Hej! River ut inför kommande bygge av extra badrum och stötte på det här. Folk i huset verkar inte veta vad det är. Någon som vet? Vore skönt att kunna riva bort.
När vi öppnade upp ser det i princip helt dammfyllt ut.
När vi öppnade upp ser det i princip helt dammfyllt ut.
Bästa svaret
Då vet jag:D Daniel Boltes skrev:
Det är en gammal toalettventilation ansluten till en ventilationskanal i murstocken. När murstocken är varm (vilken den alltid var) så drar det luft i röret. Röret var anslutet till toaletten. Enligt vad jag har fått berättat för mig av en ventilationskonsult var röret t o m anslutet till själva porslinstronen men jag har inte fått det bekräftat med bild.
Vi har sådana här rör i våra lägenheter i huset från 1900-talets första år och de utgör fortfarande den enda badrumsventilationen i många lägenheter. De fungerar rätt dåligt numera när stocken inte är varm men det drar lite i dem, särskilt vintertid, tillräckligt för att skapa undertryck i badrummet och få ut fukten och hålla lukten där inne.
Redigerat:
Stort tack för ditt svar! Vi har annan mer modern ventilation till toaletten nu, då bör det vara riskfritt att kapa dessa rör? Eller vad tror du? Tack igen! DanielClaes Sörmland skrev:
Då vet jag:
Det är en gammal toalettventilation ansluten till en ventilatonskanal i murstocken. När murstocken är varm (vilken den alltid var) så drar det luft i röret. Röret var anslutet till toaletten. Enligt vad jag har fått berättat för mig av en ventilationskonsult var röret t o m anslutet till själva porslinstronen men jag har inte fått det bekräftat med bild.
Vi har sådana här rör i våra lägenheter i huset från 1900-talets första år och de utgör fortfarande den enda badrumsventilationen i många lägenheter. De fungerar rätt dåligt numera när stocken inte är varm men det drar lite i dem, särskilt vintertid, tillräckligt för att skapa undertryck i badrummet och få ut fukten och hålla lukten där inne.
Det låter så. Särskilt om röret inte leder någonstans numera och är pluggat sedan länge. Mura igen efter röret i murstocken så det blir brandsäkert.D Daniel Boltes skrev:
Klicka här för att svara