Som rubriken säger, jag hittade 6 st sådana här plåtskivor med profiler böjda inåt (strl 240x 65 cm).
Ser ju ut som nån galvad plåt eller vad är det för något? Hade trott att de var takskivor men böjningen säger annat?
Funderar på att ta någon med mdf eller spånskiva innanför profilen och använda som bänkyta i verkstan. Borde vara perfekt att kunna lägga upp smutsiga bildelar och lätt att torka av. Men övriga skivor, hjälp mig med användningsområden annars är de stora och tar plats så de blir bortskänkta eller kastade...
Ser ju ut som nån galvad plåt eller vad är det för något? Hade trott att de var takskivor men böjningen säger annat?
Funderar på att ta någon med mdf eller spånskiva innanför profilen och använda som bänkyta i verkstan. Borde vara perfekt att kunna lägga upp smutsiga bildelar och lätt att torka av. Men övriga skivor, hjälp mig med användningsområden annars är de stora och tar plats så de blir bortskänkta eller kastade...
Är ganska omöjligt att säga vad det är för nåt utifrån en såndär bild.
Den plåt man använder när man band/skivtäcker tak är iaf 670mm bred på rullen. Av det blir täckande bredd 600mm, 35mm går till lillfals och 45mm till storfals. Av dessa är lillfalsen bockad "inåt", och storfalsen "utåt"
Om jag skulle gissa på ytbehandling så ser det ut att vara VFZ (varmförzinkat) eller AluZink.
Den plåt man använder när man band/skivtäcker tak är iaf 670mm bred på rullen. Av det blir täckande bredd 600mm, 35mm går till lillfals och 45mm till storfals. Av dessa är lillfalsen bockad "inåt", och storfalsen "utåt"
Om jag skulle gissa på ytbehandling så ser det ut att vara VFZ (varmförzinkat) eller AluZink.
Här kommer två snabba bilder medan jag städar och organiserar snicken och verkstan.
Storleken är mer exakt 204x75 med falstjocklek på 3 cm
Storleken är mer exakt 204x75 med falstjocklek på 3 cm
Vanlig byggplåt är 0.6mm tjock. Så på ett tak hör de inte hemma.
Oklädda skyltar låter väl som en bra gissning, men dessa är nästan uteslutande i aluminium.
En 2mm tjock stålplåt i det där måttet skulle väga ~25kg. Aluminium under 9 kg.
Oklädda skyltar låter väl som en bra gissning, men dessa är nästan uteslutande i aluminium.
En 2mm tjock stålplåt i det där måttet skulle väga ~25kg. Aluminium under 9 kg.
Aha okej, då kan vi utesluta tak och fasad då dessa (2-3 mm) väger för mycket, jag håller fast vid min teori om någon slags skylt alternativt skydd till någon maskin kanske?
Men återanvänd dem som bänkskiva är ju klockrent! det hade jag gjort!
Men återanvänd dem som bänkskiva är ju klockrent! det hade jag gjort!
De känns som rätt tjocka för att vara skyltar och att de endast är bockade på långsidorna talar väl emot skyltar?storstark skrev:
Viktmässigt är de tyngre än aluminium och skulle gissa att de ligger runt 15 kg. Aluzink är väl min gissning också.
Det blir bänkskiva med mdfskivor emellan profilen i verkstan men har någon idéer på mer användningsområden. Får 4 st över till nåt annat kul...
Där har du ju dörrarna till dina nya verktygsskåp?
/K
/K
Klicka här för att svara