2 682 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Vad är det egentligen som man ska spara i deklarationspärmen?
Var drar man gränsen, vad är det skatteverket vill se?
Anar att det finns skrivet på skatteverkets webbsida men det är oftast mer givande med era svar som man kan ställa följdfrågor på.
Anar att det finns skrivet på skatteverkets webbsida men det är oftast mer givande med era svar som man kan ställa följdfrågor på.
- Kostnader i huset - såsom elräkningar, sophämtning osv?
- Personliga intressen/hobbys?
- Fordonskostnader?
Kostnader för hobbies ska du spara kvitton på om du har intäkter. Exempelvis en kattuppfödning, då ska kvitton för mat, sand, veterinär, resor till och från veterinär, utställningar, hotellkostnader i samband med utställningar etc sparas, för att sedan kvittas mot intäkter av försäljning av kattungar. då slipper man betala skatt på inkomsten, eftersom utgifterna alltid är högre.
Nu vet jag inget om din pappa men farsor har inte alltid rätt.Yrrol skrev:
Bara för att hans största intresse är siffror och ekonomi behöver ju inte jag spara alla mina kvitton och räkningar...Skatteverket vill kunna kolla dina inkomster/förmögenhet och eventuella avdragsgilla utgifter för att avgöra hur mycket du ska skatta...mycket mer är det inte.
Sorterar ni i olika kategorier, eller bara månadsvis.
Exempelvis, har ni 12 månadsflikar eller har ni säg en flik för el osv.
Vad är lättast för en revisor när han ska summera året för mig som är mixad privat och enskild firma?
Personligen gillar jag ju att bunta ihop sånt som hörihop än att det ligger månadsvis.
Exempelvis, har ni 12 månadsflikar eller har ni säg en flik för el osv.
Vad är lättast för en revisor när han ska summera året för mig som är mixad privat och enskild firma?
Personligen gillar jag ju att bunta ihop sånt som hörihop än att det ligger månadsvis.
Det allra viktigaste är att hålla isär det som är privat och det som är näringsrelaterat.Yrrol skrev:
Verifikationer skall bokföras i den ordning de kommer dig tillhanda, så att sätta dem i kronologisk ordning, gärna med en flik per månad, blir bra.
Ha en pärm döpt till "Privat ekonomi" och en till "Firmans ekonomi". Den privata sorterar du som du känner för det och i firmans sorterar du så som cpalm beskriver, så blir revisorn glad. 
Sen tycker jag att du ska prata med din revisor och se hur h*n vill att du levererar bokföringsunderlaget. En kollega till mig hade alla kvitton i en ICA-kasse som han lämnade till revisorn två gånger om året, det gick bra men jag gissar att han fick betala lite mer än om han hade levererat en prydlig pärm med allt i kronologisk ordning!
Sen tycker jag att du ska prata med din revisor och se hur h*n vill att du levererar bokföringsunderlaget. En kollega till mig hade alla kvitton i en ICA-kasse som han lämnade till revisorn två gånger om året, det gick bra men jag gissar att han fick betala lite mer än om han hade levererat en prydlig pärm med allt i kronologisk ordning!
Redigerat:
Klicka här för att svara