S Saravjohnson skrev:
Intressant!
De närmsta vindkraftverken är ca tio mil från mig så bör inte vara det.
S Saravjohnson skrev:
Hej!

Tackar så mycket och tack för tipset!

Vet du om det kan uppstå problem med cirkulationspumpen om man ''bara'' drar ur kontakten? eller skulle du stänga av på annat sätt, manuellt via panelen? Sorry för newbie-frågan
Vore intressant att få höra om det blir någon skillnad. Är det "cirkulationspumpen" för fjärrvärme?
Själv kommer jag ej åt den då det är bakom låst skåp.
 
Om rören är dragna i trumma så kan ljudet förstärkas genom resonans som strängarna i en guitar. Metallen expanderar när det blir varmare. Och är rören lösa i väggen så kan de absolut vibrera lite med ljud som följd.
 
J johera skrev:
Själv kommer jag ej åt den då det är bakom låst skåp.
Slå av huvudströmbrytaren.
 
J johera skrev:
Vore intressant att få höra om det blir någon skillnad. Är det "cirkulationspumpen" för fjärrvärme?
Själv kommer jag ej åt den då det är bakom låst skåp.
Bor du i någon typ av bostadsrätt eller samfällighet där föreningen äger och ansvarar för fjärrvärmecentralen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bor du i någon typ av bostadsrätt eller samfällighet där föreningen äger och ansvarar för fjärrvärmecentralen?
Ja, jag har ej kontroll över låsta utrymmen.
 
S Småbrukaren skrev:
Om rören är dragna i trumma så kan ljudet förstärkas genom resonans som strängarna i en guitar. Metallen expanderar när det blir varmare. Och är rören lösa i väggen så kan de absolut vibrera lite med ljud som följd.
Hur kan man åtgärda det om fallet skulle vara så? Jag testar mig fortfarande fram på cirkulationspumpen och dess hastighet men det varierar så oerhört i kyla där jag bor så tar flera dagar att testa sig fram.
 
S Saravjohnson skrev:
Hur kan man åtgärda det om fallet skulle vara så? Jag testar mig fortfarande fram på cirkulationspumpen och dess hastighet men det varierar så oerhört i kyla där jag bor så tar flera dagar att testa sig fram.
Hej! 🙂
Tar det lång tid innan cirkulationspumpen reagerar på en ny inställning?
Förstår inte (än) varför (om?) det inte bara går att stänga av den några minuter för att höra vad som sker då.
 
Har du ett FTX-system med roterande värmeväxlare kan det ge lågfrekventa vibrationer. Såna FTX-system kan ha ett sommarläge med bypass som låter trumman stå still på sommaren. När det blir kallt ute så startar trumman för att återvinna energi från utgående ventilation.
 
J johera skrev:
Hej! 🙂
Tar det lång tid innan cirkulationspumpen reagerar på en ny inställning?
Förstår inte (än) varför (om?) det inte bara går att stänga av den några minuter för att höra vad som sker då.
Hej! ☺️
Nej det går relativt fort faktiskt när man ändrar. Jag har endast testat att ändra till proportional pressure, men då hoppade tryckmätaren under det rekommenderade ”trycket” så jag vågade inte ha kvar på den inställningen.
Just att stänga av vet jag inte heller hur man gör, jag har klickat mig igenom Danfoss navigatorn men jag lyckas inte hitta hur man stänger av den. Alternativt kan man ju dra ur kontakten också men det sa fjärrvärmeteknikern att dem inte rekommenderade… men en kort stund borde man ju kunna göra det?
 
P Pucco skrev:
Har du ett FTX-system med roterande värmeväxlare kan det ge lågfrekventa vibrationer. Såna FTX-system kan ha ett sommarläge med bypass som låter trumman stå still på sommaren. När det blir kallt ute så startar trumman för att återvinna energi från utgående ventilation.
Hej!
Förstagångs husägare här så hjälp mig gärna på traven 😳 Vad är ett FTX-system med roterande värmeväxlare och hur kontrollerar jag om det är denna som skapar vibrationer och muller?
 
S Saravjohnson skrev:
Hej! ☺️
Nej det går relativt fort faktiskt när man ändrar. Jag har endast testat att ändra till proportional pressure, men då hoppade tryckmätaren under det rekommenderade ”trycket” så jag vågade inte ha kvar på den inställningen.
Just att stänga av vet jag inte heller hur man gör, jag har klickat mig igenom Danfoss navigatorn men jag lyckas inte hitta hur man stänger av den. Alternativt kan man ju dra ur kontakten också men det sa fjärrvärmeteknikern att dem inte rekommenderade… men en kort stund borde man ju kunna göra det?
Det blir ju strömavbrott då och då och det är ju inget annorlunda...
 
Frånluft Tilluft värmeväXare. Fläktstyrd ventilation där man återvinner energin från utgående luft. Oftast ligger aggregatet på vinden.
 
S Saravjohnson skrev:
Alternativt kan man ju dra ur kontakten också men det sa fjärrvärmeteknikern att dem inte rekommenderade…
Den där fjv-teknikern verkar inte kunna så mycket, eller så vill personen ha ryggen fri.

Både pumpen och shuntmotorn går att styra manuellt via ECL110

Manual instruktion för ECL110 inklusive inställningar för ventilmotor och pump med varning om underhållsändamål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Är väl absolut ingen fara med att bara rycka sladden till cirkulationspumpen. Alla system måste ju klara ett strömavbrott.

Jag undrar om man skulle prova och fixare fjv-ledningarna?

Jag har en separat värmeväxlare för inomhus pool som går via fjärrvärmen. När den slår på hörs det ett litet klunk hemma — och — ett högt klang i källaren hos grabben typ 20 meter bort (barnen pusslade ihop det när de lekte med varandra, jag brukar köra värmen mellan 20-23.59). Måste ju finnas risk att det blir resonans i dessa rör.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.