Hej!
Vi håller på att renovera vårt hus och det verkar varit några innan som renoverat och inte haft koll.
Jag har bifogat ritningar från 50 talet (då officiellt tillbyggnad gjordes), en del ändringar är gjorda men i stort sett är de flesta väggarna är kvar.
Någon som vet hur man ska läsa ritningar?
Vi håller på att renovera vårt hus och det verkar varit några innan som renoverat och inte haft koll.
Jag har bifogat ritningar från 50 talet (då officiellt tillbyggnad gjordes), en del ändringar är gjorda men i stort sett är de flesta väggarna är kvar.
Någon som vet hur man ska läsa ritningar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkomna till Byggahus forum!
Frågan är vad ni vill veta? Huset är tillbyggt (står det 1957 eller 1951?) genom en förlängning i samtiga plan. Jag gissar att bjälklaget mellan garaget och bottenvåningen gjordes i armerad betong. Den äldre delen av huset som ligger ovan mark är byggt med plankstomme. Om det också gäller för tillbyggnaden kan man inte läsa ut. På övervåningen byggdes en takkupa i den gamla delen samtidigt med tillbyggnaden. De enda bärande innerväggar som jag kan identifiera är dels hjärtväggen i den gamla delen (den vägg som går vågrätt på bilden mitt i huset), dels väggen som avgränsar matvrån från resten av tillbyggnaden. Det senare är jag inte 100 % säker på. Man behöver veta golvbjälkarnas riktning i bjälklaget ovanför.
Att läsa ritningar är en konst som man inte tillägnar sig på en kafferast. Varje tid har dessutom sina manér.
Frågan är vad ni vill veta? Huset är tillbyggt (står det 1957 eller 1951?) genom en förlängning i samtiga plan. Jag gissar att bjälklaget mellan garaget och bottenvåningen gjordes i armerad betong. Den äldre delen av huset som ligger ovan mark är byggt med plankstomme. Om det också gäller för tillbyggnaden kan man inte läsa ut. På övervåningen byggdes en takkupa i den gamla delen samtidigt med tillbyggnaden. De enda bärande innerväggar som jag kan identifiera är dels hjärtväggen i den gamla delen (den vägg som går vågrätt på bilden mitt i huset), dels väggen som avgränsar matvrån från resten av tillbyggnaden. Det senare är jag inte 100 % säker på. Man behöver veta golvbjälkarnas riktning i bjälklaget ovanför.
Att läsa ritningar är en konst som man inte tillägnar sig på en kafferast. Varje tid har dessutom sina manér.
J justusandersson skrev:Hej och välkomna till Byggahus forum!
Tack för svaret. Ska kolla upp lite de du skrev.
Vad tror du om källaren då? Där har de ju också gjort konstiga lösningar
Mvh Rickard
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I källaren är det hjärtväggen och de gamla ytterväggarna som man inte kan ta bort hur som helst.
Skönt de. För de har de inte gjort. Dock de två "inner" väggarna i tvättstugan de tagit bort.J justusandersson skrev:
Sen har de ju tagit bort den där hjärtväggen du inte var 100% säker på. Dock vet jag ej hur bjälklaget ligger. Men står man i sovrummet över det rummet sviktar golvet i mitten. Så de kanske man ska kolla upp.
Tacksam för dina svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan se bjälkarnas riktning genom att studera golvbrädorna i våningen ovanför. Dessa ligger i rät vinkel i förhållande till bjälkarna.
Klicka här för att svara