1 243 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Vad är detta för rester vid eldning i kamin?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har för det mesta hårda kakor i askan men eldar till 90% Asp .
Inte tänkt på ngn färg dock .
Eldar jag rivningsvirke med 45 x 70 reglar blir askan ej grå mer svart .
Alm har mycket högt värmevärde 3050 kw/m3f .
Inte tänkt på ngn färg dock .
Eldar jag rivningsvirke med 45 x 70 reglar blir askan ej grå mer svart .
Alm har mycket högt värmevärde 3050 kw/m3f .
Hej, alm och ask tar upp en del koppar (samt en hel del övriga mineraler under sin livstid) Halterna varierar beroende på jordmån mm. Men det är inte ovanligt att det finns kvar i askan, särskilt vid effektiv förbränning under hög temperatur.Plupp 791771 skrev:Hej, jag har nyligen köpt nu ved till min kamin. Kaminen är sotad och aldrig haft några problem med den. Veden jag köpte är 50% björk och vad jag tror är 50% alm (mörkbrun ved med längsgående mörk räfflad bark). Vid eldning med almen blir det kvar platta koralliknande rester som är delvis färgade turkosa.
Skulle inte bry mig så mycket om det inte vore för att det är just turkost eftersom jag tänker på metaller (t ex koppar), och att det kanske inte är jättebra att elda med inomhus. Är det någon som sett nått liknande eller vet vad det är?
David
Man ska inte strö ut askan där man odlar grönsaker och rotfrukter.
Klicka här för att svara