Hej!
På bilderna ser ni köksfläkten i min nya lägenhet.
Har lite frågor:
1. Vad är det för sorts fläkt? Enligt prospekt så är det en kolfilter-fläkt men är inte helt säker. Kan inte se något produktnummer eller liknande.
2. Är den godkänt monterad? Den blåser fuktig/flottig luft rakt in i skåpet så att skåpluckan öppnas vid användning.
Tack för eventuella svar!
På bilderna ser ni köksfläkten i min nya lägenhet.
Har lite frågor:
1. Vad är det för sorts fläkt? Enligt prospekt så är det en kolfilter-fläkt men är inte helt säker. Kan inte se något produktnummer eller liknande.
2. Är den godkänt monterad? Den blåser fuktig/flottig luft rakt in i skåpet så att skåpluckan öppnas vid användning.
Tack för eventuella svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Välkommen till forumet!
Den påminner om en fläkt som förekom i forumet tidigare i december och på den kunde undersidans mittplåt vikas ner åt ena sidan (satt alltså med gångjärn på ena kortsidan). Pröva med det och se om det finns någon märketikett i det utrymme som då blir synligt.
Däremot är det ju inte meningen att all luft från fläkten ska blåsas ut i ett skåp utan man brukar leda den luften genom skåpets toppskiva.
Den påminner om en fläkt som förekom i forumet tidigare i december och på den kunde undersidans mittplåt vikas ner åt ena sidan (satt alltså med gångjärn på ena kortsidan). Pröva med det och se om det finns någon märketikett i det utrymme som då blir synligt.
Däremot är det ju inte meningen att all luft från fläkten ska blåsas ut i ett skåp utan man brukar leda den luften genom skåpets toppskiva.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
När jag renoverade mitt förra kök så hade vi en självdragen vent och besiktningsmanen sa att man inte får koppla på kolfilterfläkten på utsuget som gamla självdragnafläkten va inkopplade på förut, för man kan förstöra draget för alla andra i husetBirgitS skrev:
Tack för alla svar!
Jag vet nu att det är en kolfilter-fläkt från Ikea som heter 'Underverk'. Inte den senaste modellen.
Enligt BRF får jag inte koppla fläkten till utsuget. Då blir alternativet att dra slang + ventil ut i rummet. Som tur är har jag god ventilation i lägenheten och fönster precis vid spisen. Vad för ventil ska jag köpa då?
Jag vet nu att det är en kolfilter-fläkt från Ikea som heter 'Underverk'. Inte den senaste modellen.
Enligt BRF får jag inte koppla fläkten till utsuget. Då blir alternativet att dra slang + ventil ut i rummet. Som tur är har jag god ventilation i lägenheten och fönster precis vid spisen. Vad för ventil ska jag köpa då?
Hade en likartat briljant installerad ”kolfilterfläkt” utan kolfilter i min förra lägenhet... Där hade jag inget kolfilter alls från början - så jag köpte en sats liknande denna (https://www.luftbutiken.se/alla-filter/9262-cylinda-kolfilterlada.html) och satte ”lådan” i toppen av skåpet. Det förutsätter förstås att man inte har takanslutning på skåpet och ett rimligt avstånd mellan skåpets ovansida och taket...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Är det öppet ovanför fläktskåpet?H Hobbemustasch skrev:Tack för alla svar!
Jag vet nu att det är en kolfilter-fläkt från Ikea som heter 'Underverk'. Inte den senaste modellen.
Enligt BRF får jag inte koppla fläkten till utsuget. Då blir alternativet att dra slang + ventil ut i rummet. Som tur är har jag god ventilation i lägenheten och fönster precis vid spisen. Vad för ventil ska jag köpa då?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ja, det ska det göra.
Har du en manual för fläkten så du vet hur du får bort fettfiltret så du kan göra rent det?
För om luften som kommer ut är flottig verkar det som att det är fullt med fett i det filtret.
Har du en manual för fläkten så du vet hur du får bort fettfiltret så du kan göra rent det?
För om luften som kommer ut är flottig verkar det som att det är fullt med fett i det filtret.
Ok!BirgitS skrev:
Yes jag hittade manualen på Ikeas hemsida och har gjort rent fettfiltret. Nu ska jag bara dra utsug ut genom fläktskåpet. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden