18 623 läst ·
118 svar
19k läst
118 svar
Utveckla nytt Eldim?
Mycket bra tankar som vanligt! Klart vi ska ha en change-log.A avh67f skrev:Går det kanske att få in en change-log på sidan så man ser när du uppdaterat och vad som ändrats. Dvs det du skrivit ovan t ex?
Kanske det går att lägga till förklaringar till begreppen under beräkning vad de betyder:
T ex att Ib är belastningsström, Iz är ledningens belastningsförmåga etc.
Reaktansen är försumbar under 16 mm2 så den kan helt tas bort där. Det kanske också redan görs?
Såg att den fanns listad under ledarparametrar för de areorna.
Du syftar på förklaringar till begreppen under "Villkorskontroll" längst ner?
Intressant med reaktansen. Ska kolla i beräkningsmotorn igen och ändra ifall det är så att den räknar med reaktans även vid mindre dimensioner. Är ju som sagt inte så duktig på det här med dimensionering än så det är väldigt värdefullt för mig att förstå mer om det här. Om det är någon som sitter på en PDF kopia av Handbok 421 i sin helhet så vore det ju trevligt😇 Jag har använt mig av de utdrag som gick att hitta på nätet.
Funderar på det här med högsta tillåtna spänningsfall. Som det är nu så kan man ju ställa in det manuellt under inställningar, men kanske kan vi ha en switch istället där man väljer kraft/belysning?
JaS schrute skrev:
Det är inte så noga om det är med eller inte. Det ger ju ingen försämring säkerhetsmässigt.S schrute skrev:
Vilket som. Ofta rör det sig om användare som vill göra en kontroll inför ett kommande projekt. Då kan forumet hjälpa att ställa in sådana parametrar vid varje fall tänker jag.S schrute skrev:
Okej hörni, hann med en vända till med fler uppdateringar. Nu har vi en versionshistorik (changelog) om man går in under inställninga Har också lagt till lite beskrivningar av benämningar i formlerna under "Villkorskontroll". Har också finslipat en del i beräkningsmotorn med hjälp av tabellerna från Handbok 421.😎
Snyggt och fint och allt fungerar för mig.
Jag testade både i Linux med Chromium webbläsare och mobil med Android 15.
Det går inte ändra det förinställda 4% spänningsfall genom att använda "sudda knappen" på PC eller Android. Man måste markera 4% och sedan skriva in det värde man vill ha där. Kanske hade gått att göra det lite enklare på något sätt. På PC finns pilarna upp och ned men det har man ju inte på mobil.
Men jag tycker all funktionalitet finns jag behöver som elektriker. Jag gillar när det är enkelt och det har du lyckats med.
Hur ser planen för detta projekt ut? Kommer detta finnas kvar för åtkomlighet framöver?
Jag testade både i Linux med Chromium webbläsare och mobil med Android 15.
Det går inte ändra det förinställda 4% spänningsfall genom att använda "sudda knappen" på PC eller Android. Man måste markera 4% och sedan skriva in det värde man vill ha där. Kanske hade gått att göra det lite enklare på något sätt. På PC finns pilarna upp och ned men det har man ju inte på mobil.
Men jag tycker all funktionalitet finns jag behöver som elektriker. Jag gillar när det är enkelt och det har du lyckats med.
Hur ser planen för detta projekt ut? Kommer detta finnas kvar för åtkomlighet framöver?
Bra med förbättring vad gäller inmatning på Zför. Jag har ett praktiskt fall med Zför på 2.383 Ohm, kanske sämst i Sverige, så det skulle vara bra om Zför max i gränssnittet gick att mata in högre än 2.000 Ohm. Tack.
Edit, det går att mata in Zför större än 2 Ohm. Slidern slutar dock vid 2 Ohm prick. Det kanske funkar med beräkningarna ändå?
Edit, det går att mata in Zför större än 2 Ohm. Slidern slutar dock vid 2 Ohm prick. Det kanske funkar med beräkningarna ändå?
Redigerat:
Det var samma med ledningslängd, slidern gick bara upp till 100, men jag såg att man kunde öka detta på andra sätt, men jag tänkte aldrig på ifall beräkningarna hängde med då.ClasseClas skrev:
Annars tycker jag att det var en ganska trevlig funktion med sliders, som beräknar i realtid, lite fint pedagogiskt på något vis.
Själv kan jag köpa att sliders inte går hur långt som helst.
För i vilket fall så är det väldigt sällan en förimpedans över 2 ohm, eller gruppledningar över 100 långa.
Men ifall det går att manuellt ändra detta sen ifall man har ett ovanligt beräkningsfall så skulle det kanske nämnas någonstans.
Ahhjaa, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, jag tänker att det är kanske inte helt nödvändigt att ta med stöd för de enormt ovanliga fallen ...
Det är ok att slidern täcker normalfallen om det går att lägga in outliers på goda grunder i inmatningsrutan. Det viktiga är att beräkningarna ändå funkar, annars måste det synas med felmeddelande eller rödmarkering av fältet att det är utanför godkänt område för beräkning.Mikael_L skrev:
Hur ser der ut i Eldim med ett Zför på 2400 mOhm? Funkar det?
Kul med mycket input här! Som ni konstaterade så fungerar beräkningarna med vilket värde som helst som man knappar in även om slidern endast täcker de "vanligaste" fallen.
@avh67f Bra där att du hittade buggen med inmatning för spänningsfallet. Orsaken var att när man försöker sudda ut "4" för att skriva något annat blir fältet tomt (en tom sträng). Koden försöker tolka detta som en siffra, vilket blir "Ogiltigt tal" (NaN), och då vägrar appen uppdatera värdet. Resultatet blir att den gamla siffran "4" hoppar tillbaka direkt. Men nu har jag pushat en till uppdatering där detta är åtgärdat. Det ska gå att "sudda" nu, samt att jag också lade till plus och minus knappar.
Angående frågan "Hur ser planen för detta projekt ut? Kommer detta finnas kvar för åtkomlighet framöver?" så har jag väl tänkt att lägga till några små funktioner till som jag skulle vilja ha. Till exempel så skulle jag vilja ha möjlighet att klicka på "Varför händer detta?" när en beräkning visas som "Ej godkänd" för att få upp en modal med en förklaring på "lätt svenska" som förklarar varför det inte godkänns och lite om vilka alternativ man skulle kunna överväga för att få det godkänt. Detta är mer en pedagogisk sak som jag skulle uppskatta. Vill även lägga till ett referensdokument som förenklar principerna bakom kabeldimensionering, vilka faktorer som påverkar etc. på ett enklare språk baserat på informationen i Handbok 421.
I övrigt så vet jag inte riktigt. Kostar ju inte mig mycket att hosta projektet egentligen och jag vill gärna göra det tillgängligt för alla som vill använda det. Kanske att jag lägger det på en annan domän med enklare address. Kanske kan göra det möjligt att ladda ner bokmärket till webappen så man kan ha den på hemskärmen i telefonen också.
Vad tycker ni? Jag är öppen för förslag här om ni tror att det kan vara ett användbart verktyg.
@avh67f Bra där att du hittade buggen med inmatning för spänningsfallet. Orsaken var att när man försöker sudda ut "4" för att skriva något annat blir fältet tomt (en tom sträng). Koden försöker tolka detta som en siffra, vilket blir "Ogiltigt tal" (NaN), och då vägrar appen uppdatera värdet. Resultatet blir att den gamla siffran "4" hoppar tillbaka direkt. Men nu har jag pushat en till uppdatering där detta är åtgärdat. Det ska gå att "sudda" nu, samt att jag också lade till plus och minus knappar.
Angående frågan "Hur ser planen för detta projekt ut? Kommer detta finnas kvar för åtkomlighet framöver?" så har jag väl tänkt att lägga till några små funktioner till som jag skulle vilja ha. Till exempel så skulle jag vilja ha möjlighet att klicka på "Varför händer detta?" när en beräkning visas som "Ej godkänd" för att få upp en modal med en förklaring på "lätt svenska" som förklarar varför det inte godkänns och lite om vilka alternativ man skulle kunna överväga för att få det godkänt. Detta är mer en pedagogisk sak som jag skulle uppskatta. Vill även lägga till ett referensdokument som förenklar principerna bakom kabeldimensionering, vilka faktorer som påverkar etc. på ett enklare språk baserat på informationen i Handbok 421.
I övrigt så vet jag inte riktigt. Kostar ju inte mig mycket att hosta projektet egentligen och jag vill gärna göra det tillgängligt för alla som vill använda det. Kanske att jag lägger det på en annan domän med enklare address. Kanske kan göra det möjligt att ladda ner bokmärket till webappen så man kan ha den på hemskärmen i telefonen också.
Vad tycker ni? Jag är öppen för förslag här om ni tror att det kan vara ett användbart verktyg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Verktyget är väl utformat och insiktsfullt så givetvis önskar jag att du håller det under armarna. Det skulle lätt kunna få en större marknad där du kan tjäna en liten slant. Det skulle kunna få Elvis lite nervösa.
Jag kollade senaste nu och enda som är lite udda är inmatningsfälten. Det som stör när jag provade är att det inte går att rensa gamla värdet med backspace vänstra tecknet blir kvar. Så om du lägger det så nya inmatningen börjar direkt i tomt fält eller man kan rensa önskad del via backspace vore det bra. Om du väljer att tömma före inmatning och man inte gör något återställ gamla värdet när man lämnar i så fall.S schrute skrev:Kul med mycket input här! Som ni konstaterade så fungerar beräkningarna med vilket värde som helst som man knappar in även om slidern endast täcker de "vanligaste" fallen.
Annars ser det som sagt bra ut kompakt, enkelt och med rätt följd och flöde för de olika delarna.
Kanske det kunde gå att lägga till något sätt att kontakta dig på sidan eller lämna förslag/kommentarer där.
Det skulle också vara användbart ifall tiden går och uppdateringar inom elinstallationsregler/handbok 421/annat kommer som skulle behöva implementeras.
Det skulle också vara användbart ifall tiden går och uppdateringar inom elinstallationsregler/handbok 421/annat kommer som skulle behöva implementeras.
Om du ser till att detta program blir tillgängligt för allmänheten, så kan jag tänka mig att betala kostnaden för hosting och annat. Skicka ett PM så kan jag sätta en överföring, om det är av intresse.S schrute skrev:Angående frågan "Hur ser planen för detta projekt ut? Kommer detta finnas kvar för åtkomlighet framöver?" ...
..I övrigt så vet jag inte riktigt. Kostar ju inte mig mycket att hosta projektet egentligen och jag vill gärna göra det tillgängligt för alla som vill använda det. Kanske att jag lägger det på en annan domän med enklare address. Kanske kan göra det möjligt att ladda ner bokmärket till webappen så man kan ha den på hemskärmen i telefonen också.
Sen vore det även välkommet om koden las upp på typ Github eller liknande, för framtidssäkring.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg