1 082 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vad är det för reglar som ligger under mitt källargolv?
Jag har börjat renovera vår källare och har tagit bort de ingjutna reglar som fanns i golvplattan. Huset är från 1967 så det är inte så konstigt att hitta denna typ av konstruktion i gillestugan. Dock blev jag lite förvånad när jag på ett ställe bilade bort de kilar som de ingjutna reglarna vilade på, och fann en murken regel under det betonggolv som jag tagit bort reglarna ifrån. Den murkna regeln verkar ligga mellan två betongelement under den plattan som jag tagit bort spikreglarna ifrån.
Enligt den ritning som kom med huset så finns det inga uppgifter om träreglar i golvplattan. I den kan man under rubriken "Golv på mark" läsa följande uppbyggnad av golvet inifrån och ner mot grunden:
1. 30 mm betong, stålglättad
2. 100 mm leca, 110 kt/m3
3. 170 mm singel + 30 mm sand
4. Plastfolie
Vet någon vad denna regel kan vara för något?
Enligt den ritning som kom med huset så finns det inga uppgifter om träreglar i golvplattan. I den kan man under rubriken "Golv på mark" läsa följande uppbyggnad av golvet inifrån och ner mot grunden:
4. Plastfolie
De ingjutna reglarna som jag tagit bort var endast spikreglar. Under dessa låg det klotsar av trä för att få dem i våg. Dessa klotsar ligger på den undre betongplattan. Men på ett ställe så låg det en regel nedfälld i den undre betongplattan, mellan två delar av denna. Det är dess funktion som jag inte förstår.H heimlaga skrev:
Kanske en regel som använts som avdragarbana när grunden göts och lämnats kvar ?E EHO skrev:Jag har börjat renovera vår källare och har tagit bort de ingjutna reglar som fanns i golvplattan. Huset är från 1967 så det är inte så konstigt att hitta denna typ av konstruktion i gillestugan. Dock blev jag lite förvånad när jag på ett ställe bilade bort de kilar som de ingjutna reglarna vilade på, och fann en murken regel under det betonggolv som jag tagit bort reglarna ifrån. Den murkna regeln verkar ligga mellan två betongelement under den plattan som jag tagit bort spikreglarna ifrån.
4. Plastfolie
Klicka här för att svara