RoTe RoTe skrev:
Ska du ha den osynlig ska du INTE ha foder. Du gör luckan exakt som panelen på resten av väggen.
Hade först tänkt ha locken som foder på sidorna för att täcka skarven, och inget extra upptill/nertill. Men det går inte för gångjärnen.
Då tänkte jag att små snygga foder kunde passa, men återigen är gångjärnssidan problem.

Gör luckan slätpanelad. Inga foder.

Den syns varken mer eller mindre än att försöka kamouflera den på annat vis, vilket du redan noterat ändå inte går fullt ut. För den som tittar så ser man luckan oavsett hur den utformas. För alla andra som normalt inte inspekterar huset när de passerar så är det ingen som märker något. För övrigt är ju en slätpanelad lucka/dörr gammal god tradition sedan hundratals år. Dvs alla har sett den lösningen då nästan vartenda hus har den, så ingen reagerar och tycker att det är ngt konstigt.

Kashew Kashew skrev:
Eller hur?? På deras eget hus hänger den i ovankant och jag blir rädd varje gång jag ser gubben sätter upp en regel för att hålla luckan uppe. Den är tung som fan med, säkert 50x100cm.
Går ju att sätta en gasdämpare på om man är osäker.

Strande89 Strande89 skrev:
Går ju att sätta en gasdämpare på om man är osäker.
Visserligen men gubben är glad för sina gångjärn och 45x90 regel.

Kashew Kashew skrev:
Visserligen men gubben är glad för sina gångjärn och 45x90 regel.
Tycker det lät lite så där rent säkerhetstekniskt. Jag funderar på en lucka nu också till garaget, hittade du någon bra lösning?

• Haha
Kashew
  • Laddar…
Tegheim Tegheim skrev:
Hade först tänkt ha locken som foder på sidorna för att täcka skarven, och inget extra upptill/nertill. Men det går inte för gångjärnen.
Då tänkte jag att små snygga foder kunde passa, men återigen är gångjärnssidan problem.
Det finns gångjärn som flyttar ut dörren/luckan när du öppnar för att en ram/kant ska gå klar. Köksskåp kan ha sådana men det finns också för vanliga dörrar.

Z z_bumbi skrev:
Det finns gångjärn som flyttar ut dörren/luckan när du öppnar för att en ram/kant ska gå klar. Köksskåp kan ha sådana men det finns också för vanliga dörrar.
Har du något exempel?

Min lucka är klar, men kan vara intressant att se ändå.

Jag ska ta fram en bild nästa gång jag är där men jag delade luckan i två delar med bordssågen för att marginal mellan en stor lucka och vindskivorna är på milimetern dvs lite dåligt häng och luckan tar i skivan oavsett vart jag hänger luckan.

Jag lånar en bilden från gruppen. Nu blev det som sagt dubbeldörr, 4 gångjärn och en hasp i mitten.
Ritning på väggen av ett hus visar en dubbeldörr med plats för 4 gångjärn och en hasp, samt en stege som leder upp till installationsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tegheim
  • Laddar…
De heter/kallas dolda
Tegheim Tegheim skrev:
Har du något exempel?

Min lucka är klar, men kan vara intressant att se ändå.
Det kallas dolda gångjärn när det är dörrar och t ex IKEA har någon variant där man vill få undan skåpdörren i sidled för att få ut en låda. Jag har bara sett dem på plats och har aldrig köpt elker installerat några så några ledtrådar vilka som ör/dåliga har jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.