1 770 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Vad är det här för ogräs och hur bekämpar vi det?
Har Rölleka på ett område i gräsmattan, klipper och låter det vara då det blir en grön yta.
De senaste 10 åren har gräsmattan här nere tagit mera stryk och vill man inte använda vatten i större mängder, avstår från att använda kranvatten till gräsmatta och många kommuner här nere har bevattningsförbud också, så får man leva med att vissa ogräs trivs bättre. Det vi har gjort och fortsätter med är träd och buskar för att skugga de områden som får solljus stora delar av dagen, vilket gynnar gräset.
De senaste 10 åren har gräsmattan här nere tagit mera stryk och vill man inte använda vatten i större mängder, avstår från att använda kranvatten till gräsmatta och många kommuner här nere har bevattningsförbud också, så får man leva med att vissa ogräs trivs bättre. Det vi har gjort och fortsätter med är träd och buskar för att skugga de områden som får solljus stora delar av dagen, vilket gynnar gräset.
Korta svaret är att man får anpassa förutsättningarna. I en mager och svagt sur jord funkar rölleka bra. Den klarar dessutom torka bättre än gräs.
Rölleka har pålrot. Gräsets rötter stimuleras till nytillväxt om man vertikalskär dem. Tror inte pålrötter och rölleka uppskattar vertikalskärning om du samtidigt kvävegödslar, kalkar, stödsår och vattnar. Då får gräset överhanden.
Vattnet är ett bekymmer på många platser även här i Skåne, särskillt sommartid. Vi samlar vatten från stalltaket i 2 IBC-tankar och i mindre tunnor från boningshuset. Om du inte har det alternativet så kan du ju testa det ovan på en mindre yta och se om du ser någon effekt.
Vertikalskärning på en mindre yta (några kvadrat) kan du göra med en vass spade någongång under säsongen.
Jag är ingen gräsmatte-entusiast men gillar trädgård och odling. Har inte läst trådarna här, men jag har för mig att det finns några om "den perfekta gräsmattan", vad nu det är
Rölleka har pålrot. Gräsets rötter stimuleras till nytillväxt om man vertikalskär dem. Tror inte pålrötter och rölleka uppskattar vertikalskärning om du samtidigt kvävegödslar, kalkar, stödsår och vattnar. Då får gräset överhanden.
Vattnet är ett bekymmer på många platser även här i Skåne, särskillt sommartid. Vi samlar vatten från stalltaket i 2 IBC-tankar och i mindre tunnor från boningshuset. Om du inte har det alternativet så kan du ju testa det ovan på en mindre yta och se om du ser någon effekt.
Vertikalskärning på en mindre yta (några kvadrat) kan du göra med en vass spade någongång under säsongen.
Jag är ingen gräsmatte-entusiast men gillar trädgård och odling. Har inte läst trådarna här, men jag har för mig att det finns några om "den perfekta gräsmattan", vad nu det är
Jag är däremot gräsmatteentusiast och uppskattar ditt svar. Nu fick verkligen lära mig någonting nytt. Jag kan ganska mycket om gräs och grässådd men har inte kommit till hur jorden ska fungera.
Jag tar till mig det och testar att riva upp röllekan med rötterna, fixar det eventuella hål det blir med dressjord sedan, innan dressjord, vertikalskär och gödslar med kväve och kalkar sedan. Det är planen just nu.
Till våren ska jag kolla ph-värdet..tack för ditt svar!!
Jag tar till mig det och testar att riva upp röllekan med rötterna, fixar det eventuella hål det blir med dressjord sedan, innan dressjord, vertikalskär och gödslar med kväve och kalkar sedan. Det är planen just nu.
Till våren ska jag kolla ph-värdet..tack för ditt svar!!
Ifrågasätt inte, för jag vet vad jag pratar om. Har tillämpat saltmetoden sedan flera år med utmärkt resultat. Mina gräsmattor, som tidigare varit översållade med brunört, rölleka m.m., är numera hur frodiga som helst. Brunörten t.ex. är i princip utrotad. Liksom kirskål. Och rölleka har väl ingen pålrot. Och "monokultur av gräs som håller unndan annat" - det existerar inte. Jag låter aldrig maskrosor blomma färdigt och fröa av sig - ändå växer det upp mängder med nya maskrosplantor ideligen!D Daniel_M_ skrev:Har aldrig hört eller läst en rekommendation att salta bort växtlighet med målet att senare etablera nytt gräs. Om det nu är vad TS vill. Men det kanske funkar om man gör rätt och sår lagom till att saltet lakats ur innan nytt ogräs gror.
Grunden i en "bra" gräsmatta är att man får till en monokultur av gräs som håller undan annat och om inte förutsättningarna hos TS ändras så kommer det se likadant ut igen.
Rölleka har en pålrot och i värsta fall kommer den tillbaka ändå.
Man får nog räkna med att ens inlägg blir ifrågasatta, kommenterade eller prisade på ett forum. Särskilt när man inte vet vilka som är proffs eller experter i ämnet. Jag har aldrig hört om saltbekämpning av ogräs i gräsmattor och därför ställer jag mig frågande. Men jag har inte heller sett någon annan kommentera det så jag har kanske missat att det funkar. Skulle det inte gå lika bra med kokande vatten om målet är att avdöda ytan och börja om? Eller kanske en kombinationen kokhett saltvatten?S StefanMJ skrev:Ifrågasätt inte, för jag vet vad jag pratar om. Har tillämpat saltmetoden sedan flera år med utmärkt resultat. Mina gräsmattor, som tidigare varit översållade med brunört, rölleka m.m., är numera hur frodiga som helst. Brunörten t.ex. är i princip utrotad. Liksom kirskål. Och rölleka har väl ingen pålrot. Och "monokultur av gräs som håller unndan annat" - det existerar inte. Jag låter aldrig maskrosor blomma färdigt och fröa av sig - ändå växer det upp mängder med nya maskrosplantor ideligen!
Men beskriv gärna metoden lite utförligare. Låter du ytan vara efter saltning eller vattnar, gödslar/toppdressar och sår du nytt efter? Hur snart efter kan man så på den saltade ytan? Hur sköter du ytan i övrigt över året? Vad har du för jord och vilket klimat (torrt, blött, blåsigt o.s.v.) har du?
Ja, det var en jäkla miss av mig att påstå att rölleka har pålrot när jag ändå har ryckt några stycken.
Jaja, ursäkta om jag lät lite vrång. Efter jag har använt salt, eller kaustiksoda eller ogräsättika, så har jag låtit det vara, och avvaktat resultatet. Ofta envisas vissa ogräsexemplar med att komma upp på nytt, och då upprepar jag behandlingen just på det exemplaret, tills i princip inget mer dyker upp. Om det är större ytor så har jag så småningom sått nytt gräs. Har aldrig behövt skölja bort saltrester, det har väl regnet skött om. Om det är små döda ytor så växer det in gräs från gräset runtom så småningom. I övrigt vattnar jag aldrig mina gräsmattor, endast om det är nysått. Och aldrig gödning. Däremot låter jag gräsklippet vara kvar. Och ibland strör jag ut lite flis från kompostkvarnen. Och höstlöv klipps sönder med gräsklipparen och får ligga kvar. I övrigt är det Malmöområdet. I övrigt en varning med saltet - om det är växter i närheten som man inte vill ta skada så bör man hålla ett avstånd på kanske ett par dm, saltet kan ibland sugas in i jorden en bit ifrån där man strödde ut det.D Daniel_M_ skrev:Man får nog räkna med att ens inlägg blir ifrågasatta, kommenterade eller prisade på ett forum. Särskilt när man inte vet vilka som är proffs eller experter i ämnet. Jag har aldrig hört om saltbekämpning av ogräs i gräsmattor och därför ställer jag mig frågande. Men jag har inte heller sett någon annan kommentera det så jag har kanske missat att det funkar. Skulle det inte gå lika bra med kokande vatten om målet är att avdöda ytan och börja om? Eller kanske en kombinationen kokhett saltvatten?
Men beskriv gärna metoden lite utförligare. Låter du ytan vara efter saltning eller vattnar, gödslar/toppdressar och sår du nytt efter? Hur snart efter kan man så på den saltade ytan? Hur sköter du ytan i övrigt över året? Vad har du för jord och vilket klimat (torrt, blött, blåsigt o.s.v.) har du?
Ja, det var en jäkla miss av mig att påstå att rölleka har pålrot när jag ändå har ryckt några stycken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden