Vad tror ni att detta kan vara för skivor bakom tapeterna? (se bilder) Bakom skivorna är det stående plank i alla fall.

Att det kommer att bli galet svårt att tapetsera på det här underlaget inser väl alla, men vad ska jag göra? Slita ner dessa skivor och slänga dit gips istället, eller ska jag kanske låta dem vara kvar och sätta gips utanpå dem?

Någon som kan råda mig?

• skivor2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skivor1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara tretex (hur det ny stavas).

Håller med. Ser ut som treetex. Sätt renoveringsgips på treetexen och tapet på gipsskivorna. Ta ner treetexen om du känner för det. Kan vara bra att ta bort treetexen om du misstänker någon gammal, eller pågående, vattenskada.

Tack för det, då var det som jag trodde!

....och genast kom latmasken i mig krypande. :D Tror ni på att ta bort så mycket det går av tapeterna och sen sätta ditt renoveringsgips uppepå. Jag menar alltså att låta "lite rester" av tapeterna sitta kvar, det kan väl knappast spela någon roll va? *hoppas hoppas*

Tapetrester spelar ingen större roll om det inte blir för stora skillnader i tjocklek med och utan tapeter.

Riv ner tretexen du, sitter offtas med små spik bara. Sen skruvar du upp gips :)

Låt tretexen sitta kvar. Är den riktigt spikad sitter den med pappnubb. Små spikar med litet huvud kan inte hålla denna skiva på plats. Argument för att låta den sitta kvar är att den har bra isolervärde. Isolerar lika mycket som 45 mm massivt trä. Somliga är rädd för denna skiva p.g.a brandrisken. Den brinner bra, men det finns det mer som gör i hemmet. Sätt hellre en vanlig gipsplatta ovanpå. Renoveringsgips tycker jag är alldeles för dyr.

Går bra att spackla coh tapetsera på dessa!

Av högra bilden att döma sitter den mycket riktigt, som JanneL skrev, med pappnubb.
Och är dom spikade som mina var, så är det mååånga pappnubb/skiva.
River du ner tretexen kommer med all sannolikhet nubben att gå igenom skivan (pga Murphys lag :()
och sitta kvar i bakomliggande plankvägg vilket ger dig massor av nubb att dra ut, alternativt slå in.

Gjorde denna manöver när jag renoverade sovrummet på en vägg som var klädd med dessa skivor. Inte roligt...

Vardagsrummet nästa och då blir det vanlig 13mm gips rätt ovanpå tapet och tretex på alla väggar utan fönster.
Fönsterväggarna får jag riva ner tretexen så det livar med bågarna när gipsen kommit upp.

//Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.