Hej!

På bilderna ser ni köksfläkten i min nya lägenhet.

Har lite frågor:

1. Vad är det för sorts fläkt? Enligt prospekt så är det en kolfilter-fläkt men är inte helt säker. Kan inte se något produktnummer eller liknande.

2. Är den godkänt monterad? Den blåser fuktig/flottig luft rakt in i skåpet så att skåpluckan öppnas vid användning.

Tack för eventuella svar!

Köksfläkt inbyggd i skåp utan tydligt märke eller produktnummer, fråga om typ och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt monterad inne i skåp med synlig smuts och ansluten till vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Den påminner om en fläkt som förekom i forumet tidigare i december och på den kunde undersidans mittplåt vikas ner åt ena sidan (satt alltså med gångjärn på ena kortsidan). Pröva med det och se om det finns någon märketikett i det utrymme som då blir synligt.

Däremot är det ju inte meningen att all luft från fläkten ska blåsas ut i ett skåp utan man brukar leda den luften genom skåpets toppskiva.
 
P
helt fel installerad
skall gå rör upp till taket för att där antingen anslutas till imkanal eller ventil ut i rummet
 
electroluxaren skrev:
helt fel installerad
skall gå rör upp till taket för att där antingen anslutas till imkanal eller ventil ut i rummet
Även i självdragen lägenhet, om det är en kolfilterfläkt?
 
BirgitS
L Lopex skrev:
Även i självdragen lägenhet, om det är en kolfilterfläkt?
I så fall blir det ju alternativet ventil ut i rummet som gäller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall blir det ju alternativet ventil ut i rummet som gäller.
När jag renoverade mitt förra kök så hade vi en självdragen vent och besiktningsmanen sa att man inte får koppla på kolfilterfläkten på utsuget som gamla självdragnafläkten va inkopplade på förut, för man kan förstöra draget för alla andra i huset
 
Det ser ut som den Siemens LB57574 vi har eller liknande. Skall absolut anslutas till kanal.
 
P
Ibland kan man montera med Eller utan kolfilter eller efterbeställa kolfilter men ventil ut ur skåpet behövs hur eller hur
 
Tack för alla svar!

Jag vet nu att det är en kolfilter-fläkt från Ikea som heter 'Underverk'. Inte den senaste modellen.

Enligt BRF får jag inte koppla fläkten till utsuget. Då blir alternativet att dra slang + ventil ut i rummet. Som tur är har jag god ventilation i lägenheten och fönster precis vid spisen. Vad för ventil ska jag köpa då?
 
Hade en likartat briljant installerad ”kolfilterfläkt” utan kolfilter i min förra lägenhet... Där hade jag inget kolfilter alls från början - så jag köpte en sats liknande denna (https://www.luftbutiken.se/alla-filter/9262-cylinda-kolfilterlada.html) och satte ”lådan” i toppen av skåpet. Det förutsätter förstås att man inte har takanslutning på skåpet och ett rimligt avstånd mellan skåpets ovansida och taket...
 
BirgitS
H Hobbemustasch skrev:
Tack för alla svar!

Jag vet nu att det är en kolfilter-fläkt från Ikea som heter 'Underverk'. Inte den senaste modellen.

Enligt BRF får jag inte koppla fläkten till utsuget. Då blir alternativet att dra slang + ventil ut i rummet. Som tur är har jag god ventilation i lägenheten och fönster precis vid spisen. Vad för ventil ska jag köpa då?
Är det öppet ovanför fläktskåpet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det öppet ovanför fläktskåpet?
Ja, ungefär 20 cm. Funkar det att ha utblåset riktat uppåt då?
 
BirgitS
Ja, det ska det göra.

Har du en manual för fläkten så du vet hur du får bort fettfiltret så du kan göra rent det?
För om luften som kommer ut är flottig verkar det som att det är fullt med fett i det filtret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det ska det göra.

Har du en manual för fläkten så du vet hur du får bort fettfiltret så du kan göra rent det?
För om luften som kommer ut är flottig verkar det som att det är fullt med fett i det filtret.
Ok!

Yes jag hittade manualen på Ikeas hemsida och har gjort rent fettfiltret. Nu ska jag bara dra utsug ut genom fläktskåpet. Tack för hjälpen!
 
H Hobbemustasch skrev:
Ok!

Yes jag hittade manualen på Ikeas hemsida och har gjort rent fettfiltret. Nu ska jag bara dra utsug ut genom fläktskåpet. Tack för hjälpen!
Hej!

Har samma fläkt och behöver sätta i kolfilter men hittar ingen manual någonstans. Hur hittade du manualen? Tack!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.