M Markarbetaren skrev:
Det handlar uteslutande om kontroll och pengar. Varför tror ni man får bidrag för solceller? Knappast för att staten vill uppmuntra till att folk ska montera det, man vill ha ett register över vem som har det den dagen man ska börja plocka ut skatt.

Varenda pinne ett hushåll stoppar in i brasan innebär en förlorad intäkt till staten i form av skatt på energi, då företrädesvis el. Hur tror ni marknaden för ved ser ut? All ved köps i säck på macken för 139kr som sedan momsas? Jag ska inte nämna några siffror med jag tror dom flesta fattar hur stor marknaden för ved är som ligger utanför skattesystemet. Och det lär ju inte minska med ökade energipriser.
Staten betalar ju redan tillbaka 60 öre på det du säljer (upp till det du förbrukar) vilket går automatiskt så dom har ju redan kontroll på 99.9 procent av alla anläggningar då det inte finns så många rena offgrid anläggningar.
Att dom skulle behöva gå vägen via bidrag är väldigt långsökt.

• Gilla
minimunk och 8 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Varenda pinne ett hushåll stoppar in i brasan innebär en förlorad intäkt till staten i form av skatt på energi, då företrädesvis el.
Är du @Markarbetaren en sådan som tycker att penningarna tillhör staten och att de ska bestämma över om och hur de ska spenderas?

Det finns ingen anledning att staten ska ha oms, moms, skatt eller nån form av avgift för att jag och andra väljer att värma med lokalodlat biobränsle, det mesta är eget arbete på fritid och effektivare solfångare än självsådd björk behöver jag inte. Jag fodrar inte heller att staten ger mig bidrag eller avdrag för att jag tar tillvara det som växer på min mark och har hitills hållit mig ifrån att kritisera staten för dess skogsskötsel eller framförhållning i energifrågan.
Nu har Europa energikris och det är väl mycket lämpligt att de som vill och kan hjälper till och producerar ved åtminstone för eget bruk, det minskar behovet av storskaliga investeringar på energiområdet vilket borde vara av allmänintresse i ett land som vårt som inte byggt nån ny storskalig baskraft sedan mitten av 1980 talet såvitt jag vet.

• Gilla
Elisabeth Ihlenius och 13 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej!

Oerhört luddig rubrik men vi tar det från början.
Läste en rätt intressant krönika om vedeldning:

[länk]

Det står att ca 600 000 braskaminer är mer eller mindre dåliga (av 850 000).
Där nya ska ge mindre utsläpp.

Okej, men hur funkar det i praktiken? CO2 är ju ofrånkomligt, mängden CO och partiklar kan man kanske minska med högre temp och mer syre. Lite NOX är väl också ofrånkåmligt eftersom luften innehåller till största del kväve.
Men sen då eller är det det här som är grejen?
Eller har jag missat att alla nya kaminer typ har partikelfilter såsom på en nyare dieselbil?

Jag tänkte (och här har jag kanske helt fel!) att det är minst lika viktigt hur du eldar och vad du eldar. Bygger man en bra brasa, eldar lagom torr ved så blir det bra... eller?
Nå, staten har satsat på vidareutveckling av accumulerande lokaleldstäder, redan den 27 januari 1767 fick Cronstedt och Wrede i uppdrag att utveckla en bränslesnålare och effektivare eldstad och de idéerna är användbara än i dag.
En traditionell kakelugn kanske har 85%effektivitet och en modern från Timmernabben når över 92%, den som inte vill eller kan mura en sådan kan välja en >30år gammal kamin konstruktion från VermontCastings och med gott samvete värma sin bostad med katalytisk rening av rökgaserna och ca 80%effektivitet samt förmågan att värma hela natten utan att behöva accumulera värmen.

• Gilla
Börjes Pöjk och 7 till
  • Laddar…
Hej!

Stort tack alla för väldigt intressanta och informativa diskussioner!
Blev ju sjukt pepp på att modda min egen kamin, men det är några projekt kvar innan det kan bli aktuellt :)

M
F fribygg skrev:
Är du @Markarbetaren en sådan som tycker att penningarna tillhör staten och att de ska bestämma över om och hur de ska spenderas?
Läs mitt inlägg igen så borde du inse att så är absolut inte fallet!

Vänsterpolitik, kommunism eller vad man väljer att kalla det, är det värsta jag vet!

• Gilla
  • Haha
G-83 och 13 till
  • Laddar…
Så, för att minska utsläpp av växthusgaser ska 600 000 kaminer kasseras och det ska istället tillverkas nya för att ersätta dessa? Jag tvivlar på att det resulterar i färre utsläppta växthusgaser..

• Gilla
  • Älska
ALake och 19 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej!

Oerhört luddig rubrik men vi tar det från början.
Läste en rätt intressant krönika om vedeldning:

[länk]

Det står att ca 600 000 braskaminer är mer eller mindre dåliga (av 850 000).
Där nya ska ge mindre utsläpp.

Okej, men hur funkar det i praktiken? CO2 är ju ofrånkomligt, mängden CO och partiklar kan man kanske minska med högre temp och mer syre. Lite NOX är väl också ofrånkåmligt eftersom luften innehåller till största del kväve.
Men sen då eller är det det här som är grejen?
Eller har jag missat att alla nya kaminer typ har partikelfilter såsom på en nyare dieselbil?

Jag tänkte (och här har jag kanske helt fel!) att det är minst lika viktigt hur du eldar och vad du eldar. Bygger man en bra brasa, eldar lagom torr ved så blir det bra... eller?
Det har forskats mycket i förbränningsteknik, många processer kan effektiveras än. Nunna Uuni (N Ugn) har applicerat det här i sina ugnar/bakugnar etc. Utsläppen endast en bråkdel av de gamla. Skaffade en för 20 år sedan, grymt nöjd. Visst gäller ju det övriga, som torr o bra ved. https://www.nunnauuni.com/sv/innovation/gyllene-elden-forbranner-ved-rent/.
Synd bara att det ju är dyrt att byta, där borde stöd riktas in.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Läs mitt inlägg igen så borde du inse att så är absolut inte fallet!

Vänsterpolitik, kommunism eller vad man väljer att kalla det, är det värsta jag vet!
Nä det hade förvånat om 'bytt sida'.
Varje eldad pinne är dock inte alls nån förlust för staten som du skrev, det är en vinst att ta till vara det som växer och eldad vid rätt tillfälle när oljekondensen är i gång eller riskerar att startas är varje innomhus eldad pinne en ren miljövinst som dessutom är klart fördelaktig ekonomiskt då den inte behöver importeras.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Så, för att minska utsläpp av växthusgaser ska 600 000 kaminer kasseras och det ska istället tillverkas nya för att ersätta dessa? Jag tvivlar på att det resulterar i färre utsläppta växthusgaser..
Du verkar ju ha sunda tvivel, du lär ju därmed inte platsa i den gröna partistyrelsen;)

• Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
L LaGuNy skrev:
Det har forskats mycket i förbränningsteknik, många processer kan effektiveras än. Nunna Uuni (N Ugn) har applicerat det här i sina ugnar/bakugnar etc. Utsläppen endast en bråkdel av de gamla. Skaffade en för 20 år sedan, grymt nöjd. Visst gäller ju det övriga, som torr o bra ved. [länk].
Synd bara att det ju är dyrt att byta, där borde stöd riktas in.
Är subventioner för att privatpersoner ska byta fungerande eldstäder något som staten överhuvudtaget ska syssla med?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det får vara nog med subventioner tycker jag, strösslas till vänster och höger, tycker mest att det känns som spel. Men det är min syn på den saken.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hmm, det där borde man ju kunna modda till på en gammal kamin eller panna också? Någon som gjort det? Man ser till att rökgaserna får extra luft helt enkelt.
Det fungerar att exv förbränna kolmonoxid om man tillför nytt syre - så länge temperaturen i gaserna inte blir för låg men det extra syret kommer att kyla ner gaserna.

Alltså måste förbränningsgaserna innan syret tillförs vara riktigt heta.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Sen är det ju en del av problemet att man fastnar helt i att nya är bra och gamla är dåliga men det är ju som vanligt när livrädda miljömuppar får hålla i taktpinnen och skrika om hur farligt allt är...

Ge mig vilken modern miljögodkänd panna eller kamin som helst så ska jag elda den så fel så den blir en större miljöbov än dom flesta gamla..

Sen blir det ju sjukt där så fort man sätter in en kasett så ska den vara godkänd och testat osv och är den inte det blir det olovligt från bygg och miljö nämden hos kommunen. men så fort man murar en eldstad så finns det inga krav alls och den kan vara hur dålig som helst och sen vill man förbättra den med en kassett men då tjatar man igen om godkända kasetter.. man kan inte se att det blev rejält bättre än det var innan utan man vill gärna vara överförmyndare och bestämmma åt alla andra vad som är rätt och fel.. men då blir det ju som nu där många slutar fråga och gör som man själv anser och skiter tramsiga regler som spårat ur helt bitvis..

men elda i trädgården i en tunna är ok så länge man inte eldar nåt olovligt

och det spelar ingen roll att man har en kassett för att använda enstaka gång kanske vid strömavbrott utan man ställer samma krav på allt utan att fundera vad syftet är.. ska det eldas 3 gr om året eller 3 ggr per dygn det har ju viss betydelse

• Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Nä det hade förvånat om 'bytt sida'.
Varje eldad pinne är dock inte alls nån förlust för staten som du skrev, det är en vinst att ta till vara det som växer och eldad vid rätt tillfälle när oljekondensen är i gång eller riskerar att startas är varje innomhus eldad pinne en ren miljövinst som dessutom är klart fördelaktig ekonomiskt då den inte behöver importeras.
Missförstå mig rätt. Med förlust menar jag en utebliven elektrisk kilowattimme och därmed missad momsintäkt, energiskatt osv. för staten.

Apropå olja, har känt doften dom sista dagarna. Nån av grannarna kör fortfarande med oljepanna i sitt 70-tals hus, fy fan vad det luktar jämfört med när folk tänder sina kaminer. Olja borde förbjudas innan man lägger energi på vedeldarna!

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Rökgaser tänder vid ca 800 C oh då blir det en blå låga som är ca 1200 C. Alla kolväten till 90 % brinner upp och knappt någon aska blir det, och den ska vara vit.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.