Hej!
Har flyttat in i ett hus som totalrenoverades tidigt 70-tal, med uttag för belysning ovanför fönster. I första läget vill jag helst slippa byta till dcl-uttag eftersom det ställer krav på att byta till jordat i resten av rummet/rummen (?). Istället undrar jag vad detta gamla uttag kallas och om/var man kan köpa en passande kontakt för t ex julstjärna?

Alla experter jag pratat med hittills (elektriker, lampbutik etc) har inte kunnat svara på detta, gissar att kontakten är så pass gammal och slutade användas strax efter den installerades.

Tacksam för hjälp!

• Gammalt eluttag ovanför fönster, installerat på 70-talet, med flera hål för kontaktpinnar. Stort runt väggfäste med skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som ett jordat kronuttag. Är du säker på att resten av rummet är ojordat?

• Gilla
Agge Agent
  • Laddar…
Kronuttag med jord. I stora rum där man kunde förvänta sig stora ljuskronor så brukade man installera kronuttag. Dvs uttag med två separata tändtrådar så att man kunde tända ena, andra eller båda delarna av en ljuskronas många lampor. Alltså en föregångare till dimmer.

Innan det blev vanligt med jordade uttag i torra rum så användes de vanliga lamputtagen med tre hål som ser likadana ut som de runda uttag som föregick dcl, men med ett hål istället för jordstiftet och därmed två tändtrådar plus nolla.

När man började jorda alla rum på bred front så kom detta uttag med krontändning plus jord. Men i ungefär samma tid så blev det omodernt med ljuskronor och snart kom även de första dimmersen så dessa uttag användes bara en kort period och är därför ganska ovanliga idag.

Du får nog svårt att hitta en ny kontakt.

Det är för övrigt på grund av ljuskronors krontändning som en dubbel strömbrytare än idag benämns som "kron". Även fast de idag nästan alltid används till att tända två separata lampor på olika ställen i rummet.

• Gilla
lsundberg och 1 till
  • Laddar…
Agge Agent Agge Agent skrev:
Hej!
Har flyttat in i ett hus som totalrenoverades tidigt 70-tal, med uttag för belysning ovanför fönster. I första läget vill jag helst slippa byta till dcl-uttag eftersom det ställer krav på att byta till jordat i resten av rummet/rummen (?). Istället undrar jag vad detta gamla uttag kallas och om/var man kan köpa en passande kontakt för t ex julstjärna?

Alla experter jag pratat med hittills (elektriker, lampbutik etc) har inte kunnat svara på detta, gissar att kontakten är så pass gammal och slutade användas strax efter den installerades.

Tacksam för hjälp!
Som tidigare svarare så utfylligt beskrivet så råder jag dej att byta uttag i taket. Det finns uttag med dubbla moderna kontakter. Jem o fix har
Uttag med 2 faser/ tändtrådar har inte helt spelat ut sin roll.
En takfläkt kan få brytare till fläkt och lyse.
Med en dimerpuck är det bara hastigheten på fläkten du behöver reglera med hängkedjan.
Jag tror inte varvtalet går att reglera med dimmerpuck. Jag tror varvtalet styrs av olika lindningar.

• Gilla
Agge Agent
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Som tidigare svarare så utfylligt beskrivet så råder jag dej att byta uttag i taket. Det finns uttag med dubbla moderna kontakter. Jem o fix har
Fast de är inte jordade som TS uttag är. Du får inte byta ett jordat till ett ojordat om det inte finns någon riktigt bra anledning.

• Gilla
Agge Agent
  • Laddar…
Jordad kronstickpropp med fyra stift och vit plast, liggande på en ljus yta. Koppling för äldre elektriska lampor eller uttag.
Skapa konto

Det är en sådan här jordad kronstickpropp som passar i ditt uttag, men de finns inte att få tag på längre, möjligtvis på någon loppis el. dyl.
Men om rummet har ojordade vägguttag så kan du byta till ojordade lamputtag
Inbäddad ojordad lamputtag i vitt, lämplig för vägg- eller takmontering, med snabbanslutning och tillverkad av polarvit termoplast.
Skapa konto

• Gilla
Agge Agent
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast de är inte jordade som TS uttag är. Du får inte byta ett jordat till ett ojordat om det inte finns någon riktigt bra anledning.
Googla på DLC dubbla uttag

• Gilla
Agge Agent
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut som ett jordat kronuttag. Är du säker på att resten av rummet är ojordat?
Nere till vänster om fönstret sitter faktiskt ett jordat uttag, men de tre andra uttagen i vår lilla ”matsal” är ojordade. Ska dock säga att ett annat av rummen (som inte hade uttag ovan fönster) som vi renoverade (mha elektriker) visade sig vara trådat för jordat, men uttagen var ojordade.

Jag har också insett att uttaget ovan fönster i vardagsrummet, alltså rummet bredvid, har ett motsvarande lamputtag, men ojordat.

Jag vill anlita en elektriker och byta dessa uttag i samband med ommålning, bara oklart när detta kommer ske (tid, ork etc:). Så jag hade hoppats på en enkel lösning när jag snart hänger upp adventsstjärnorna. Kanske håller jag utkik efter begagnade stickproppar tills dess:)

Tack för alla svar!
/Agge Agent

• Ojordad lamputtag ovanför fönster på vit vägg, med skruvhål och krok bredvid.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.