Helt ny på det här med hus så snälla hjälp mig när det gäller vad är det för slags golv. Det ser rött ut, är det ek med röd pigmentering eller annan träsort? Det är solblekt på stora partier. Tror ni att man kan slipa och pigmentera till annan färg?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Körsbär och rödbok är två rödtonade träslag, men jag kan inte avgöra om det är något av det eller något annat rödpigmenterat golv.
Om det är slipbart kan man ofta se om man tar bort en tröskel. Det går då att se hur golvet ser ut från sidan. Hur tjockt det översta lagret (slitskitet) är avgör om det är slipbart.
Om det är slipbart kan man ofta se om man tar bort en tröskel. Det går då att se hur golvet ser ut från sidan. Hur tjockt det översta lagret (slitskitet) är avgör om det är slipbart.
Kan inte hålla med om att rödbok är så rött eller mörkt i träslaget. Ganska ljust tycker jag.BirgitS skrev:
Körsbär och rödbok är två rödtonade träslag, men jag kan inte avgöra om det är något av det eller något annat rödpigmenterat golv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Det håller jag med om delvis eftersom jag har kvar en bokhylla med rödboksdörrar, men de är ju absolut inte så ljusa som på dina bilder heller, framför allt inte på den ljusutsatta sidan (de har mörknat där). Men jag vet också att kameror kan förvränga färger.Suvi5700 skrev:
Klicka här för att svara