Jag har ett gammalt timmerhus i västra Sverige, från ~1860. Mycket av huset är orginal, framförallt alla "viktiga" delar av konstruktionen är orörd. Orginalfasad, undertaket är orginal med stickspån, det är lerklining på timmerstommen, spånisolering i bjälklagen och ingen plast någonstans.

Vi har bytt takpannor och lagat undertaket där det behövts och sett över grunden så att den förblir torr.

Vi håller nu på att renovera invändigt, och vill fortsätta göra det på ett sätt som följer husets ursprungliga idé om diffusionsöppen konstruktion och naturmaterial som kan lagra fukt för att förhindra kondens inne i konstruktionen osv.

Vi har rivit bort den befintliga treetex-skivan, under den är det lerklining och sen timmerstommen. Vår plan är att regla ut 45 mm för att kunna dra ny el och nätverk mm. Mellan reglarna blir det träfiberisolering, men sen vet jag inte. Att sätta ex osb-skivor och gips är ju det vanliga. Men hur fungerar det ihop med det diffusionsöppna tänket? Ex "porösa träfiberskivor" blir väldigt dyrt, men verkar enligt min google-forskning vara det mest "rätta". Samtidigt rekommenderas ångbroms under ytskiktet, kan moderna byggskivor fungera på samma sätt som en ångbroms och därmed ersätta ångbromsen?

Ett annat alternativ är råspont med någon gipsskiva eller liknande på?

Tänker jag helt tokigt? Någon som har erfarenhet?

Gips släpper igenom fukt lätt så inte att jämföra med ångbroms. OSB och liknande byggskivor innehåller mkt syntetiskt lim och är därmed tätare, men de släpper igenom en viss mängd fukt. Vet dock inte hur ånggenomsläppliga de är i jämförelse med ångbroms. Om de målas så blir de tätare. Kruxet med skivor är annars skarvarna mellan skivorna samt mot golv och tak.

Det är ett stort principiellt feltänk att isolera invändigt. Särskilt äldre tyngre stommar/väggar. Timret kommer att komma befinna sig i ett kallare och därmed fuktigare klimat än innan. All fukt som kommer inifrån riskerar därmed att kondensera mot eller inne i timret. Det är alltså vitalt med ångspärr om man isolerar invändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.