2 724 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Vad är det som mullrar mitt hus?
S Saravjohnson skrev:
Vore intressant att få höra om det blir någon skillnad. Är det "cirkulationspumpen" för fjärrvärme?S Saravjohnson skrev:
Själv kommer jag ej åt den då det är bakom låst skåp.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Om rören är dragna i trumma så kan ljudet förstärkas genom resonans som strängarna i en guitar. Metallen expanderar när det blir varmare. Och är rören lösa i väggen så kan de absolut vibrera lite med ljud som följd.
Hur kan man åtgärda det om fallet skulle vara så? Jag testar mig fortfarande fram på cirkulationspumpen och dess hastighet men det varierar så oerhört i kyla där jag bor så tar flera dagar att testa sig fram.S Småbrukaren skrev:
Hej! 🙂S Saravjohnson skrev:
Tar det lång tid innan cirkulationspumpen reagerar på en ny inställning?
Förstår inte (än) varför (om?) det inte bara går att stänga av den några minuter för att höra vad som sker då.
Har du ett FTX-system med roterande värmeväxlare kan det ge lågfrekventa vibrationer. Såna FTX-system kan ha ett sommarläge med bypass som låter trumman stå still på sommaren. När det blir kallt ute så startar trumman för att återvinna energi från utgående ventilation.
Hej! ☺️J johera skrev:
Nej det går relativt fort faktiskt när man ändrar. Jag har endast testat att ändra till proportional pressure, men då hoppade tryckmätaren under det rekommenderade ”trycket” så jag vågade inte ha kvar på den inställningen.
Just att stänga av vet jag inte heller hur man gör, jag har klickat mig igenom Danfoss navigatorn men jag lyckas inte hitta hur man stänger av den. Alternativt kan man ju dra ur kontakten också men det sa fjärrvärmeteknikern att dem inte rekommenderade… men en kort stund borde man ju kunna göra det?
Hej!P Pucco skrev:
Förstagångs husägare här så hjälp mig gärna på traven 😳 Vad är ett FTX-system med roterande värmeväxlare och hur kontrollerar jag om det är denna som skapar vibrationer och muller?
Det blir ju strömavbrott då och då och det är ju inget annorlunda...S Saravjohnson skrev:Hej! ☺️
Nej det går relativt fort faktiskt när man ändrar. Jag har endast testat att ändra till proportional pressure, men då hoppade tryckmätaren under det rekommenderade ”trycket” så jag vågade inte ha kvar på den inställningen.
Just att stänga av vet jag inte heller hur man gör, jag har klickat mig igenom Danfoss navigatorn men jag lyckas inte hitta hur man stänger av den. Alternativt kan man ju dra ur kontakten också men det sa fjärrvärmeteknikern att dem inte rekommenderade… men en kort stund borde man ju kunna göra det?
Är väl absolut ingen fara med att bara rycka sladden till cirkulationspumpen. Alla system måste ju klara ett strömavbrott.
Jag undrar om man skulle prova och fixare fjv-ledningarna?
Jag har en separat värmeväxlare för inomhus pool som går via fjärrvärmen. När den slår på hörs det ett litet klunk hemma — och — ett högt klang i källaren hos grabben typ 20 meter bort (barnen pusslade ihop det när de lekte med varandra, jag brukar köra värmen mellan 20-23.59). Måste ju finnas risk att det blir resonans i dessa rör.
Jag undrar om man skulle prova och fixare fjv-ledningarna?
Jag har en separat värmeväxlare för inomhus pool som går via fjärrvärmen. När den slår på hörs det ett litet klunk hemma — och — ett högt klang i källaren hos grabben typ 20 meter bort (barnen pusslade ihop det när de lekte med varandra, jag brukar köra värmen mellan 20-23.59). Måste ju finnas risk att det blir resonans i dessa rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
