Hade kanske varit lättare med lite skarpare bild och få veta hur stor den är. Hur ser det ut i närområdet? Kök? Träkonstruktion? Mögel?E Eugen C skrev:
Mina killgissningar är Praktbagge eller Mjölbagge. Andra möjliga kandidater skulle vara Mögelbagge eller Fuktbagge.
Men hursomhelst - om du påträffat den utomhus känns det inte som något du ska ha särskilt svår huvudvärk av...Börjar du däremot påträffa baggar/larver inuti skafferi eller kring lister inomhus är det ju såklart en annan sak..
Enkel överblick och fler baggar finns att läsa om här, på Anticimex hemsida:
https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/
Tack för info!
Storleken på den största insekten är ca 1cm, de är mest aktiva på natten, under dag/solljus är de som fastklistrade på vägen (tegel) men också på träfasaden, vad jag vet så finns ingen mögelskada, byggnaden är 3år gammal, bifogar flera bilder som kan hjälp att identifiera insekten.
Jag har anmält skadedjur skadan till Nomor, men de kommer ut först på tisdag
Jag bor på bottenvåningen och har en egen ingång och där samlas de också stort så det börjar bli ohållbar
Storleken på den största insekten är ca 1cm, de är mest aktiva på natten, under dag/solljus är de som fastklistrade på vägen (tegel) men också på träfasaden, vad jag vet så finns ingen mögelskada, byggnaden är 3år gammal, bifogar flera bilder som kan hjälp att identifiera insekten.
Jag har anmält skadedjur skadan till Nomor, men de kommer ut först på tisdag
Jag bor på bottenvåningen och har en egen ingång och där samlas de också stort så det börjar bli ohållbar
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
När det gäller sort kanske jourhavande biolog kan hjälpa dig: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Bästa svaret
Jag tror mig ha hittat en starkare kandidat än de jag tidigare nämnde. Efter att ha letat runt lite (dock kanske inte särskilt ambitiöst) tycker jag nog att det där liknar någon sorts vivel. Vidare skulle jag faktiskt våga mig på att gissa en mer specifik art:
Får jag lov att presentera
*trumvirvel*....
Öronvivel!
Ingen du vill ha kring dina odlade växter, men i övrigt harmlös vad jag kan utröna.
OBS!
Uppdatera gärna tråden om du tar hjälp av expertis och vad den isf säger. Sj har jag ingen somhelst bakomliggande kunskap annat än nätet
Får jag lov att presentera
*trumvirvel*....
Öronvivel!
Ingen du vill ha kring dina odlade växter, men i övrigt harmlös vad jag kan utröna.
OBS!
Uppdatera gärna tråden om du tar hjälp av expertis och vad den isf säger. Sj har jag ingen somhelst bakomliggande kunskap annat än nätet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Håll i hatten nu, citat; ”Några insekter har hittats även i lägenheten, samma skadedjur finns i soprummet”.harry73 skrev:
Så utifrån detta kan vi nog konstatera tre saker;
1. Insekten fanns inomhus
2. Han bor ej på landet
3. Tråkigt att inte kunna ställa en fråga utan att bli kallad korkad
Klicka här för att svara





