8 179 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Vad är det för skillnad mellan olika tillverkares Eurocone PEX kopplingsset?
Hej,
jag vet att man "ska/rekommenderas" använda kopplingsset och golvvärmefördelare från samma tillverkare. Men varför är det så när det gäller eurocone-kopplingar? Jag tolkar det som att Eurocone är en standard? Kan det trots detta skilja på utformningen av kona (som borde vara det som är viktigt i sammanhanget)? Följer man instruktionerna för den koppling man använder och det finns tillräckligt med gängor där man ska dra fast kopplingen så borde det väl funka med vilken eurocone-koppling som helst?
/Thomas
jag vet att man "ska/rekommenderas" använda kopplingsset och golvvärmefördelare från samma tillverkare. Men varför är det så när det gäller eurocone-kopplingar? Jag tolkar det som att Eurocone är en standard? Kan det trots detta skilja på utformningen av kona (som borde vara det som är viktigt i sammanhanget)? Följer man instruktionerna för den koppling man använder och det finns tillräckligt med gängor där man ska dra fast kopplingen så borde det väl funka med vilken eurocone-koppling som helst?
/Thomas
För att svara mig själv. Jag förstår att man som tillverkare inte kan tillåta användande av andra tillverkares kopplingar och rördelar och fortsatt ta ansvar för systemets funktion. Då kan man aldrig garantera att systemet uppfyller de krav det är testat för. Min fråga ifrågasätter inte det ställningstagandet från tillverkare.
Jag undrar om det finns någon teknisk skillnad mellan eurocone-kopplingar från olika fabrikat.
/Thomas
Jag undrar om det finns någon teknisk skillnad mellan eurocone-kopplingar från olika fabrikat.
/Thomas
Jag har nu haft en mailkonversation med Golvvärmebutiken om kompatibiliteten.
Jag är sugen på att använda deras fördelare, denna:
https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Foerdelare/GVB-Golvvarmefordelare-5.htm
Och då måste det passa mot Roth's 10,5 PEX-rör, med denna koppling:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...esystem-vattenburen/ror/x-pert-s5-2422282-418
Och svaret jag får är att det ska ju passa iom att det är samma standard, men de kan inte lova något.
Så egentligen är jag inte mer klok nu, men jag tror dock att det ska passa, vågar jag beställa tro?
Jag är sugen på att använda deras fördelare, denna:
https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Foerdelare/GVB-Golvvarmefordelare-5.htm
Och då måste det passa mot Roth's 10,5 PEX-rör, med denna koppling:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...esystem-vattenburen/ror/x-pert-s5-2422282-418
Och svaret jag får är att det ska ju passa iom att det är samma standard, men de kan inte lova något.
Så egentligen är jag inte mer klok nu, men jag tror dock att det ska passa, vågar jag beställa tro?
Vatette skriver:T ThomasEcke skrev:För att svara mig själv. Jag förstår att man som tillverkare inte kan tillåta användande av andra tillverkares kopplingar och rördelar och fortsatt ta ansvar för systemets funktion. Då kan man aldrig garantera att systemet uppfyller de krav det är testat för. Min fråga ifrågasätter inte det ställningstagandet från tillverkare.
/Thomas
- För PEX-, PE-RT-, PB-, Multilayer- och PEM-rör oavsett fabrikat
Lyfter den här tråden lite med en fråga.
Jag har en golvvärmecentral (som ska mata två badrum) med två stycken G20 Eurocone med utvändig gänga för anslutning till mitt radiatorsystem.
Fram hit går två 18mm Cu prisol från ena långsidans radiatorstam.
Finns det någon "adapter" som har invändig eurocone G20 i ena änden och CU20/18 klämringskoppling i den andra?
Jag har letat mycket utan att hitta något.
Jag har en golvvärmecentral (som ska mata två badrum) med två stycken G20 Eurocone med utvändig gänga för anslutning till mitt radiatorsystem.
Finns det någon "adapter" som har invändig eurocone G20 i ena änden och CU20/18 klämringskoppling i den andra?
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...mringskopplingar-gul-massing-vatette/1941020/Huddingebo skrev:
Lyfter den här tråden lite med en fråga.
Tack!
Där är gängan rätt men G20 Eurocone ansluts vad jag vet med en specialkoppling med O-ring, alt någon slags klämring.
Den du länkar till kanske kan funka om man linar eller kör med tex Loctites produkter för gängtätning.
Men jag hade helst hittat exakt den koppling som anslutningarna är tänkt för....
Där är gängan rätt men G20 Eurocone ansluts vad jag vet med en specialkoppling med O-ring, alt någon slags klämring.
Den du länkar till kanske kan funka om man linar eller kör med tex Loctites produkter för gängtätning.
Men jag hade helst hittat exakt den koppling som anslutningarna är tänkt för....
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Så vitt jag vet finns ingen direkt klämring till kopparrör som passar till Eurocone. LK har en pressanslutning med lekande mutter som passar men en pressmaskin behövs: https://www.rskdatabasen.se/kategor...angar/pressanslutningskoppling-cu-1882217-123Huddingebo skrev:
Tack!
Tycker det är väldigt dumt att de har valt just den anslutningen på en produkt anassad för att ansluta till ett befintligt system.
Tack för svar!
Tack för svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden