472 713 läst ·
2 462 svar
473k läst
2,5k svar
Vackra gamla hus till salu
Det här huset är till salu i vårat grannskap. Väldigt vackert och oförstört, det har bott en glasmästare där i många år vilket syns i bilderna. Vi hoppas verkligen att någon byggnadsvårdsintresserad köper det, men risken är tyvärr att tomten är värd för mycket så att det rivs och ersätts av några parhus 😢
https://www.svenskfast.se/hus/stock...?utm_source=hemnet&utm_medium=referral#bilder
https://www.svenskfast.se/hus/stock...?utm_source=hemnet&utm_medium=referral#bilder
Den gröna kakelugnen 🤩D Dublin skrev:Det här huset är till salu i vårat grannskap. Väldigt vackert och oförstört, det har bott en glasmästare där i många år vilket syns i bilderna. Vi hoppas verkligen att någon byggnadsvårdsintresserad köper det, men risken är tyvärr att tomten är värd för mycket så att det rivs och ersätts av några parhus 😢
[länk]
Tyvärr verkar man ju tillåta att riva gamla hus och förtäta kopiöst i Älvsjö.D Dublin skrev:
Våra politiker här i Sollentuna säger sig iallafall vilja bevara de äldre områdena och inte tillåta att de gamla husen rivs eller förstörs, dock gäller de att de jobbar på med planerna, för några 30-talshus har rivits och istället byggts flerbostadshus i mina kvarter, men det säger politikerna man kommer ändra planer så det inte längre är tillåtet.
Det kan vara något för er som bor i äldre områden att tänka på - prata med villaägarföreningar och politiker om ni vill påverka till att det inte ska vara tillåtet att riva och stycka!
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vi har helt valt bort älvsjö när vi letar hus. Det är inget riktigt villaområde. Det är industriområden insprängda mellan villor osv. Helt galet. Det finns en del fina områden men dom ligger svinlångt från knytpunkt om man vill åka in till stan på en vinlunch.J JohanLun skrev:Tyvärr verkar man ju tillåta att riva gamla hus och förtäta kopiöst i Älvsjö.
Våra politiker här i Sollentuna säger sig iallafall vilja bevara de äldre områdena och inte tillåta att de gamla husen rivs eller förstörs, dock gäller de att de jobbar på med planerna, för några 30-talshus har rivits och istället byggts flerbostadshus i mina kvarter, men det säger politikerna man kommer ändra planer så det inte längre är tillåtet.
Det kan vara något för er som bor i äldre områden att tänka på - prata med villaägarföreningar och politiker om ni vill påverka till att det inte ska vara tillåtet att riva och stycka!
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är "varierat", men jag skulle nog säga att det inte alls är bortom räddning om man ser till ett kulturhistoriskt perspektiv på enskida villor. Finns jättemånga fina villor kvar, problemet är att det är så dyra tomter att det lönar sig att riva de gamla husen som ofta står mitt på tomten.AndersMalmgren skrev:
Tittar man på områden som helt har kvar sin karaktär, så finns det nog inte många kvar. Men jag kan tycka att man borde vakta ännu mer på att bevara de områden som har kvar en sammanhängande bebyggelse av framförallt sekelskifteshus... Eller för all den de få sekelskifteshus som finns kvar insprängda bland parhus och flerbostadshus.
Ska man in till söder ligger väl ändå Älvsjö relativt bra till. Det borde väl även finnas hus nära tex pendeltåg eller direktbussar. Men jag tror vi tidigare konstaterat att du vill ha "krypavstånd" och då diskvalificerar sig nästan samtiliga villaområden. Tycker dock detta är två skilda saker. Ta tex Rönninge som ligger superoff, men har jättemånga fina gamla hus. Är man ute efter att bo i ett vackert område med fina hus så är det nog superbra. Vill man kunna trilla in på en vinlunch så gissar jag det är urkass...
Älvsjö skulle jag ändå säga är "mer nära" än "sekelskifteskaraktär". Dvs jag misstänker fler som bosätter sig där uppskattar läget än den kulturella och historiska känslan på området som helhet. Men, enskilda fina villor finns det, likaså enskilda villor som ligger nära till kommunikationer.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Spelar ingen roll om det finns enskilda villor om området som sådant saknar villaområdekaraktär. Gamla enskede eller Bromma längs nockebybanan är mycket mer välbehållen trädgårdsstadJ JohanLun skrev:Det är "varierat", men jag skulle nog säga att det inte alls är bortom räddning om man ser till ett kulturhistoriskt perspektiv på enskida villor. Finns jättemånga fina villor kvar, problemet är att det är så dyra tomter att det lönar sig att riva de gamla husen som ofta står mitt på tomten.
Tittar man på områden som helt har kvar sin karaktär, så finns det nog inte många kvar. Men jag kan tycka att man borde vakta ännu mer på att bevara de områden som har kvar en sammanhängande bebyggelse av framförallt sekelskifteshus... Eller för all den de få sekelskifteshus som finns kvar insprängda bland parhus och flerbostadshus.
Ska man in till söder ligger väl ändå Älvsjö relativt bra till. Det borde väl även finnas hus nära tex pendeltåg eller direktbussar. Men jag tror vi tidigare konstaterat att du vill ha "krypavstånd" och då diskvalificerar sig nästan samtiliga villaområden. Tycker dock detta är två skilda saker. Ta tex Rönninge som ligger superoff, men har jättemånga fina gamla hus. Är man ute efter att bo i ett vackert område med fina hus så är det nog superbra. Vill man kunna trilla in på en vinlunch så gissar jag det är urkass...
Älvsjö skulle jag ändå säga är "mer nära" än "sekelskifteskaraktär". Dvs jag misstänker fler som bosätter sig där uppskattar läget än den kulturella och historiska känslan på området som helhet. Men, enskilda fina villor finns det, likaså enskilda villor som ligger nära till kommunikationer.
Rönninge har mycket skit hus medJ JohanLun skrev:Det är "varierat", men jag skulle nog säga att det inte alls är bortom räddning om man ser till ett kulturhistoriskt perspektiv på enskida villor. Finns jättemånga fina villor kvar, problemet är att det är så dyra tomter att det lönar sig att riva de gamla husen som ofta står mitt på tomten.
Jag har inte så stor koll på enskede och bromma, har fått för mig storängen och stocksund, djursholm är de områden som är minst rivna, men även där har jag bara passerat så egentligen vet jag inte. Duvbo och Solhem har jag fått för mig är ungefär som Enskede, små villor men ofta rätt välbevarat.AndersMalmgren skrev:
Jag växte upp i Uppsala (ja, jag vet Anders, det är inget för dig, men DÄR går det faktiskt bo i fin villa nära en riktig stadskärna) och i Kåbo tror jag ingen villa rivits. Nån har byggts om kraftigt, och en villa hade en ovanligt stor tomt pga en tennisbana och där byggdes en "ny" villa för 20 år sen kanske. Villorna där är från ca 1918 - 1925 i de flesta fall. Så inte riktigt sekelskifte. Där skulle jag gärna bo!
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Bromma och gamla enskede har riktiga villakvarter. Många är ju sönderrenoverade såklart. Men hellre det än som Älvsjö med industri mitt i kvarteret.J JohanLun skrev:Jag har inte så stor koll på enskede och bromma, har fått för mig storängen och stocksund, djursholm är de områden som är minst rivna, men även där har jag bara passerat så egentligen vet jag inte. Duvbo och Solhem har jag fått för mig är ungefär som Enskede, små villor men ofta rätt välbevarat.
Jag växte upp i Uppsala (ja, jag vet Anders, det är inget för dig, men DÄR går det faktiskt bo i fin villa nära en riktig stadskärna) och i Kåbo tror jag ingen villa rivits. Nån har byggts om kraftigt, och en villa hade en ovanligt stor tomt pga en tennisbana och där byggdes en "ny" villa för 20 år sen kanske. Villorna där är från ca 1918 - 1925 i de flesta fall. Så inte riktigt sekelskifte. Där skulle jag gärna bo!
I djursan har du ju Spotify-svennen som river kåkar 😂
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg