Tog fram en liten vinkelslip med tunn kapskiva för att korta av fyra förzinkade M8 betongexpander några fåtals millimeter. De tre första gick geschwint, men vid halvvägs genom den tredje blir ändan plötsligt grå och slipskivan slutar "ta", eller rättare sagt, den avverkar väldigt väldigt dåligt. Kändes plötsligt som om man hade gått på härdat stål med den. Blev orolig att skivan höll på att gå slut eller blivit skadad och riskerade sprängning, så stannade slipen tog det sista med bågfil vilket var förvånansvärt jobbigt för bara några mm. Bilder från båda sidor av den avkapade delen från de fyra arbetsstyckena:

Fyra kapade ändar av M8 betongexpander, tre med blåtonat snitt och en med matt grå ton, ligger på en ljus yta.

Fyra avskurna ändar av M8 betongexpander, tre med blånat snitt och en med matt grå ton, ligger på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se att de tre första har blånat i snittet, medan den fjärde har reagerat annorlunda. Den har fått en matt grå ton. Min fråga är om någon vet vad som kan ha hänt. Någon typ av spontan härdning, eller ojämnhet i materialet?

Skruvarna satt i ett skruvstäd och här skivan jag använde efter att jag demonterar den (har inte kört den sedan dess, men jag tycker inte den ser skadad ut):

Sliten kapskiva för metall av märket Bosch Pro ligger på en ljus yta; etiketten delvis avskavd, men fortfarande läsbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den längst till höger ser i alla fall ut att ha blivit så varm att zinken ångat bort

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Din kapskiva är för rostfritt stål

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Din kapskiva är för rostfritt stål
..and metal..

Jovars, materialet jag kapade var inte både rostfritt stål och metall, utan det var enbart metall. Logiken i tillverkarens specformulering kan diskuteras, men jag var mer ute efter en förklaring av händelseförloppet än formalia.

Jag tror att färgförändringen är till följd av värme från ökad friktion. Med känd verkan så återstår ändå frågan om orsaken. Skall drista mig till att testa skivan igen om ingen direkt avråder (kanske undantagsvis bärande COVID-mask och övriga säkerhetspersedlar skivan föreskriver).

Redigerat:

Bästa svaret

Jag har upplevt samma med de skivorna...
Det är bara att mosa på så blir de som vanligt igen...

Jag sågade 1,5 mm plåt i tio minuter, iförd full stridsmundering. Det blev snabbt bättre. Märkligt fenomen med så klent arbetsstycke, men måste väl ha varit att skivan temporärt satt igen och förlorade "stinget".

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kanske zinkoxiden som kakat igen porerna i skivan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.