É
Jag behöver en syll under mellanbjälklaget som vilar på en leca mur. Det behöver vara 3cm tjock på 11 m vägg och 4 cm tjock på en annan 2 m vägg så att allt hamnar i våg och i samma golvnivå som bef. hus.

Kan jag bara ta valfri bräda i närliggande dimension? I vanliga fall tar man kanske samma typ som bjälklaget (45x220) men jag undrar om det verkligen behöver vara det? Eller är vanliga brädor för mjuka?

É
Verkar finnas 34x195 planhyvlat gran G4-2. Skulle det funka om man lyckades få tag i det? Eller är det bättre att hitta en bandsåg och såga av 1cm på en 45x220? (Vart det finns vet jag ej)

Denna och sen en vanlig syll på 45x220 vid den korta väggen så skulle det bli hyfsat i nivå med bef. golv då jag eventuellt räknat lite lågt på bef. golv.

Det går väl att använda nästan varsomhelst i ditt fall. Olika kombinationer av plywood, osb och masonit bör väl oxå funka bra.

Lägg en bräda då om en regel blir för tjock. Palla med bulobrickor mot golvbjälkarna!

É
Jag har inte riktigt klurat ut än hur bjälklaget sedan fästs. Jag har fått för mig att syllen kanske ska förankras i lecablocken (eller snarare betongen i översta U-blocket) och att denna sen agerar fästpunkt åt bjälklaget med typ vinkeljärn. Ifall det stämmer blir det väl inte så bra med OSB och liknande?

Det verkar vara svårt få tag på 34x195 när man söker på denna dimension så det blir nog ändå att jag får leta upp nån som kan såga bort 1cm från en 45x220 bjälke istället.

Bulobrickor har jag inte hört talas om men verkar vara nåt med pallningsbrickor. Men min mur är annars +/-2mm i våg så om jag bara fick rätt tjocklek på syllen+nån papp så borde det bli bra.

Uppreglat träbjälklag mellan grundmurar brukar förankras in i gjutna u-block med gängstav och ankarmassa. Glöm ej syllisolering imellan. Alternativ att det hakas in i muren.

É ÉlPon skrev:
Det verkar vara svårt få tag på 34x195 när man söker på denna dimension så det blir nog ändå att jag får leta upp nån som kan såga bort 1cm från en 45x220 bjälke istället.
Råplan 34x195mm, 65,1kr/ m från psh.se
Känns det dyrt kan du kika på närliggande dim 32x200mm, 36,8kr/m från horndalsvirkesotlet.se

É
F fribygg skrev:
Råplan 34x195mm, 65,1kr/ m från psh.se
Känns det dyrt kan du kika på närliggande dim 32x200mm, 36,8kr/m från horndalsvirkesotlet.se
Priset per meter är ingen fara men är nog inte realistiskt frakta till söder om Stockholm. ¨'
Fick pris på 890kr att hyvla bort 1cm på 12 meter 45x220. Sen 12 meter regel ca 1000kr.

É
B Bläcktudan skrev:
Uppreglat träbjälklag mellan grundmurar brukar förankras in i gjutna u-block med gängstav och ankarmassa. Glöm ej syllisolering imellan. Alternativ att det hakas in i muren.
Du menar att gängstaven alltså fästs i syllen som jag var ute efter? (att det är syllen som håller fast i grunden) Om den nu ska sitta så rejält med gängstång kan man ju inte ha vilket material som helst tänker jag. Men måste man verkligen krångla med gängstång och ankarmassa. Duger det inte med spikplugg/fasadplugg? (eller expanderbult). Fasadplugg kör man tydligen ofta med för att fästa väggens syll med när man har vanliga lecablock utan betong.

Se bild på hur det blir med en 220mm bred regel, den når knappt fram till betongen (den gråa fyrkanten). Det svarta är isolering. Man skulle kanske ta två kortare reglar/brädor istället där man fäster den inre i betongen och den yttre sitter där mest för att fylla ut och behöver inte fästas med nåt märkvärdigt. Sen fäster man bjälklaget med vinkelplåtar i syllen, om den inte är för tunn som i mitt fall.

Illustration av en väggkonstruktion med regel, isolering och betong, för diskussion om fästmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I verkligheten är u-blocket kapat 45 grader i hörnet och så är det syll åt andra riktningen med.

É ÉlPon skrev:
Priset per meter är ingen fara men är nog inte realistiskt frakta till söder om Stockholm. ¨'
Fick pris på 890kr att hyvla bort 1cm på 12 meter 45x220. Sen 12 meter regel ca 1000kr.
En riktig bygghandeln tar hem det du behöver om du inte fixar det själv.

Om priset inte är en fråga kan man ju göra som du planerar...

É
Nja priset har betydelse för hela mitt bygge :) Menade mer att 65kr metern är inte hela världen eftersom 45x220 plus sågning/hyvling är dyrare.

Trallvirke brukar finnas i 34mm tjocklek, har du kollat om någon i din närhet har 195mm bredd?

É
Jag har en XL-bygg nära så går kanske ta hem nåt även om de säkert tar extra betalt.

Men är det inte bättre göra så här enligt bild istället? T.ex. 2st 32x150 vilket blir 300 bredd totalt så att man når längre in på betongenrännan. Den inre syllen fästs med t.ex. expanderbult och den yttre agerar utfyllnad och fästs med nåt enkelt bara.

Eller vilken regel som helst kring 150mm som cirkelsågen kanske räcker till om man sågar från två håll.

Illustration av en byggkonstruktion med träreglar monterade på en betongränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syllvirket behöver väl inte vara lika brett som grunden?
Syllen på mitt gamla hus från -46 var rund 15cm.

Köp 32x145, ntr, finns i de flesta byggmarknaden.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
É
Ja men som du ser på min ritning finns inget att fästa i om det t.ex. är 15 cm. De två syllarna på sista bilden är just 15 cm. Då finns det endast cellplast att skruva i eftersom isoleringen ska ligga på utsidan. En smal kant längst ut finns ju men betongrännan är ju starkast fästa i.

Det är alltså ett U-block där den yttre svarta fyrkanten är en U-blocksisolering och den inre grå är betong+2st bistål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.