Någon som känner igen materialet på bilderna? Är innerväggarna i sommarstuga byggd 1975.

Kan det vara tretex?

• Hand håller träfiberskiva med två stift utstickande, frågar om materialet är Tretex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en bit brunt byggmaterial, möjligen tretex, från innerväggarna i sommarstuga byggd 1975.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Håller med.. är det mjukt?

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Håller med.. är det mjukt?
Alltså inte ”mjukt mjukt”, men definitivt mjukare än tex en spånskiva om man ska jämföra med något 😄

Vi har skruvat upp prylar osv i den så det är ganska hållfast. Kan det fortfarande vara treetex?

Ja.

Tycker nog det ser ut som treetex.

Det där ser ut som byggboard från 70-talet, ett mellanting mellan Treetex och masonit.
Har sådana i alla väggar i min kåk från 1979.
!2-13 mm tjock.

• Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
B Brote123 skrev:
Är innerväggarna i sommarstuga byggd 1975.
Såg nu att det var byggt 1975, har för mig treetexfabriken lade ner ~1970...hursom, det har funnits treetexliknande skivor efter det.
Justerar svaret till "treetexliknande porös träfiberskiva". 😉

• Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Anledningen till att jag undrar är för att vi har problem med en unken lukt som jag inte lyckas härleda, sätter sig i kläder osv. Det är i samtliga rum.

Funderar på om detta material kan vara boven?

Jag skulle först misstänka ev fukt, syllar, och ev lim som kan reagera och avge typ häst/stall liknande lukt men i en sommarstuga kan det vara lite svårt som sagt.

Det du har är byggboard och vi har samma i vår villa. Luktar inte men beror såklart på om det blivit utsatt för rökning eller liknande.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.