Har tidigare köpt behandlade rostfria rör. Men igår så köpet jag ett kvadratrör som är obehandlad. Det fanns inte behandlade i denna dimension (80x60 mm), därför tänkte jag behandla den på något sätt så att den blir lika fin som en diskbänk eller liknande. Röret är ganska lång, 3,5 meter typ så helst ska det vara med någon maskin.
Förslag på vad jag ska använda?
Excenterslip med viss sandpapper? Bandslip? Deltaslip? Stålborste& vinkelslip? Eller någon annan typ av skiva? Krävs det något annat också? Tänker på typ förbehandling med någon vätska eller något liknande.
Förslag på vad jag ska använda?
Excenterslip med viss sandpapper? Bandslip? Deltaslip? Stålborste& vinkelslip? Eller någon annan typ av skiva? Krävs det något annat också? Tänker på typ förbehandling med någon vätska eller något liknande.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
bandslip är nog att föredra till att börja med i alla fall, men det är väldigt svårt och mycket jobb att polera upp ett obehandlat rostfritt rör till diskbänksglans om man inte har proffsgrejor.
Jag vet inte om det är högblank jag är ute efter... Vill inte få det att se kromat ut. Men borstat skulle vara fint.Benny_P skrev:
Saken är att jag vill utföra jobbet rätt, börja med rätt sak och avsluta korrekt.
Men finns Scotch-Brite till vinkelslip? Borrmaskin är dåligt balanserad för det här jobbet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sedan måste ytan betas, annars så rostar det. Det är något med att det finns framslipade järnkorn som måste bort och det krävs visst fosforsyra som inte är så kul att handskas med. har man slipat snyggt före så blir det fint.
Protte
Protte
Vill du utveckla vidare det här?prototypen skrev:
Någon produktnamn, tillverkare? Hur man går tillväga och vad man ska använda?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En sökning på google.
Resultat 1 - 6 av ungefär 2 080 vid sökning efter betning rostfritt. (0,04 sekunder)
http://www.euro-inox.org/pdf/map/Passivating_Pickling_SW.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betning
http://www.gulex.se/bransjelist/betning/1.htm
http://www.abhe.se/filer/informationsblad090112.pdf
http://www.galfa.se/Betningavrostfritt.htm
http://www.backmans.org/InfoBetning1.htm
Protte
PS det var visst fluorvätesyra, en kompis har det men han förvarar det ute.
Resultat 1 - 6 av ungefär 2 080 vid sökning efter betning rostfritt. (0,04 sekunder)
http://www.euro-inox.org/pdf/map/Passivating_Pickling_SW.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Betning
http://www.gulex.se/bransjelist/betning/1.htm
http://www.abhe.se/filer/informationsblad090112.pdf
http://www.galfa.se/Betningavrostfritt.htm
http://www.backmans.org/InfoBetning1.htm
Protte
PS det var visst fluorvätesyra, en kompis har det men han förvarar det ute.
Ja jag googlade efter att ha ställt frågan här. Men det är fortfarande en sak jag inte hittat. Det är nämligen så att många säger att det är ett helvete... Men vad är det som är svårt? Och jag hittar inte någon vidare info om Hur man ska hantera. Det står bara vad man uppnår om man betar.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
om du har en bandputs med scotch-brite duk på så avverkar den faktiskt rätt bra + att du får en borstad yta, finns olika grovlek på banden. (3M)
Jag skulle vilja påstå att bandputs är ett måste för att få jämn yta, lätt att det blir flammigt annars.
Jag skulle vilja påstå att bandputs är ett måste för att få jämn yta, lätt att det blir flammigt annars.
Lämna den till ett företag som slipar sådant! Annars har du att göra i veckor om du ska få det bra.
Tro mig, jag jobbar med sånt här dagligen. Ska man stå med en borrmaskin eller liknande så har man att göra.
Vi brukar först slipa i bandslip på 240K, 400K, 600K och sen polera om det ska bli blankt. Ska det bli borstat kör man samma slipning men avslutar med scotch-brite-liknande istället för polering.
Detta blir naturligtvis högkvalite på detta då, men du kanske inte har de kraven, vad vet jag?
Tro mig, jag jobbar med sånt här dagligen. Ska man stå med en borrmaskin eller liknande så har man att göra.
Vi brukar först slipa i bandslip på 240K, 400K, 600K och sen polera om det ska bli blankt. Ska det bli borstat kör man samma slipning men avslutar med scotch-brite-liknande istället för polering.
Detta blir naturligtvis högkvalite på detta då, men du kanske inte har de kraven, vad vet jag?
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Ska det vara inomhus behöver du inte behandla det.