Ska byta ut spiskåpan i köket då reglaget för spjället inte längre reagerar när man vrider på det och fläkten i sig är gammal och äcklig.
Eftersom vi har mekanisk frånluft som är gemensam med badrum, tvättstuga, klädkammare etc så vågar jag inte köra på en alliance fläkt ifall köket går i samma kanal. Rätt-fel??
Undrar vad det är för kopplad plåtbox bredvid kåpans stos. Det går ju elkablar till den men på kåpan kan man inte reglera flödet på annat vis än via vredet för spjället.
Så vad är det för box och vad kan det vara för kablar?
Eftersom vi har mekanisk frånluft som är gemensam med badrum, tvättstuga, klädkammare etc så vågar jag inte köra på en alliance fläkt ifall köket går i samma kanal. Rätt-fel??
Undrar vad det är för kopplad plåtbox bredvid kåpans stos. Det går ju elkablar till den men på kåpan kan man inte reglera flödet på annat vis än via vredet för spjället.
Så vad är det för box och vad kan det vara för kablar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Boxen är sannolikt för koppla belysningen i kåpan. Den kan vara en fläkt men ser lite liten ut för att vara det. Den kan också innehålla mekanismen till ett spjäll.
Jag tycker det ser ut som en vanlig passiv spiskåpa med spjäll. Den ena kabeln är för att ge ström till belysningen i kåpan.
Frågan är varför det är två kablar, kan du se var de tar vägen? Den ena skulle kunna vara en styrning till takfläken som varvar upp när du vrider på spjället?
Vad du skall sätta dit beror väl på hur du tycker det fungerar idag. Är det ok sug så kan du sätta en ny spiskåpa med spjäll. Om du forskar lite i hur spiskåpan är kopplad, och om den styr takfläken blir det lättare att välja modell. Du kanske kan skaffa en kåpa som styr varvtalet på takfläkten.
Alliance kan vara möjligt, beror på vad takfläkten har för kapacitet och lite hur rördragningen ser ut. Kan vara läge att uppgradera takfläkt när du ändå är igång.
Jag tycker det ser ut som en vanlig passiv spiskåpa med spjäll. Den ena kabeln är för att ge ström till belysningen i kåpan.
Frågan är varför det är två kablar, kan du se var de tar vägen? Den ena skulle kunna vara en styrning till takfläken som varvar upp när du vrider på spjället?
Vad du skall sätta dit beror väl på hur du tycker det fungerar idag. Är det ok sug så kan du sätta en ny spiskåpa med spjäll. Om du forskar lite i hur spiskåpan är kopplad, och om den styr takfläken blir det lättare att välja modell. Du kanske kan skaffa en kåpa som styr varvtalet på takfläkten.
Alliance kan vara möjligt, beror på vad takfläkten har för kapacitet och lite hur rördragningen ser ut. Kan vara läge att uppgradera takfläkt när du ändå är igång.
Jag tror inte det är en alliance, boxen är för liten och kåpan för tunn för att innehålla en fläkt.
Men jag kan ha fel, öppna och kolla?
Däremot kan det vara en kåpa med styrning av extern fläkt.
Gör kåpan strömlös, öppna boxen och kolla, lägg upp en bild. Då blir det nog uppenbart vad det rör sig om.
Men jag kan ha fel, öppna och kolla?
Däremot kan det vara en kåpa med styrning av extern fläkt.
Gör kåpan strömlös, öppna boxen och kolla, lägg upp en bild. Då blir det nog uppenbart vad det rör sig om.
Givetvis är ju en till belysningen! Hur kunde jag missa detC camelspin skrev:Boxen är sannolikt för koppla belysningen i kåpan. Den kan vara en fläkt men ser lite liten ut för att vara det. Den kan också innehålla mekanismen till ett spjäll.
Jag tycker det ser ut som en vanlig passiv spiskåpa med spjäll. Den ena kabeln är för att ge ström till belysningen i kåpan.
Frågan är varför det är två kablar, kan du se var de tar vägen? Den ena skulle kunna vara en styrning till takfläken som varvar upp när du vrider på spjället?
Vad du skall sätta dit beror väl på hur du tycker det fungerar idag. Är det ok sug så kan du sätta en ny spiskåpa med spjäll. Om du forskar lite i hur spiskåpan är kopplad, och om den styr takfläken blir det lättare att välja modell. Du kanske kan skaffa en kåpa som styr varvtalet på takfläkten.
Alliance kan vara möjligt, beror på vad takfläkten har för kapacitet och lite hur rördragningen ser ut. Kan vara läge att uppgradera takfläkt när du ändå är igång.
Jag tycker också det bara verkar vara en spiskåpa. När jag tittar runt på alliance fläktar så verkar de ha fler reglage och även forcering och driftinställningar på fronten. Denna har ju bara lampknapp och ett vred för spjället..
Jag kan inte forska vidare med kablarna idag men ska se om jag kan få reda på vart de tar vägen.
Alltså, fläkten suger ju bra men spjället går ju inte att justera läget på.
Tack för din input!
useless skrev:
C camelspin skrev:Jag tror inte det är en alliance, boxen är för liten och kåpan för tunn för att innehålla en fläkt.
Men jag kan ha fel, öppna och kolla?
Däremot kan det vara en kåpa med styrning av extern fläkt.
Gör kåpan strömlös, öppna boxen och kolla, lägg upp en bild. Då blir det nog uppenbart vad det rör sig om.
Sorry, lite sent med bilderna, men detta kanske säger er något?
Den vita kabeln går upp i takfläkten. Köksfläkten har en separat kanal upp till takfläkten. Övrig ventilation går i egen kanal också men båda kanalerna går till takfläkten.
Jag kan tycka det känns som en spiskåpa då det ser ut som att spjället reglerar takfläkten?
Redigerat:
Det är inte att de blandat fas och nolla utan använt de färgerna till andra funktioner, man tager vad man haver så att säga, olyckligt kan man tycka och svårare att felsöka eller byta ut då man måste dokumentera omsorgsfullt innan demontering.Åsa Lund skrev:
Jag har en sån Franske som du länkat till. Jag tror det skulle funka bra för dig.
Allt är redan framdraget och klart, den vita kabeln är styr till takfläkten. Färgerna kan bli sådär med kabel, det finns inte alla färger att tillgå, + att den bruna ser rätt gammal ut. På apparatsidan gäller inte vanliga färger, det kan behövas ett kopplingsschema för att fatta vad allt är om man inte är el-kunnig. Men
Om du tycker draget i nuvarande lösning är ok kan du förmodligen installera en ny kåpa med bibehållet drag och inkopplingen är nog ingen match.
Det som kan vara lite svårare är att ställa in rätt volt för grundflödet, eftersom det även styr ventilationen för våtutrymmen. Om det skall bli ordentligt gjort är det bra att sota kanalerna och göra ren takfläkten, sedan ställa in alla don och rätt spänning så det blir balans i ventialtionen. Sotarn kan göra en sådan injustering men det kostar en del faktiskt.
Allt är redan framdraget och klart, den vita kabeln är styr till takfläkten. Färgerna kan bli sådär med kabel, det finns inte alla färger att tillgå, + att den bruna ser rätt gammal ut. På apparatsidan gäller inte vanliga färger, det kan behövas ett kopplingsschema för att fatta vad allt är om man inte är el-kunnig. Men
Om du tycker draget i nuvarande lösning är ok kan du förmodligen installera en ny kåpa med bibehållet drag och inkopplingen är nog ingen match.
Det som kan vara lite svårare är att ställa in rätt volt för grundflödet, eftersom det även styr ventilationen för våtutrymmen. Om det skall bli ordentligt gjort är det bra att sota kanalerna och göra ren takfläkten, sedan ställa in alla don och rätt spänning så det blir balans i ventialtionen. Sotarn kan göra en sådan injustering men det kostar en del faktiskt.
Tack för bra svar. Vi har ju bra drag i fläkten idag men det känns som den går för full rulle. Får beställa hem en fläkt och höra med elektriker och sotare då. Tror inte någon sett över kanalerna på ett tag så det är säkert värt pengarna vilket som.C camelspin skrev:Jag har en sån Franske som du länkat till. Jag tror det skulle funka bra för dig.
Allt är redan framdraget och klart, den vita kabeln är styr till takfläkten. Färgerna kan bli sådär med kabel, det finns inte alla färger att tillgå, + att den bruna ser rätt gammal ut. På apparatsidan gäller inte vanliga färger, det kan behövas ett kopplingsschema för att fatta vad allt är om man inte är el-kunnig. Men
Om du tycker draget i nuvarande lösning är ok kan du förmodligen installera en ny kåpa med bibehållet drag och inkopplingen är nog ingen match.
Det som kan vara lite svårare är att ställa in rätt volt för grundflödet, eftersom det även styr ventilationen för våtutrymmen. Om det skall bli ordentligt gjort är det bra att sota kanalerna och göra ren takfläkten, sedan ställa in alla don och rätt spänning så det blir balans i ventialtionen. Sotarn kan göra en sådan injustering men det kostar en del faktiskt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





