Helt ny på det här med hus så snälla hjälp mig när det gäller vad är det för slags golv. Det ser rött ut, är det ek med röd pigmentering eller annan träsort? Det är solblekt på stora partier. Tror ni att man kan slipa och pigmentera till annan färg?

• Rött träplankgolv med solblekta partier och diskussion om eventuell slipning och ompigmentering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Körsbär och rödbok är två rödtonade träslag, men jag kan inte avgöra om det är något av det eller något annat rödpigmenterat golv.

Om det är slipbart kan man ofta se om man tar bort en tröskel. Det går då att se hur golvet ser ut från sidan. Hur tjockt det översta lagret (slitskitet) är avgör om det är slipbart.

Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Körsbär och rödbok är två rödtonade träslag, men jag kan inte avgöra om det är något av det eller något annat rödpigmenterat golv.

Om det är slipbart kan man ofta se om man tar bort en tröskel. Det går då att se hur golvet ser ut från sidan. Hur tjockt det översta lagret (slitskitet) är avgör om det är slipbart.
Kan inte hålla med om att rödbok är så rött eller mörkt i träslaget. Ganska ljust tycker jag.

• Rödbruna träplankor av rödbok i olika storlekar och priser, visas på en produktsida online.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suvi5700
Du måste först kolla om det är ett slipbart trägolv. Kan vara ett laminat och då kan det se ut som vilket träslag som helst.

BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Kan inte hålla med om att rödbok är så rött eller mörkt i träslaget. Ganska ljust tycker jag.
Det håller jag med om delvis eftersom jag har kvar en bokhylla med rödboksdörrar, men de är ju absolut inte så ljusa som på dina bilder heller, framför allt inte på den ljusutsatta sidan (de har mörknat där). Men jag vet också att kameror kan förvränga färger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.