Har kopplat in nya kontaktuttag i nästan hela huset men övervåningen har börjat krångla. Först slutade två uttag funka uppe i vardagsrummet och trapplampan som har funkat förut och nu när jag bytte i en av mina barns rum så slutade tre uttag till att funka. Allt annat uppe funkar förutom uttagen i vardagsrummet även de nya jag kopplade in funkar. Ingen säkring har heller gått. Kan en kabel i nått av uttagen blivit fel? Borde inte säkringen gå om det skulle vara nått galet med kablarna? Elektrikern kommer på fredag men undrar vad det kan vara :thinking: det är ett ojordat system.
 
Det är troligen någon tråd som inte är ordentligt instoppad och fastsatt så att den har "trillat ur" vid bytet.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är troligen någon tråd som inte är ordentligt instoppad och fastsatt så att den har "trillat ur" vid bytet.
Kan det göra så uttagen i det andra rummet slutar fungera?
 
E elmont skrev:
Det är troligen någon tråd som inte är ordentligt instoppad och fastsatt så att den har "trillat ur" vid bytet.
Gäller att man skalar upp dom enligt rekomendation från tillverkare och alltid dra lite i dom så att man känner att de verkligen sitter annars finns ju risk för att dom trillar ut samt glapp kontakt och eventuella bränder. Även dom enklaste uppgifterna kan vara en brandfara ifall det inte utförs korrekt. Slå av strömmen och öppna upp alla uttag du satt upp och kolla ifall någon trillat ut.
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
Japp, med stor sannolikhet är det seriekopplat
 
Ja det är mycket vanligt (nästan alltid) att en grupp betjänar fler än ett rum och beroende på hur det är draget så kan det bli "mörkt" lite var som helst.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Japp, med stor sannolikhet är det seriekopplat
Seriekopplat är inte direkt korrekt benämning.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora, uttagen kopplas alltid parallellt men uttagen ligger i serie. ;)
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Ibland kan man kanske behöva förklara så att ts förstår?
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ibland kan man kanske behöva förklara så att ts förstår?
Helt rätt Zamora
 
Naturligtvis, men då är det väl kanske att föredra om man gör det korrekt? Skulle det vara en lite svårare fråga kan man ju förklara.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Jaja, ber om ursäkt då
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag är inte så "surgubbe" som det kanske verkar men ibland blir jag lite petimäter.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Så jag ska alltså börja från första uttaget och vandra mig bortåt och kolla alla så dom verkligen sitter i?
 
MultiMan
Typ, men kabeln måste ju vara rätt skalad för anslutningen också t ex. Vad är det för uttag du har? Lägg gärna upp bilder om du är osäker på om det är rätt gjort eller inte.

Glappkontakt kan vara en källa till brand utan att några proppar går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.