• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Jag fyller också poolen med regnvatten, fast på ett ännu enklare sätt. På sommaren har jag ribbtäckning och på vintern genomsläppligt mjukt poolskydd. Jag vattnar ett par rejäla träd med vattnet som jag måste pumpa bort för att hålla nere vattennivån.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
F
Redaktionen Redaktionen skrev:
Fyller poolen med regnvatten, får bättre vattenkvalitet och sparar på brunnen.

Du kan läsa artikeln här: Använder taket för att fylla poolen
Blir det inte mycket fågelskit, mossa, betongdamm och annat skräp?

• Gilla
Mikeken och 4 till
  • Laddar…
Jag använder också regnvatten till min badtunna, jag pumpar upp det från 70 meters djup...

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 14 till
  • Laddar…
Från taket fick jag med en massa skräp, från borrade brunnen via hydroforen fick jag med järn som gav utfällningar, från den grävda brunnen pumpar jag upp 2 kubik i stöten vid behov, bra för brunnen bra för mig bra för poolen, bästa vattnet
/Workingclasshero

Jag fyller på min fiskdamm med regnvatten från taket, under den värsta fasen av pollensäsongen får man göra ett uppehåll.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Purre
F Fideliox skrev:
Blir det inte mycket fågelskit, mossa, betongdamm och annat skräp?
Det är nog enklare att filtrera än att använda kemikalier mot järnet skulle jag gissa.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Som jag kommenterade i tidningen.
Skulle jag fylla en pool med vatten - skulle jag helt klart ta regnvatten hemifrån taken!

Oavsett om det var vattenbrist allmänt eller ej.
👍😊

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
Om detta ska fungera måste man antingen ha ett mycket stort hus eller en mycket liten pool. Helst bådadera. Och dessutom "tur" med vädret, d.v.s. att det regnar mycket på kort tid.

Den genomsnittliga dygnsnederbörden i Sverige är ca 2 - 2,5 mm. Med en normalvilla på ca 150 kvm betyder det att man i genomsnitt kan få 0,3 - 0,375 m3 vatten per dygn från taket - om man lyckas tillvarata allt.

Jag vet inte hur stor den "normala" poolen är, men 5x8x1,5 meter är väl inte någon jättepool i alla fall. En sådan pool kräver 60 m3 vatten. Då krävs det i genomsnitt 160 - 200 dygn för att få den fylld med enbart regnvatten från taket.

Nu kan man förstås ha "tur" så att det regnar oavbrutet under en längre tid, men det är ändå ovanligt med dygnsnederbörd på mer än 20 mm. Även med ett sådant dygn ger inte 150 kvm mer än 3 m3, så det skulle krävas 20 sådana dygn för att fylla min exempelpool.

• Gilla
Mikeken och 2 till
  • Laddar…
Purre
H hhallen skrev:
Om detta ska fungera måste man antingen ha ett mycket stort hus eller en mycket liten pool. Helst bådadera. Och dessutom "tur" med vädret, d.v.s. att det regnar mycket på kort tid.

Den genomsnittliga dygnsnederbörden i Sverige är ca 2 - 2,5 mm. Med en normalvilla på ca 150 kvm betyder det att man i genomsnitt kan få 0,3 - 0,375 m3 vatten per dygn från taket - om man lyckas tillvarata allt.

Jag vet inte hur stor den "normala" poolen är, men 5x8x1,5 meter är väl inte någon jättepool i alla fall. En sådan pool kräver 60 m3 vatten. Då krävs det i genomsnitt 160 - 200 dygn för att få den fylld med enbart regnvatten från taket.

Nu kan man förstås ha "tur" så att det regnar oavbrutet under en längre tid, men det är ändå ovanligt med dygnsnederbörd på mer än 20 mm. Även med ett sådant dygn ger inte 150 kvm mer än 3 m3, så det skulle krävas 20 sådana dygn för att fylla min exempelpool.
Första är väl att det i artikeln bara var 1/3-del som behövde fyllas.
Sen är takarean större än boarean i regel eftersom taken sällan är platta även om de fallen också finns. Men visst det kommer ta tig att fylla poolen.

Purre Purre skrev:
Första är väl att det i artikeln bara var 1/3-del som behövde fyllas.
Sen är takarean större än boarean i regel eftersom taken sällan är platta även om de fallen också finns. Men visst det kommer ta tig att fylla poolen.
Den enda area som tillkommer utöver byggarean är takutsprången. Taklutningen har ingen påverkan, eftersom det är den horisontella projektionen av taket som bestämmer hur mycket nederbörd det kan fånga. Jag bortser därvid från eventuell inverkan av vind, men den effekten torde vara försumbar, åtminstone sett över längre tidsperioder. Den kan f.ö. både vara positiv och negativ, beroende på vindstyrka och vindriktning.

Mitt inlägg avsåg bara att fästa uppmärksamheten på att detta "smarta sätt att fylla poolen" inte är särskilt effektivt, annat än möjligtvis om man har en kombination av stort hus och liten pool.

• Gilla
sk0nk och 1 till
  • Laddar…
P
H hhallen skrev:
Man kanske kan be områdets snöröjare att dumpa snö i poolen?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kanske kan be områdets snöröjare att dumpa snö i poolen?
Med tanke på att det normalt är förbjudet att dumpa den snön i exempelvis en sjö vet jag inte om jag skulle vilja ha det vattnet i poolen.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
P
Man brukar rena poolvatten.

H hhallen skrev:

Man är ju lite beroende av omständigheter.. det måste ju framförallt regna! Nån dag iaf.. annars har man ingen ”tillrinning” (oavsett storlek på tak el pool)

Men har man tur med vädret och inte har så bråttom.. ja då kan man 😊

Vi har haft lite regnbrist härnere i Skåne.. så förutom att gräsmattan redan blivit halvt gul så har vi inte kunnat vattna odlingarna som vi önskat.. men förra veckan fick vi äntligen regn!

Den dagen (det kom ett par rejäla skurar.. i övrigt var det mest småduggnde) fyllde vi upp lite mer än 5 st 200 l tunnor 👍 nu kan vi vattna odlingarna ett bra tag utan problem!

Vi samlar i 2 st tunnor (tar av två stuprör) på uthuset.. som vi sedan pumpar över till andra tomma tunnor. Vi har inte satt några ”utkastare” på vårt hus än… heller inte på baksidan av uthuset.. eller snickarboden/uteplatsen.. gör vi det.. så kan vi samla många kubik per regnskur..

Så för oss.. är det en möjlighet (självklarhet?) att ta vatten den vägen.. om vi behöver!

Men inte alla har den möjligheten..

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.