Ska byta ut spiskåpan i köket då reglaget för spjället inte längre reagerar när man vrider på det och fläkten i sig är gammal och äcklig.

Eftersom vi har mekanisk frånluft som är gemensam med badrum, tvättstuga, klädkammare etc så vågar jag inte köra på en alliance fläkt ifall köket går i samma kanal. Rätt-fel??

Undrar vad det är för kopplad plåtbox bredvid kåpans stos. Det går ju elkablar till den men på kåpan kan man inte reglera flödet på annat vis än via vredet för spjället.

Så vad är det för box och vad kan det vara för kablar?
Gammal spiskåpa över spishäll med kopplad plåtbox och elkablar, i behov av byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Läs på hur Alliance-system fungerar. Jag misstänker att det är det du har. Och då måste du sätta rätt sorts fläkt i köket.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Boxen är sannolikt för koppla belysningen i kåpan. Den kan vara en fläkt men ser lite liten ut för att vara det. Den kan också innehålla mekanismen till ett spjäll.

Jag tycker det ser ut som en vanlig passiv spiskåpa med spjäll. Den ena kabeln är för att ge ström till belysningen i kåpan.

Frågan är varför det är två kablar, kan du se var de tar vägen? Den ena skulle kunna vara en styrning till takfläken som varvar upp när du vrider på spjället?

Vad du skall sätta dit beror väl på hur du tycker det fungerar idag. Är det ok sug så kan du sätta en ny spiskåpa med spjäll. Om du forskar lite i hur spiskåpan är kopplad, och om den styr takfläken blir det lättare att välja modell. Du kanske kan skaffa en kåpa som styr varvtalet på takfläkten.

Alliance kan vara möjligt, beror på vad takfläkten har för kapacitet och lite hur rördragningen ser ut. Kan vara läge att uppgradera takfläkt när du ändå är igång.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Ja, troligen har du alliancefläkt idag. Elektroniken är i så fall bl a till för att höja varvtalet på den centrala fläkten när man öppnar spjället.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Jag tror inte det är en alliance, boxen är för liten och kåpan för tunn för att innehålla en fläkt.

Men jag kan ha fel, öppna och kolla?

Däremot kan det vara en kåpa med styrning av extern fläkt.

Gör kåpan strömlös, öppna boxen och kolla, lägg upp en bild. Då blir det nog uppenbart vad det rör sig om.
 
C camelspin skrev:
Boxen är sannolikt för koppla belysningen i kåpan. Den kan vara en fläkt men ser lite liten ut för att vara det. Den kan också innehålla mekanismen till ett spjäll.

Jag tycker det ser ut som en vanlig passiv spiskåpa med spjäll. Den ena kabeln är för att ge ström till belysningen i kåpan.

Frågan är varför det är två kablar, kan du se var de tar vägen? Den ena skulle kunna vara en styrning till takfläken som varvar upp när du vrider på spjället?

Vad du skall sätta dit beror väl på hur du tycker det fungerar idag. Är det ok sug så kan du sätta en ny spiskåpa med spjäll. Om du forskar lite i hur spiskåpan är kopplad, och om den styr takfläken blir det lättare att välja modell. Du kanske kan skaffa en kåpa som styr varvtalet på takfläkten.

Alliance kan vara möjligt, beror på vad takfläkten har för kapacitet och lite hur rördragningen ser ut. Kan vara läge att uppgradera takfläkt när du ändå är igång.
Givetvis är ju en till belysningen! Hur kunde jag missa det :rofl:
Jag tycker också det bara verkar vara en spiskåpa. När jag tittar runt på alliance fläktar så verkar de ha fler reglage och även forcering och driftinställningar på fronten. Denna har ju bara lampknapp och ett vred för spjället..

Jag kan inte forska vidare med kablarna idag men ska se om jag kan få reda på vart de tar vägen.
Alltså, fläkten suger ju bra men spjället går ju inte att justera läget på.

Tack för din input!(y)
 
useless useless skrev:
Ja, troligen har du alliancefläkt idag. Elektroniken är i så fall bl a till för att höja varvtalet på den centrala fläkten när man öppnar spjället.
Varför tror du det är en alliancefläkt och inte en spiskåpa då? :thinking:
 
Du skulle höra om det är en alliance - går det igång en fläkt inne i lådan när du slår på?
 
useless useless skrev:
Ja, troligen har du alliancefläkt idag. Elektroniken är i så fall bl a till för att höja varvtalet på den centrala fläkten när man öppnar spjället.
C camelspin skrev:
Jag tror inte det är en alliance, boxen är för liten och kåpan för tunn för att innehålla en fläkt.

Men jag kan ha fel, öppna och kolla?

Däremot kan det vara en kåpa med styrning av extern fläkt.

Gör kåpan strömlös, öppna boxen och kolla, lägg upp en bild. Då blir det nog uppenbart vad det rör sig om.

Sorry, lite sent med bilderna, men detta kanske säger er något?
Den vita kabeln går upp i takfläkten. Köksfläkten har en separat kanal upp till takfläkten. Övrig ventilation går i egen kanal också men båda kanalerna går till takfläkten.

Jag kan tycka det känns som en spiskåpa då det ser ut som att spjället reglerar takfläkten?
 
  • Etikett för en spiskåpa med specifikationer, omgiven av smuts och spindelväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör anslutet till tak med vit elledning och synlig väggfläckighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning i dosa med olika färgade kablar och en vit kabel som leder uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar och kablar i en öppen anslutningsdosa, bakgrund av diskussion om ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kopplingar och kablar inuti en vägg med skruvplintar och isolatorer i elinstallationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglage med spak och vred på en enhet ovanför ett vitt köksskåp, med kakelvägg och del av spis i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Märkligt hur de blandat nolla och fas (svart och blå) på vänstra sidan i bilden?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Märkligt hur de blandat nolla och fas (svart och blå) på vänstra sidan i bilden?
Jaså? Utveckla gärna, kan inte el så bra :confused:
 
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Märkligt hur de blandat nolla och fas (svart och blå) på vänstra sidan i bilden?
Det är inte att de blandat fas och nolla utan använt de färgerna till andra funktioner, man tager vad man haver så att säga, olyckligt kan man tycka och svårare att felsöka eller byta ut då man måste dokumentera omsorgsfullt innan demontering.
 
Jag har en sån Franske som du länkat till. Jag tror det skulle funka bra för dig.

Allt är redan framdraget och klart, den vita kabeln är styr till takfläkten. Färgerna kan bli sådär med kabel, det finns inte alla färger att tillgå, + att den bruna ser rätt gammal ut. På apparatsidan gäller inte vanliga färger, det kan behövas ett kopplingsschema för att fatta vad allt är om man inte är el-kunnig. Men

Om du tycker draget i nuvarande lösning är ok kan du förmodligen installera en ny kåpa med bibehållet drag och inkopplingen är nog ingen match.

Det som kan vara lite svårare är att ställa in rätt volt för grundflödet, eftersom det även styr ventilationen för våtutrymmen. Om det skall bli ordentligt gjort är det bra att sota kanalerna och göra ren takfläkten, sedan ställa in alla don och rätt spänning så det blir balans i ventialtionen. Sotarn kan göra en sådan injustering men det kostar en del faktiskt.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Jag har en sån Franske som du länkat till. Jag tror det skulle funka bra för dig.

Allt är redan framdraget och klart, den vita kabeln är styr till takfläkten. Färgerna kan bli sådär med kabel, det finns inte alla färger att tillgå, + att den bruna ser rätt gammal ut. På apparatsidan gäller inte vanliga färger, det kan behövas ett kopplingsschema för att fatta vad allt är om man inte är el-kunnig. Men

Om du tycker draget i nuvarande lösning är ok kan du förmodligen installera en ny kåpa med bibehållet drag och inkopplingen är nog ingen match.

Det som kan vara lite svårare är att ställa in rätt volt för grundflödet, eftersom det även styr ventilationen för våtutrymmen. Om det skall bli ordentligt gjort är det bra att sota kanalerna och göra ren takfläkten, sedan ställa in alla don och rätt spänning så det blir balans i ventialtionen. Sotarn kan göra en sådan injustering men det kostar en del faktiskt.
Tack för bra svar. Vi har ju bra drag i fläkten idag men det känns som den går för full rulle. Får beställa hem en fläkt och höra med elektriker och sotare då. Tror inte någon sett över kanalerna på ett tag så det är säkert värt pengarna vilket som.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.