Brummar/mullrar fjärrvärme?

I vissa delar i huset så hör jag ett oregelbundet brummande/mullrande ljud som låter som att det står en bil på tomgång utanför. Började ungefär i september/oktober när det blev lite kyligare ute. Börjar fundera på om det är rören från fjärrvärmen som låter? Det är inte tinnitus då jag inte hör det på andra ställen.

Någon som har liknande? Vad gör man?
 
Välkommen till forumet.

Utan att kunna höra ljudet (film) så blir det gissningslek.

Det kan vara vattenflöde genom värmeventilen, vattenflöde genom VV-ventilen, kan vara cirkulationspumpen, kan vara shuntmotorn/ställdonet.
 
Hej!
Upplever också ett mullrande ljud i huset. Detta är i ett fler-lägenheters hus. Har tänkt på det som vibrationer, med låg frekvens. De vibrationerna såväl hörs som känns i kroppen och jag upplever dem som mycket störande. De kan förekomma dygnet runt, men mest på kvällen och första delen av natten. Då är det såväl svårt att sova som att läsa en vanlig text eller koncentrera sig på något alls. Har försökt att mäta dem med både Arbetsmiljöverkets buller app och även med en app med namnet Vibrometer vilken tydligen är till för att mäta jordbävningar. Den senare saknar enheter på skalan (ger f.ö. inget utslag). Den första, Arbetsmiljöverkets app, passar ej så bra för min telefon, tror inte telefonens inbyggda mikrofon klarar av att ta upp de låga frekvenserna heller, vilket ju skulle behövas. Muller är ett ord som passar bättre än vibrationer. För det låter mera som muller, ungefär som en buss eller lastbil med dieselmotor som står och går på tomgång, eller ett flygplan. Bara det att det är inget flygplan eller annat transportmedel heller. Ljudet håller en jämn nivå när det förekommer och källan är inuti huset.
Undrar verkligen vad det är, eller kan vara...
Det är inte någon av mina kyl/frys eller tv. Ej heller, tvättmaskiner eller fläktar i huset, vad jag kan förstå.
 
I båda fallen så behövs lite mer info. Flerbostadshus eller villa? Centralt eller på landet? Hur ser det ut runtomkring — vägar, trafik, järnvägar, grannar osv osv?
 
S Saravjohnson skrev:
Började ungefär i september/oktober när det blev lite kyligare ute.
Jag skulle slå av cirkulationspumpen en stund för att se om ljudet upphör.

Välkommen till forumet!
 
RoTe
Ännu en sån här tråd. Är det uppmätt någon ljudnivå, med ett proffsigt instrument och ingen iPhone då?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Utan att kunna höra ljudet (film) så blir det gissningslek.

Det kan vara vattenflöde genom värmeventilen, vattenflöde genom VV-ventilen, kan vara cirkulationspumpen, kan vara shuntmotorn/ställdonet.
Hej!

Tack snälla.

Tyvärr är det ett så pass lågfrekvent ljud så det är inget som tas upp på film.

Tack för input på de eventuella ljudkällorna.
 
J johera skrev:
Hej!
Upplever också ett mullrande ljud i huset. Detta är i ett fler-lägenheters hus. Har tänkt på det som vibrationer, med låg frekvens. De vibrationerna såväl hörs som känns i kroppen och jag upplever dem som mycket störande. De kan förekomma dygnet runt, men mest på kvällen och första delen av natten. Då är det såväl svårt att sova som att läsa en vanlig text eller koncentrera sig på något alls. Har försökt att mäta dem med både Arbetsmiljöverkets buller app och även med en app med namnet Vibrometer vilken tydligen är till för att mäta jordbävningar. Den senare saknar enheter på skalan (ger f.ö. inget utslag). Den första, Arbetsmiljöverkets app, passar ej så bra för min telefon, tror inte telefonens inbyggda mikrofon klarar av att ta upp de låga frekvenserna heller, vilket ju skulle behövas. Muller är ett ord som passar bättre än vibrationer. För det låter mera som muller, ungefär som en buss eller lastbil med dieselmotor som står och går på tomgång, eller ett flygplan. Bara det att det är inget flygplan eller annat transportmedel heller. Ljudet håller en jämn nivå när det förekommer och källan är inuti huset.
Undrar verkligen vad det är, eller kan vara...
Det är inte någon av mina kyl/frys eller tv. Ej heller, tvättmaskiner eller fläktar i huset, vad jag kan förstå.
Hej!
Du beskriver det klockrent och exakt så som jag upplever det i min villa. Det är som mest muller på kvällstid och försa delen av natten och när det lågfrekventa mullret blir väldigt intensivt kan det nästan som du beskriver det kännas som vibrationer i kroppen/trumhinnorna. Jag har läst på en massa och som Demmpa kommenterade på mitt inlägg kan det vara många källor till oljudet, men jag har iallafall valt att först börjat inriktat mig på fjärrvärmesystemet som jag tror kan vara boven. Då det var så tydligt att mullret uppdagades i September/Oktober. Jag flyttade in i Juli/Augusti i huset och då hörde jag ingenting. Upplever du samma problematik fortfarande?
 
ricebridge ricebridge skrev:
I båda fallen så behövs lite mer info. Flerbostadshus eller villa? Centralt eller på landet? Hur ser det ut runtomkring — vägar, trafik, järnvägar, grannar osv osv?
Villa,relativt centralt och grannar runtomkring.

Jag har E4:an inte långt bort från mig, men jag flyttade in i villan i Juli/Augusti och då hördes aldrig något muller. Detta oljud uppstod först när vämen drog igång i huset och det är därför jag misstänker fjärrvärmesystemet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle slå av cirkulationspumpen en stund för att se om ljudet upphör.

Välkommen till forumet!
Hej!

Tackar så mycket och tack för tipset!

Vet du om det kan uppstå problem med cirkulationspumpen om man ''bara'' drar ur kontakten? eller skulle du stänga av på annat sätt, manuellt via panelen? Sorry för newbie-frågan
 
  • Gilla
johera
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ännu en sån här tråd. Är det uppmätt någon ljudnivå, med ett proffsigt instrument och ingen iPhone då?
Hej!

Nej tyvärr inte. Jag har testat med min Iphone (via arbetsmiljöverket app) men det är ju inget att lita på som sagt. Den snappade inte upp någonting.

Har du något tips?

Ha det fint.
 
  • Gilla
johera
  • Laddar…
S Saravjohnson skrev:
Hej!
Upplever du samma problematik fortfarande?
Det är ingen skillnad, d.v.s. det störande ljudet fortsätter. Försöker möblera om, men tror inte det kommer hjälpa särskilt mycket. Har haft en granne här som lyssnat. Hon hörde ingenting och kände ingenting heller. Hon är iofs ca 15 år äldre än mig och hör lite dåligt på ena örat. Men om det är fjärrvärmen, då borde det ju vara mindre under sommar och tidig höst?

(Det går inte att sova någonstans som det är nu p.g.a. bullret. För några år sedan fick milt depressionsdämpande sömnmedel. Men det tar ju inte bort buller. Öronproppar? det blir ju svårare att sova med dem.😢
Hur få tag i kvalitets mät utrustning till ett överkomligt pris, helst gratis och att jag kan förfoga över den på kväll och natt så att det säkert går att mäta?
 
Det finns kanske vindkraftverk i närområdet 1-5 kom avstånd. Man ser dom inte, men dom hörs särskilt då det inte finns löv på träden och vinden för ljudet långt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det finns kanske vindkraftverk i närområdet 1-5 kom avstånd. Man ser dom inte, men dom hörs särskilt då det inte finns löv på träden och vinden för ljudet långt.
Nej, det är det inte. Definitivt inte för mig. Har stått bokstavligt talat under dem. Inget farligt ljud att tala om. Det här ljudet är *så* aggressivt. De närmaste vindkraftverken är ca 12 km bort. Men tack för tips!
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Det finns kanske vindkraftverk i närområdet 1-5 kom avstånd. Man ser dom inte, men dom hörs särskilt då det inte finns löv på träden och vinden för ljudet långt.
Intressant!
De närmsta vindkraftverken är ca tio mil från mig så bör inte vara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.