Hej!
Renoverar toan på ovanvåningen.
Kommer ändra avluftningen från att ha gått ut genom tak ,,,till att använda mig av vacuumventil. Ventilen kommer att sköta båda toaletternas "utsug" då de ligger rakt över/under varann.
Verkar klumpigt att gå med 110 rör längs med väggen och upp på vinden, då jag har timmerväggar och måste bygga en trumma för denna dragning.
Skulle vilja gå med vacuumventilsröret under golv en bit och sen sticka upp det på ett parti där jag har regelvägg och sen upp på vinden.

Om jag kunde gå ner i dimension på röret till ventilen säg 75 elle 50 hade det gått mycket smidigare att lösa.
Alltså,,,, 110 avloppsrör till toa , förgrening till 75 rör som går i golvet ett par meter och sen upp på vind och därpå en rejäl vacuumventil.

Vad tror/vet ni?

vh Simon

Är ingen expert men jag är ganska säker på att du kan ha 75 som avluftning. Tänk bara på att grena det så att inget kan tränga in och orsaka stopp i avluftningen

Tänk på att en vacuumventil skall inte sitta i kallt utrymme (dvs inte på vinden), då kan kondens frysa så att den hänger upp sig i stängt eller öppet läge.

jag har idag 50mm rör till avluftning.. detta fryser ofta igen under en kall vinter pågrund av kondens.. ska byta ut detta till 110mm

Samtidigt har jag läst om vissa nackdelar med vakuum ventil.. t.ex om det blir stopp i avloppet i närheten av dig.. så kan det nog bli problem om spolbilen trycker in massa skit hos dig.. Bästa är och dra upp det till taket

har du enskilt eller kommunalt avlopp

Tack för responsen!!
Jag har kommunalt vatten.
Har redan en vacuumventil på vinden för kökets räkning, den har fungerat bra,,,,men det blir kanske skillnad på en toa med mycket varmvatten(dusch) och så, med mer kondens?

Var sätter man ventilen om inte på vind?,,den är ju ganska stor ca 20 cm i diameter.
Har sett att det finns mindre ventiler, men är osäker på om en mindre klarar av att ventilera två toaletter. två hanfat och en dusch.

Kanske är det inget problem, det är kanske isåfall röret på 75 som stryper luftflödet mest, och inte en ev.för liten ventil?
Alternativen är att bygga in ventilen i vägg? eller dra upp den under skåpet till handfatet?
Vill iallafall kunna komma åt den relativt smidigt om den måste bytas eller fixas med.

Jag satte min ventil i handfatskommoden och jag har 50 mm rör. Det fungerar bra. Vakuumventil ska man väl inte ha på vinden. Om man redan har dragit rör ända upp dit så är det väl bättre att dra upp det ovanför taket så behövs ingen vakuumventil.

Nej man kanske inta alls ska ha ventilen där, men det sitter ju en ganska tilltagen isolering kring ventilen så den ser ut som en svamp,,tanken med denna är väl att förhindra frysning i membranet OM ventilen är på kall plats(ex vind).

Bytte tak och tog då bort alla takgenomföringar för att förhindra läckage med tiden , sågade helt enkelt av ventilationsröret på lagom höjd på vinden och satte dit en ventil,,har funkat bra sen dess.

Men räcker kanske då att gå på handfatets avlopp under kommoden med en avstickare för ventilen?
Måste alltså inte sitta precis vid wc anslutningen?
Hade ju förenklat oerhört mycket.

jag vet att det finns lösningar där folk bara har satt en liten 50mm ventil inne i handfatskomoden som då får avlufta hela anläggningen. Risken med en sådan lösning är att om det inte riktigt räcker så ger det ett lite försämrat flöde i rören, det kan då ev. bygga upp avlagringer som kanske inte blir problem förrän om flera år. Vad gäller placeringen av luftningen så gör det inget om den ansluter till rör som sitter längre bort än toan. Det gäller att spolvattnet inte får rinna för långt i röret innan det passerar avluftningen. Se spolvattnet som en propp som rör sig i röret, bakom proppen byggs det upp undertryck som dels vill suga ut vatten ur vattenlåsen, dels bromsar flödet. När proppen passerar avsticket till luftningen så släpper undertrycket.

På samma sätt kan man få ett övertryck framför vattenproppen, men åt det hållet finns det oftast ett "oändligt" stort rörsystem med luft (kommunens avloppsnät) så det blir en väldigt marginell tryckuppbyggnad. Har man en egen avloppsanläggning så kan det därmot bli ett övertryck frammåt som också bromsar flödet.

Har en vakuumventil på 110mm med cellplasthuv på kallvind sedan 15år, den avluftar 2 wc-stol, 2 tvättfat och 1 tvättstuga (2-vån + källare)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.