Hej!
Jag har omritat en ny elschema till mitt hus (1982 villa) genom att öppna alla dosor, uttag och brytare och notera vilka kabel finns där. Genom eliminering är jag nästan säkert vart allting kommer ifrån och ledas till. Och nu har jag ett mycket djupare förståelse av min elsystem. Såklart tar jag min elschema som bara en guide.
Tidigare ägaren har tydligen gjört några oprofessionellt eljobbar i huset som jag nu har koll på och planera fixar dessa med hjälp av elektriker.
Igår började jag att ritar scheman till garaget. Detta var renoverad runt 2012 till bostadsyta med tre rum.
Alla kopplingar i vägguttag och lamputtag därinne ser bra ut och jag tror var gjört av elektriker.
Garaget har sin egen 1-pol JFB i mätarskåpet (också säkring) och det är bara fas 1 som förser garaget med ström (så vitt jag kan se utan att öppna locken i skåpet).
Men idag uptäckte jag smälta kablar bakom ett vägguttag i rummet mellan garaget och huset. 🤨
Det verkar som att denna uttag har originalkabel som kommer från mäterskåpet igenom marken till garaget. Det finns fyra svarta ett-trådkablar. En är jord, en är noll, en är fas men den fyra jag vet inte än.
Allting annat i garaget kommer ifrån denna koppling men på vanliga FK-kabel som är tunnare än de svarta.
Jag har elektriker kommer på fredag för ett annat jobb men jag ska visar det här för hen.
Mina frågor är:
Det är nollan som är smältat. Men fasen ser lite brynt ut också. Kan det vara bara att kopplingen var inte bra på detta uttag? Och när hög ström drogs smältade det?
Men
Är detta ett säkert sett att kopla ström in till hela garaget? Det finns 13st dubbel vägguttag, 2st utomhusuttag, 13(!!) taklaputtag därinne. Jag såklart använder bara en bråkdel av dessa åt gången men det verkar för mig vara mycket att ha från ett uttag på en fas?
Tack på förhand för tips och råd!
Jag har omritat en ny elschema till mitt hus (1982 villa) genom att öppna alla dosor, uttag och brytare och notera vilka kabel finns där. Genom eliminering är jag nästan säkert vart allting kommer ifrån och ledas till. Och nu har jag ett mycket djupare förståelse av min elsystem. Såklart tar jag min elschema som bara en guide.
Tidigare ägaren har tydligen gjört några oprofessionellt eljobbar i huset som jag nu har koll på och planera fixar dessa med hjälp av elektriker.
Igår började jag att ritar scheman till garaget. Detta var renoverad runt 2012 till bostadsyta med tre rum.
Alla kopplingar i vägguttag och lamputtag därinne ser bra ut och jag tror var gjört av elektriker.
Garaget har sin egen 1-pol JFB i mätarskåpet (också säkring) och det är bara fas 1 som förser garaget med ström (så vitt jag kan se utan att öppna locken i skåpet).
Men idag uptäckte jag smälta kablar bakom ett vägguttag i rummet mellan garaget och huset. 🤨
Det verkar som att denna uttag har originalkabel som kommer från mäterskåpet igenom marken till garaget. Det finns fyra svarta ett-trådkablar. En är jord, en är noll, en är fas men den fyra jag vet inte än.
Allting annat i garaget kommer ifrån denna koppling men på vanliga FK-kabel som är tunnare än de svarta.
Jag har elektriker kommer på fredag för ett annat jobb men jag ska visar det här för hen.
Mina frågor är:
Det är nollan som är smältat. Men fasen ser lite brynt ut också. Kan det vara bara att kopplingen var inte bra på detta uttag? Och när hög ström drogs smältade det?
Men
Är detta ett säkert sett att kopla ström in till hela garaget? Det finns 13st dubbel vägguttag, 2st utomhusuttag, 13(!!) taklaputtag därinne. Jag såklart använder bara en bråkdel av dessa åt gången men det verkar för mig vara mycket att ha från ett uttag på en fas?
Tack på förhand för tips och råd!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Detta ser vi ibland, inte ofta men det förekommer. Orsaken är dock okänd, men troligen är inte anslutningen gjord fackmannamässigt. Det ser ut som ett ELKO-uttag och dessa snabbkopplingar skulle jag säga är säkra. Ytterst sällan att det går fel som i ditt fall. Kanske kan du dissekera kopplingen och se något som är fel, t.ex att ledaren inte är bottnad i klämman eller fel typ av ledare.
Strömmen behöver inte vara så hög för att smälta kopplingen, men troligen 8-16 A.
Jag hänger inte med på din beskrivning på hur det är kopplat, men varje skarv är en felkälla. Om det är så att många andra uttag är kopplade i serie via denna skarv du har på bild så ökar ju risken att de används till det ena och det andra där summan blir lite för hög.
Strömmen behöver inte vara så hög för att smälta kopplingen, men troligen 8-16 A.
Jag hänger inte med på din beskrivning på hur det är kopplat, men varje skarv är en felkälla. Om det är så att många andra uttag är kopplade i serie via denna skarv du har på bild så ökar ju risken att de används till det ena och det andra där summan blir lite för hög.
Tack Bo.
Det är svårt att se om smältna kablarna satt ordentligt i ELKO uttaget. Kopplingarna ser ut som i bifogat bild. Den röd cirkeln är smältat anslutningen.
Försäkring till garaget är 25A (diazed) vilken nu verkar för högt om all stöm flöder igenom detta uttag på vanlig FK kabel? Jag tycker 16A skulle kunna passar bättre eller?
Det är svårt att se om smältna kablarna satt ordentligt i ELKO uttaget. Kopplingarna ser ut som i bifogat bild. Den röd cirkeln är smältat anslutningen.
Försäkring till garaget är 25A (diazed) vilken nu verkar för högt om all stöm flöder igenom detta uttag på vanlig FK kabel? Jag tycker 16A skulle kunna passar bättre eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja det låter ju inte alls bra om uttaget är avsäkrat med 25 A och vidarematar till hela garaget. Schukouttag är normalt avsäkrade med 10 A. Men i ett garage kan man möjligen ha något uttag avsäkrat med 16 A.
Ok, bra att höra. Då ska jag absolut sänka säkringen.
Den enda hög-effekt grej jag använder i garaget är en stor vattenkokare (up till 3kW så 10A räcker inte) till ölbryggning. 🙃
Kanske bäst att har ett dedikerad 16A avsäkrad uttag till detta och 10A till alla andra 'vanliga' uttag? Eller kan 16A säkring lämpligt för hela garaget?
Har ni någon idee vad den fjärde svart kabeln från mätarskåpet kan vara? Det finns zero spänning mellan den, noll och jord. Så det verkar inte vara en fasledare. Men värför skulle det finnas mer noll eller jordledare?
Den enda hög-effekt grej jag använder i garaget är en stor vattenkokare (up till 3kW så 10A räcker inte) till ölbryggning. 🙃
Kanske bäst att har ett dedikerad 16A avsäkrad uttag till detta och 10A till alla andra 'vanliga' uttag? Eller kan 16A säkring lämpligt för hela garaget?
Har ni någon idee vad den fjärde svart kabeln från mätarskåpet kan vara? Det finns zero spänning mellan den, noll och jord. Så det verkar inte vara en fasledare. Men värför skulle det finnas mer noll eller jordledare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den är troligen helt enkelt oanvänd. De har använt en "kraftkabel" och dessa har 4 eller 5 ledare.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men om du skall ha 16A så behöver trådarna också vara 2,5 kvmm. Vanligen drar man 1,5 kvmm till normala uttag.
Den bästa lösningen för dig är att sätta upp en liten undercentral i garaget för att fördela på 1 st 16A säkring till ölkokeriet, och 1 eller 2 st 10A säkringar till resten.
Klicka här för att svara


