Jag ska köra och köpa en hatthylla imorgon och tänkte skruva ihop en ram så hatthyllan kommer ut en bit från väggen, och samtidigt montera ett kvastskaft så man kan hänga upp galgar i hatthyllan.

Frågan är vad jag ska använda för något på ramen och kvastskaftet för att få det i samma färg som resten av hyllan?

Jag antar att jag ska ha någon typ av lasyr, men vilken färg tror ni skulle passa bäst?
Ek, Mahogny, Valnöt? (Jag är helt värdelös på träsorter, färger etc, Svart och vitt ser jag skillnad på, och möjligtvis furu och ek, men där tar det stopp :)

5007975790.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här!!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10057468/

Kommer till och med från Ikea och man får i princip samma utseende som Ikeas antikbehandlade möbler. Iallafall om de har kvar samma kulör som när jag använde den. Kan hända att det krävs två strykningar och för att få den blanka ytan kanske ett lager vax (bixax är bra och säljs i färghandlar av märket faxe).

Någon typ av brun bets ska du använda, om du nu inte vill åka till Ikea alltså.

Vill du ha den snygg så kör med vit färg.

De flesta färgbutiker brukar ha små testbitar som de "målat" med de olika betsvarianter de säljer. Släng in hyllan i bakluckan, åk till affären och be att få låna testbitarna så kan du bara jämföra:-)

Modig skrev:
De flesta färgbutiker brukar ha små testbitar som de "målat" med de olika betsvarianter de säljer. Släng in hyllan i bakluckan, åk till affären och be att få låna testbitarna så kan du bara jämföra:-)
Problemet är att jag ska köra väster ut till färgaffären (bland annat) om ett par timmar, men kommer inte köpa hatthyllan förrän senare ikväll, annars hade jag skruvat loss en bit av hyllan och tagit med till affären.

Jag chansar och tar med en bild i telefonen och hoppas dom har några prover som ser ut att stämma.

Sophie skrev:
Den här!!

[länk]
Tack för tipset, tyvärr så har jag rätt många mil till närmsta IKEA :(

raveper skrev:
Vill du ha den snygg så kör med vit färg.
Nja, tanken är att den ska passa in med alla andra möbler i hallen/köket också :)

Daniel78 skrev:
Nja, tanken är att den ska passa in med alla andra möbler i hallen/köket också :)
Du menar att det inte går att köpa mer färg eller??:)

raveper skrev:
Du menar att det inte går att köpa mer färg eller??:)
Well, köksluckorna är faktiskt vita just nu, men det ska snart tillverkas nya luckor, och dom kommer bli i ungefär samma färg som hatthyllan (som är i samma färg som skohyllan och köpmannadisken i hallen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.