Hej
Jag hittat en låda full med se gärna bild i ett gammalt hus. Vad är det för något? Ett fynd? Har jag äntligen blivit rik? Skojar! :) Men var ska det lämnas i fall det är farligt avfall?
Tack på förhand för svar
Mvh/ M.

• Gammal svart låda med text "Hellesens Drylement Special Typ 1 Elektromof kraft 1,5 Volt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet och svart objekt liknande en liten väska eller fodral med synbar knapp och rep, funnet i gammalt hus.
    Skapa konto
  • Gammal etikett på en låda med text "Kungliga Telegrafverkets Speciale Typ 1" och varningsinstruktioner, nött och smutsig.
    Skapa konto
Det är ett batteri till en telefonanläggning.

• Gilla
Ayour
  • Laddar…
Användes även till telegrafer jag är rätt säker på att det finns ett samlarvärde.
Har själv sett sådana batterier för ca. tjugo år sedan. Det var när vi städade ur ett förråd på mitt dåvarande jobb. Tror de hamnade på ett lokalt museum....

• Gilla
Ayour och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon. Jag har hittat dem på en vind på ett Gammalt hus jag köpt. De har legat där i flera år i en trälåda. Första tanke ”dynamit” haha. Det ligger också tidningar där från hur många år som helst. Suttit där i värmen med mask på och läste tidningarna. Spännande! :)

Vilket museum som helst?

Troligtvis har de suttit som mikrofonbatterier till en telefon med lokalbatterisystem, dvs en gammal med vev innan automatiseringen.

• Gilla
Ayour
  • Laddar…
De skänktes till lokala nostalgi museet.
Ska kanske ta och göra ett besök där ihöst. de har/hade en "teknik/tele avdelning" med riktigt gamla telefoner till 90-tals mobiler mm
Var länge sedan jag var där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.