Tjenare! Hittade denna i min bortgångne fars garage. Jag vet att han fixade den för en 7-8 år sedsn när jag och vännerna skulle fylla på våra paintballgevär med kolsyra.
Har nu ingen plats för den och tänkte sälja den men vad är den värd? Skulle gissa att den ligger runt 10kg+
Har nu ingen plats för den och tänkte sälja den men vad är den värd? Skulle gissa att den ligger runt 10kg+
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
om den är tryckad och godkänd så får du några hundra för den....sätt ut den på akvarist forum av något slag.. tex. zoopet. eller sök på facebook efter ngn lämplig grupp
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Är det bara en brandsläckare, eller har man bytt anslutningarna i toppen?
Den skulle kunna nyttjas till ölbryggning.
Den skulle kunna nyttjas till ölbryggning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Då är det en ombyggd brandsläckare, jag kan dock för lite inom området för att veta vilka munstycken som finns och hur de används.
Men beroende på vad det sitter där så tycker jag att man borde kunna få iaf en femhundring.
Hade den inte varit så långt borta hade jag nog varit intresserad, kikar själv på en kolsyretub för ölbryggning.
Men beroende på vad det sitter där så tycker jag att man borde kunna få iaf en femhundring.
Hade den inte varit så långt borta hade jag nog varit intresserad, kikar själv på en kolsyretub för ölbryggning.
När sådan tub används för mag-svetsning så måste tuben besiktas var 10e år. Då blästras, målas och provtrycks den. Kostar lika mycket som att köpa ny tub. Ca 1600kr tror jag att jag gav sist. Så värdet är dels hur mycket gas som finns kvar och dels hur många år till nästa besiktning man har kvar. Tror det är en 6kilos men det ska stå på. Tom obesiktad tub är helt utan värde.
Aj då, då vet jag att nästa gång jag har ett större svetsjobb så blir det dyrt... då jag har sådan tub till en mycket sällan använd svets... Jag hade för mig man "växlade" tub bara, inte att man ägde sin egen...
Jag fick erbjudande om att köpa fyllda kolsyreflaskor till svetsning direkt av en brandfirma. Det var kolsyresläckare som var utbytta mot pulver eller skum. 200kr/stycket ville dom ha för 6kg flaska och då var dom fyllda. Dock tveksamt om dom var möjliga att fylla igen, skulle inte tro det.
Det finns så gott om utrangerade brandsläckare med gas så det är kapitalförstöring att kosta på en sån provtryckning för att återfylla. Vet några bekanta som fått fylla ändå utan provtryckning men efter invändig inspektion men det borde inte vara lagligt och kanske inte är att rekommendera.
Så är den full så en till två hundringar skulle jag gissa på.
Det finns så gott om utrangerade brandsläckare med gas så det är kapitalförstöring att kosta på en sån provtryckning för att återfylla. Vet några bekanta som fått fylla ändå utan provtryckning men efter invändig inspektion men det borde inte vara lagligt och kanske inte är att rekommendera.
Så är den full så en till två hundringar skulle jag gissa på.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Var hittar ni detta? Här nere kostar en ombyggd släckare 1600kr.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Det jag har sett är ju utrangerade kolsyresläckare som konverterats och fyllts.
Detta är från brandföretag.
Detta är från brandföretag.
Klicka här för att svara