Hittar dessa i stugan. Ingen aning om de kan tas bort eller behövs. Gissar en är telefon in?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag tror att denna box gör det möjligt att dela telefontråd med någon granne. Det finns väl inget annat anslutet än telefontråd och ström från transformatorn?
Burken märkt "Tufvasson" är en transformator. Den andra enheten kan vara någon utrustning från Televerket för att få fler telelinjer från samma trådpar som går in till stugan.
Grejorna har sannolikt gjort sitt, kan demonteras. Bryt nätspänningen till transformatorn innan arbetet påbörjas.
Grejorna har sannolikt gjort sitt, kan demonteras. Bryt nätspänningen till transformatorn innan arbetet påbörjas.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Det stora kretskortet påminner mig om en multiplexer (som Bo var inne på). Min bror hade något liknande när han bara hade standard 2 par in och behövde 4 telefonnummer. Då kom Televerket och skruvade upp något liknande.
Rätt dyra saker då, många tusenlappar. Kanske kan ha kuriosavärde för andra. Sälj på Tradera eller skicka till någon hugad i forumet om du inte vill ha kvar de själv.
Rätt dyra saker då, många tusenlappar. Kanske kan ha kuriosavärde för andra. Sälj på Tradera eller skicka till någon hugad i forumet om du inte vill ha kvar de själv.
Klicka här för att svara