50 421 läst ·
38 svar
50k läst
38 svar
Utvändig Vindslucka på gavel
Hade först tänkt ha locken som foder på sidorna för att täcka skarven, och inget extra upptill/nertill. Men det går inte för gångjärnen.RoTe skrev:
Då tänkte jag att små snygga foder kunde passa, men återigen är gångjärnssidan problem.
Gör luckan slätpanelad. Inga foder.
Den syns varken mer eller mindre än att försöka kamouflera den på annat vis, vilket du redan noterat ändå inte går fullt ut. För den som tittar så ser man luckan oavsett hur den utformas. För alla andra som normalt inte inspekterar huset när de passerar så är det ingen som märker något. För övrigt är ju en slätpanelad lucka/dörr gammal god tradition sedan hundratals år. Dvs alla har sett den lösningen då nästan vartenda hus har den, så ingen reagerar och tycker att det är ngt konstigt.
Den syns varken mer eller mindre än att försöka kamouflera den på annat vis, vilket du redan noterat ändå inte går fullt ut. För den som tittar så ser man luckan oavsett hur den utformas. För alla andra som normalt inte inspekterar huset när de passerar så är det ingen som märker något. För övrigt är ju en slätpanelad lucka/dörr gammal god tradition sedan hundratals år. Dvs alla har sett den lösningen då nästan vartenda hus har den, så ingen reagerar och tycker att det är ngt konstigt.
Det finns gångjärn som flyttar ut dörren/luckan när du öppnar för att en ram/kant ska gå klar. Köksskåp kan ha sådana men det finns också för vanliga dörrar.Tegheim skrev:
Jag ska ta fram en bild nästa gång jag är där men jag delade luckan i två delar med bordssågen för att marginal mellan en stor lucka och vindskivorna är på milimetern dvs lite dåligt häng och luckan tar i skivan oavsett vart jag hänger luckan.
Jag lånar en bilden från gruppen. Nu blev det som sagt dubbeldörr, 4 gångjärn och en hasp i mitten.
Jag lånar en bilden från gruppen. Nu blev det som sagt dubbeldörr, 4 gångjärn och en hasp i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De heter/kallas dolda
Det kallas dolda gångjärn när det är dörrar och t ex IKEA har någon variant där man vill få undan skåpdörren i sidled för att få ut en låda. Jag har bara sett dem på plats och har aldrig köpt elker installerat några så några ledtrådar vilka som ör/dåliga har jag inte.Tegheim skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden