig hört om dessa förr.
 
L Leif i Skåne skrev:
Nästa steg i bekämpningen av larver är MYRR .
Larverna har ofta startat från en liten fläck ock äter sig utåt så det bildar en cirkel, lyft på gräset för att hitta gränsen mellan friskt gräs med rötter i behåll och gräs utan rötter där larver just varit.
Blöt ut MYRR i en vattenkanna och vattna skarven mellan friskt gräs och pågående kalasområde för larverna, larverna dör, skrumpnar och försvinner så och svartmyrorna.
Du kommer inte att gilla det jag nu säger men jag måste ändå säga det för att alla som vill ändå skall kunna ta ett beslut om att använda Myrr eller avstå.

Det verksamma ämnet i Myrr tillhör gruppen neonikotionoider , närmare bestämt imidakloprid som under många år misstänkts vara orsaken till den omfattande bidöden i världen. Imidakloprid är ett nervgift som skadar pollinerare och sedan fortplantas genom näringskedjan. Efter mycket motstånd och turbulens ang. neonikotinoidernas skadliga inverkan på naturen beslöt äntligen EU att förbjuda ämnet, beslutet togs för ca 1 månad sedan. Endast tre bekämpningsmedel inom gruppen förbjöds, de tre giftigaste varav imidakloprid anses vara värstingen i gruppen

Hela vår natur är just nu en enda stor barnkammare, fåglarna matar sina ungar för fullt. Döda larver, förgiftade av Myrr är de lättaste bytena och fåglar väljer alltid det som är enklast och kostar minst energi. Utan våra pollinerare kan vi inte försörja oss med mat, det är en allvarlig sanning som borde mana till eftertanke. Många fågelarter minskar, inte enbart av att vi förgiftar deras miljöer men huvudsakligen handlar det om olika mänskliga aktiviteter.

Detta är en vädjan från mig, snälla använd inte dessa gifter när naturen är som känsligast.
https://epochtimes.se/bekampningsmedel-som-kopplats-till-bidoden-kan-orsaka-fageldod
 
  • Gilla
Kallebo och 7 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du kommer inte att gilla det jag nu säger men jag måste ändå säga det för att alla som vill ändå skall kunna ta ett beslut om att använda Myrr eller avstå.

Det verksamma ämnet i Myrr tillhör gruppen neonikotionoider , närmare bestämt imidakloprid som under många år misstänkts vara orsaken till den omfattande bidöden i världen. Imidakloprid är ett nervgift som skadar pollinerare och sedan fortplantas genom näringskedjan. Efter mycket motstånd och turbulens ang. neonikotinoidernas skadliga inverkan på naturen beslöt äntligen EU att förbjuda ämnet, beslutet togs för ca 1 månad sedan. Endast tre bekämpningsmedel inom gruppen förbjöds, de tre giftigaste varav imidakloprid anses vara värstingen i gruppen

Hela vår natur är just nu en enda stor barnkammare, fåglarna matar sina ungar för fullt. Döda larver, förgiftade av Myrr är de lättaste bytena och fåglar väljer alltid det som är enklast och kostar minst energi. Utan våra pollinerare kan vi inte försörja oss med mat, det är en allvarlig sanning som borde mana till eftertanke. Många fågelarter minskar, inte enbart av att vi förgiftar deras miljöer men huvudsakligen handlar det om olika mänskliga aktiviteter.

Detta är en vädjan från mig, snälla använd inte dessa gifter när naturen är som känsligast.
[länk]
Det är helt klar ett argument som jag instämmer till fullo i.

Men om man studerar fåglarna så går dom med huvudet på sned och lyssnar efter larvens knäppande ljud när den gnager på rötter, koltrasten hackar inte på måfå. Så dom tar inte en död larv.
Bi har jag aldrig sett gräva i jorden.
Just att man vattnar ut det i ett smalt stråk, någon dm bred så blir påverkan på övrig natur liten. Det är stor skillnad mot att bespruta hela fält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.