195 läst ·
5 svar
195 läst
5 svar
Vad använder man för en krona till skorsten murad med kalkbruk?
På den gamla bagarstugan så har jag tagit lös teglet, rengjort och murat om skorstenen från taket och uppåt med hydroskopiskt kalkbruk som det tidigare var murat med och jag funderar på att göra en krona för att skydda skorstenen.
Men vad ska jag använda för att gjuta kronan, jag har googlat lite men inte hittat så mycket mer än att man inte ska använda cementbaserade produkter på skorstenar som är murade med kalkbruk eftersom det rör sig olika och spricker.
Försökte höra med weber som tillverkar bruk för att höra vad de rekommenderar, men de som har koll där är på semester nu verkar det som.
Men vad ska jag använda för att gjuta kronan, jag har googlat lite men inte hittat så mycket mer än att man inte ska använda cementbaserade produkter på skorstenar som är murade med kalkbruk eftersom det rör sig olika och spricker.
Försökte höra med weber som tillverkar bruk för att höra vad de rekommenderar, men de som har koll där är på semester nu verkar det som.
Till en gammal bagarstuga skulle jag beställ ett toppbeslag i galvad plåt av en plåtslagare. Ev med en fällbar kupa så att det inte regnar in för du har väl en ganska grov pipa. Till gamla hus brukar det oftast rekomderas garvade beslag.
Funderar på om en "flytande krona" i betong kan vara en bra lösning.
Dvs. jag lägger tjärpapp mellan teglet och kronan och så den kan röra sig lite och så gjuter jag ner den lite på sidorna så att den inte kan glida av.
Dvs. jag lägger tjärpapp mellan teglet och kronan och så den kan röra sig lite och så gjuter jag ner den lite på sidorna så att den inte kan glida av.
Rörelsen du har i skorstenen är en längdutveckling i den varma delen närmast eldstaden och kronan sitter i den kalla delen av skorstenen.
Klicka här för att svara