Har blå brun och grå som går in i ett taklampeuttag, vad är vad?
Byggt början 70
I brytaren är det grå brun svart
I dosan ovanför knappen är det blå grå brun och 2x svart
Under brytaren finns ett uttag, dit går en svart och en blå som är okapade i brytardosan
Jag vet att man ska mäta men jag har inget att mäta med just nu.
Blå = nolla ? Eller?
Byggt början 70
Under brytaren finns ett uttag, dit går en svart och en blå som är okapade i brytardosan
Blå = nolla ? Eller?
Om svart och blå går till uttaget borde det vara svart fas och blå nollanino skrev:
Har blå brun och grå som går in i ett taklampeuttag, vad är vad?
Byggt början 70
Blå = nolla ? Eller?
Tändtråd noll och jord till lampan, annars skulle den inte gå att släcka, tändtråd är styrd fas efter brytaren, man byter färg för att man skall se att det är en bruten fasnino skrev:
Kan vara vilken färg som helst utom svart, grön/gul eller blå i 95% av alla anläggningar, men det är bäst att mätaM Micke620 skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Google är bra, läste vad krontändning var och så kan det ju vara
Men så vill jag inte ha det
Sitter ett vanligt taklampsuttag där nu med 3 hål för kontakten, det Sitter också en brytare med 2 knappar så nu fick det en förklaring också
Men så vill jag inte ha det
Sitter ett vanligt taklampsuttag där nu med 3 hål för kontakten, det Sitter också en brytare med 2 knappar så nu fick det en förklaring också