Har kopplat in nya kontaktuttag i nästan hela huset men övervåningen har börjat krångla. Först slutade två uttag funka uppe i vardagsrummet och trapplampan som har funkat förut och nu när jag bytte i en av mina barns rum så slutade tre uttag till att funka. Allt annat uppe funkar förutom uttagen i vardagsrummet även de nya jag kopplade in funkar. Ingen säkring har heller gått. Kan en kabel i nått av uttagen blivit fel? Borde inte säkringen gå om det skulle vara nått galet med kablarna? Elektrikern kommer på fredag men undrar vad det kan vara
det är ett ojordat system.
Gäller att man skalar upp dom enligt rekomendation från tillverkare och alltid dra lite i dom så att man känner att de verkligen sitter annars finns ju risk för att dom trillar ut samt glapp kontakt och eventuella bränder. Även dom enklaste uppgifterna kan vara en brandfara ifall det inte utförs korrekt. Slå av strömmen och öppna upp alla uttag du satt upp och kolla ifall någon trillat ut.E elmont skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Japp, med stor sannolikhet är det seriekopplat
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ibland kan man kanske behöva förklara så att ts förstår?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Jaja, ber om ursäkt då
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Typ, men kabeln måste ju vara rätt skalad för anslutningen också t ex. Vad är det för uttag du har? Lägg gärna upp bilder om du är osäker på om det är rätt gjort eller inte.
Glappkontakt kan vara en källa till brand utan att några proppar går.
Glappkontakt kan vara en källa till brand utan att några proppar går.