tjena!
Har ett hus från 1937 som jag försöker förstå vilka väggar som kan vara bärande, inför möjligheten att förändra planlösningen något. Jag har förstått från andra trådar att alla väggar till viss mån i denna typen av hus med stående plank som syns på vinden skall betraktas som möjligtvis bärande.

Jag har originalritningar, samt nuvarande planlösning.

På vinden har det lagts plastmatta på golvet så är lite svårt att inspektera utan att riva upp.

Väggen jag vill ta ner på övre våningen är den mellan rummet som benämns herrum och vardagsrum. Det är vanligt gips idag, cirka 80-85mm tjock.

Även adderat skisser på vinden och takstolarnas placering.

Vad tror ni? Själva jobbet skulle inte göras av mig, utan försöker nu förstå vad som är möjligt med planlösningen i huset.

• Sektionsritning av ett tvåvåningshus med tak och våningshöjder markerade; öppningar visar dörrar och rundade valv mellan rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss över övre våningen i ett hus från 1937, visar rum som herrum och vardagsrum vilka diskuteras för att ändra planlösningen.
    Skapa konto
  • Planritning av bottenvåningen i ett hus från 1937 med rum etiketterade som kök, alkover, tambur, herrum och vardagsrum.
    Skapa konto
  • Ritning av vinden i ett hus från 1937, visar placering av takstolar och strukturella detaljer.
    Skapa konto
  • Planlösning på ett hus från 1937 med kök, vardagsrum, sovrum, matrum, hall, och två badrum, samt markerade väggar att förändra.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.