5 639 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Vad använda för att behandla rostfritt?
Varför skulle det ta så lång tid för en som inte gjort det förut? Exakt vad är tidskrävande? På vilket sätt skulle ett företag kunna göra jobbet snabbare?Tompa74 skrev:Lämna den till ett företag som slipar sådant! Annars har du att göra i veckor om du ska få det bra.
Tro mig, jag jobbar med sånt här dagligen. Ska man stå med en borrmaskin eller liknande så har man att göra.
Vi brukar först slipa i bandslip på 240K, 400K, 600K och sen polera om det ska bli blankt. Ska det bli borstat kör man samma slipning men avslutar med scotch-brite-liknande istället för polering.
Detta blir naturligtvis högkvalite på detta då, men du kanske inte har de kraven, vad vet jag?
Jag börjar själv vela om jag ska lämna in eller inte. Det beror givetvis på vad det kostar. Vad brukar en sådan bearbetning kosta? Som sagt är jag inte ute efter att få den högblank utan bara så den ser ut som rostfrittstål oftast gör.
Men den ser ganska bra ut som det är nu så jag tror inte jag behöver börja med 240K, kan nog börja med 400K eller till och med 600K. Du nämner ingen efterbehandlig för ytskikten ska bli så hållbar som möjligt...?
Vad brukar allt som allt kosta? Profilmåttet är 80x60 mm och längden är 3400 mm.
Det tar inte längre tid för en som inte gjort det förut, men jag antar att du inte har en bredbandsslip i källaren osv.
Det är om man ska göra det för hand som det tar sån himla tid.
Företag har ju oftast kraftigare maskiner.
Jag vet faktiskt inte vad det kostar...sköter inte ekonomin på företaget
Efterbehandling behövs inte alls om det är rostfritt. Visst, det blir ju fingeravtryck osv, men det rostar ju inte iallafall.
Ett litet tips jag kan ge är att du oscillerslipar istället...du behöver inte bearbeta så mycket för att få en snygg yta och dessutom syns inte repor osv lika lätt. Fast det förutsätter ju att man gillar det utseendet. Ser ju lite annorlunda ut. Och det kan du göra med en handmaskin. Se bara till att byta slippapper ofta.
Det är om man ska göra det för hand som det tar sån himla tid.
Företag har ju oftast kraftigare maskiner.
Jag vet faktiskt inte vad det kostar...sköter inte ekonomin på företaget
Efterbehandling behövs inte alls om det är rostfritt. Visst, det blir ju fingeravtryck osv, men det rostar ju inte iallafall.
Ett litet tips jag kan ge är att du oscillerslipar istället...du behöver inte bearbeta så mycket för att få en snygg yta och dessutom syns inte repor osv lika lätt. Fast det förutsätter ju att man gillar det utseendet. Ser ju lite annorlunda ut. Och det kan du göra med en handmaskin. Se bara till att byta slippapper ofta.
Jag har flera slipmaskiner, b.la. excenterslip, bandslip, multimaster (ok den är inte riktig slipmaskin men ändå) och så har jag en värdelös delta skak...
Det är olika budskap nu... En del säger att man ska efterbehandla den och du säger att det räcker med att slipa/polera...
Det är olika budskap nu... En del säger att man ska efterbehandla den och du säger att det räcker med att slipa/polera...
Behandling med betpasta görs i svetsskarvar m.m.
Är du ute efter att få en "borstad" yta eller bara blank? Ska det bli blankt räcker det med att ta autosol och en polermaskin.
Man kan ju blästra också!
Är du ute efter att få en "borstad" yta eller bara blank? Ska det bli blankt räcker det med att ta autosol och en polermaskin.
Man kan ju blästra också!
Redigerat:
Det finns inga svetsskarvar på synliga sidor. Det finns svetsskarvar längst ner där jag svetsat "fötter" till den. Hela röret är som sagt rektagulärt och är ca 3,4 meter lång. Cirka 50 cm kommer att gjutas in i betong, d.v.s. där fötterna finns. så svetsfogarna kommer att finnas i betongen och blir därmed inte utsatt för fukt, om än mycket litet.Benny_P skrev:
Av hela rörets längd är 2,9 meter som sticker ut och det ligger utomhus.
Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha blank eller borstat. Det beror mest på vilken som är enklast att utföra och lättast att sköta. Men det lutar åt att det blir borstat i och med att resten av konstruktionen är borstat så jag ids inte göra alla blanka.
Redigerat:
Det här med Scotch-brite blir jag inte klok på. Det tycks vara det jag behöver men jag hittar bara två varianter, en för borrmaskin och en vanlig duk som man använder för hand. Kollade 3M´s hemsida men hittade inget annat. Förutom att det också finns i grov och fin- utförande. Finns Scotch-Brite till någon annan effektivare maskin? Jag tänker på t.ex. vinkelslip eller liknande...
Hur gör proffsen? De gnider väl inte för hand? Borrmaskin känns inte logiskt heller...
Hur gör proffsen? De gnider väl inte för hand? Borrmaskin känns inte logiskt heller...
Klicka här för att svara
