Visst kan man hävda att TS borde anat nåt tidigare när det inte kom några räkningar från kommun eller förening men det påverkar ju inte det faktum att man kan hävda att prospektet var felaktigt. Å andra sidan så tycker man att TS borde ha undersökt vari de två GA bestod av. Å andra sidan borde mäklare/säljare informerat om detta. Dessutom borde styrelsen som förvaltar GA ha hört av sig till TS, om inte annat för att få in nån slags årsavgift. Det är ett knepigt fall men nog tycker jag att TS borde kunna få någon slags kompensation för den i mitt tycke vilseledande informationen. Det är ju faktiskt nåt slags semi-kommunalt både vad gäller vatten och avlopp.

harry73
M mlkjhr skrev:
Visst kan man hävda att TS borde anat nåt tidigare
Många antaganden här.
Vi vet inte om TS fick fakturor från kommunen eller ej.
Vi vet ej om TS fick kallelser till årsmöten.
Vi vet ej om GA1 eller GA2 handlar om VA.
Vi vet faktiskt inte heller när TS insåg att VA-systemet var inte vad han förväntade sig.
Det är möjligt att han upptäckte det veckan efter tillträdet, men först nu upptäckte att det innebär stora kostnader för honom.

Alla dessa saker kan påverka TS möjligheter att få skadestånd

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, tyvärr finns det ett antal frågor här.
Det låter ju rätt osannolikt att TS fått VA-fakturor från någon förening. Då är det ju mer troligt att det kommit fakturor från kommunen, alltså kommunalt vatten och avlopp.
Om det är så, och G1 och/eller G2 är samägda VA-anläggningar för det lokala ledningsnätet, som inte debiterar årsavgift ser jag det som svårt att få skadestånd. Anläggningarna är listade i objektbeskrivningen.
Knäckfrågan är ju, kan man kalla det kommunalt vatten/avlopp? Det andra alternativet är ju enskilt, och då handlar det ju om egen brunn och tank. Jag anser att kommunalt är det mest korrekta i detta fallet.

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Många antaganden här.
Vi vet inte [...]
Och vi vet inte om TS faktiskt har kommunalt dricksvatten levererat till sin fastighet med tillhörande kommunalt avlopp eller inte.

Vi hade ett liknande problem med vårt hus. Upptäckte efter typ 6 år att vi var kopplade till kommunens vatten(olagligt), fast när vi köpte det stod att vi skulle ha eget.
Enl Villaägarnas jurist så var detta ett "faktiskt fel" vilket tydligen skiljde sig från "dolt fel".
Vi hade turen att gamla ägarna delade på kostnaden för att koppla in oss ordentligt med hjälp av rörmokaren och kommunen straffade oss inte heller med något även fast vi fått/snott gratis vatten i 6 år.

Det är fullt möjligt att det är kommunalt VA. VA-huvudman ansvarar fram till fastighetsgräns ( samfällighet) sedan är det upp till samfälligheten att bygga eget nät från förbindelsepunkten in i området. Kan vara att samfälligheten har något pumpstation för att pumpa avloppsvatten till förbindelsepunkten för att kommunen sedan tar hand om avloppet. det är kanske dags att renovera pumpstationen och det väl då föreningen som bekostar det. Att TS inte för någon räkning av kommunen är självklart då, kommunen väljer att fakrurera samfälligheten som i sin tur oftast lägger lite påslag och fördelar kostnad på sina medlemmar.

• Gilla
marita08
  • Laddar…
R
M Malin Bergkvist skrev:
Vi hade ett liknande problem med vårt hus. Upptäckte efter typ 6 år att vi var kopplade till kommunens vatten(olagligt), fast när vi köpte det stod att vi skulle ha eget.
Enl Villaägarnas jurist så var detta ett "faktiskt fel" vilket tydligen skiljde sig från "dolt fel".
Vi hade turen att gamla ägarna delade på kostnaden för att koppla in oss ordentligt med hjälp av rörmokaren och kommunen straffade oss inte heller med något även fast vi fått/snott gratis vatten i 6 år.
Att man inte vet var det vattnet man använder kommer ifrån under flera år låter mer som att det finns en hel kennel begraven.

R RapidSledge skrev:
Att man inte vet var det vattnet man använder kommer ifrån under flera år låter mer som att det finns en hel kennel begraven.
Fast om det står i beskrivningen och all fastighetsinformation som man kan få tag på att det är eget vatten, då ska det mycket till innan man börjar ifrågasätta det. Var inte förens kommunen började spola ledningarna och det påverkade oss som man varslade att något var fel. Godtroget möjligvis men va fasiken...

GA1 och GA2 det kan vara föreningens gemensamma fotbollsplan, badplats, eller en gemensam tomt

Ni köpte 2015, men upptäckte inte detta förren 2019 ?
Med kommunalt vatten och avlopp och så borde ni väl har fått en räkning men jämna mellanrum från kommunen?
Tvivlar starkt på att kommunen skulle bjuda på alla avgifter från 2015 och framåt

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag säger inte att du har fel, men vet inte heller om du har rätt. I min värld ska servitut och GA listas i objektbeskrivningen, men man behöver inte förklara allt i minsta detalj.
Står det kommunalt vatten, då förväntar jag mig dricksvatten, där kommunen ansvarar för kvaliteten och då förväntar jag mig en faktura från kommunen, även om det finns andra lösningar (t ex i bostadsrätter/hyresrätter), men det viktiga här är att kommunen ansvarar för kvaliteten (och tillgången).
Står det kommunalt avlopp blir det svårare för mig att förstå hur det funkar, men det är rimligt att avloppsvattnet går genom kommunala avloppsledningar till en kommunal reningsanläggning. Det kan ja vara så att man har en gemensamhetsanläggning som ursprungligen hade en stor tre kammarbrunn (eller liknande) men som på senare år fick en tryckledning till det kommunala nätet. Då skulle man kunna säga att avloppet är anslutet till det kommunala nätet.

Jag kan inte säga att jag har kommunalt avlopp för att kommunen tömmer min trekammarbrunn.

Men om TS från början inte tog besväret att kolla vad de gemensamhetsanläggningar fastigheten har del i gör och kostar, då kan man inte heller hävda att det var så viktig för TS att de påverkade försäljningspriset. Och då finns det inte heller någon skadestånd att hämta, även om mäklaren och/eller säljaren lämnade fel uppgift.

Dolda fel kan man anmäla i 10 år, men jag vet inte hur länge man kan kräva mäklaren på skadestånd.
I mitt förra hus ägdea jag rör fram till nästa fastighet, så fortsatte det till avlämsningpunkten för kommunalt VA.
Har också bott i hus där samfälligheten ägde rören till avlämningspunkt, och avgiften för detta ingick i samfälligheten.
Dock betalade ju ju vatten/avlopp till kommunen så avgiften täckte bara rörsystemet.

L loppans skrev:
hej, vi köpte en sommarstuga 2015 och i prospektet står det att avlopp och vatten är kommunalt. Nu har det visat sig att så inte är fallet och systemet är i stort behov av renovering. Föreningen väljer nu mellan ett kommunalt övertagande och en gemensamhetsanlägnning. Båda alternativen kommer innebära en kostnad för fastighetsägarna.
Min fråga är om vi kan kräva något från mäklaren eller säljaren som sagt och skrivit att det ska vara kommunalt? Eller faller det under undersökningsplikten för köpare (dock svårt att kolla upp?)

/lotta
Har du fått vatten och avloppsräkningar från kommunen under dessa år?

F
M Malin Bergkvist skrev:
Fast om det står i beskrivningen och all fastighetsinformation som man kan få tag på att det är eget vatten, då ska det mycket till innan man börjar ifrågasätta det. Var inte förens kommunen började spola ledningarna och det påverkade oss som man varslade att något var fel. Godtroget möjligvis men va fasiken...
Ni funderade aldrig på om ni hade en pump, var den i sådana fall fanns och om den eventuellt behövde nån tillsyn eller underhåll på 6år? Tveksamt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.