C
Någon som har tips på bra grenuttag för utomhusbruk som verkligen tål att vara utomhus i ur och skur?
Typ uttagslist med tre eller fyra uttag och helst med strömbrytare.

Söker runt lite och inser att nästan alla produkter jag hittar i stort sett är identiska, dvs. sannolikt samma fabrikat som säljs under diverse olika varumärken, inklusive Brennenstuhl.
Typ:
Grenuttag för utomhusbruk med tre guldförslutna uttag och en strömbrytare.
Och de har inte funkat så bra för mig, de tar in vatten och slutar fungera efter ett tag.

D
C cpalm skrev:
Någon som har tips på bra grenuttag för utomhusbruk som verkligen tål att vara utomhus i ur och skur?
Typ uttagslist med tre eller fyra uttag och helst med strömbrytare.

Söker runt lite och inser att nästan alla produkter jag hittar i stort sett är identiska, dvs. sannolikt samma fabrikat som säljs under diverse olika varumärken, inklusive Brennenstuhl.
Typ:
[bild]
Och de har inte funkat så bra för mig, de tar in vatten och slutar fungera efter ett tag.
Har tyvärr samma erfarenheter som du. Olika färg på plastdelarna men liksom likadana annars. Mina har varit brandgula med blå lock, ett av vilka har för övrigt lossnat på mitt grenuttag med jordfelsbrytare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det finns inga vanliga grenuttag som tål att vara ute och bli exponerade för regn och blåst. Förr eller senare händer exakt det du beskiver.

Lösningen är att väderskydda uttaget. Montera det på en pinne och ställ en uppochnedvänd hink över. Då kommer du hålla det värsta borta. Fukt kommer ev in så småningom ändå men det tar tid.

Fult? Bygg något snyggare. Jag har lite tankar på en grej men det har inte realiserats än.

Det finns också sådana väderskyddslådor för grenuttag, ingen aning om hur bra de fungerar men troligen bättre än att bara lägga dit uttaget på marken.

https://www.clasohlson.com/se/Brennenstuhl-skyddsbox-för-grenuttag/p/36-9587

Vad är ens användningsfallet? Vad ska du ha grenuttaget till? Går det att lösa på något annat sätt?

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Vad är ens användningsfallet? Vad ska du ha grenuttaget till? Går det att lösa på något annat sätt?
Det är inget specifikt användningsfall, utan allmänt bruk när jag kör elverktyg, arbetsbelysning, osv. utomhus. Har ett antal förlängningskablar med bara ett uttag, och ibland behöver man ju mer än ett. Det är alltså ingen fast placering utan jag drar konstant runt med dem. Inte minst när man har dem uppe på byggställningen är det ju bängligt att plocka ihop dem efter varje arbetspass och de blir i praktiken liggande ute.

Har också ett par kabelvindor av traditionell typ med "inbyggt" grenuttag, och upplever inget problem med varken dem eller förlängningskablarna. De är garanterat inte 100% vattentäta heller, men det vatten som kommer in verkar ha någonstans att rinna ut igen och orsakar uppenbarligen inga korrosionsproblem eller utlösta jordfelsbrytare. De verkar inte särskilt fuktkänsliga helt enkelt, vilket är vad jag förväntar mig av en utomhusprodukt.

tommib
Jaha, ok.

Då skulle jag säga att du får plocka in grenuttagen (och skarvsladdarna). Eller applicera hinkkonceptet. Eller lägga dem på ett ställe där de inte blir blöta. Eller så testar du med en sån "väska" som skydd. Du kommer inte hitta något som tål att ligga ute i ur och skur, schuko klarar helt enkelt inte det med normala stickproppar och uttag. Visst finns det matchade uttag/stickproppar med tätningar men dina maskiner har inte sådant.

Jag städar undan mina elverktyg och kablar men om jag skulle vilja ha dem ute så skulle jag nog satsa på någon form av skydd för vatten uppifrån och sedan hängt uttaget i något.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har också ett par kabelvindor av traditionell typ med "inbyggt" grenuttag, och upplever inget problem med varken dem eller förlängningskablarna. De är garanterat inte 100% vattentäta heller, men det vatten som kommer in verkar ha någonstans att rinna ut igen och orsakar uppenbarligen inga korrosionsproblem eller utlösta jordfelsbrytare. De verkar inte särskilt fuktkänsliga helt enkelt, vilket är vad jag förväntar mig av en utomhusprodukt.
Det är också min erfarenhet. Kabelvindor med inbyggt grenuttag verkar fungera, har haft en som stått ute året runt utan att ge jordfel. Sannolikt beror de på att det står upprätt, så vattnet når inte in till de elektriska kontakterna, trots att locken med tiden inte förblir helt vattentäta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Du kommer inte hitta något som tål att ligga ute i ur och skur, schuko klarar helt enkelt inte det med normala stickproppar och uttag. Visst finns det matchade uttag/stickproppar med tätningar men dina maskiner har inte sådant.
Skall väl understryka att jag alltså inte lämnar mina elverktyg ute i regnet 😆, utan locken är alltså stängda.
Problemet är alltså inte tätningen mellan stickpropp och uttag.

Köp en 230v byggcentral med 2,3 eller 4 uttag och mata den med en gummikabel i valfri längd.
En med tre uttag är ca 20x16cm så hyfsat smidig.
230V byggcentral med tre uttag och tre brytare, skyddsklass IP44, monterad i plastkapsling med blå uttag och genomskinligt lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Vad vinner man på en byggcentral? Kontra ett upphängt grenuttag med en plastpåse över.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
TorpAnders TorpAnders skrev:
Köp en 230v byggcentral med 2,3 eller 4 uttag och mata den med en gummikabel i valfri längd.
Byggcentral har jag, men den har ju 3-fas CEE-don in och det blir ju minst sagt opraktiskt för allmänbruk.

Men tänker att om byggcentraler, skarvsladdar och kabelvindor håller måttet med kapslingen så borde det väl vara f-n om det inte skulle finnas ett grenuttag på marknaden som också gör det?!

tommib
Det är väl just orienteringen som gör skillnaden, som dan är inne på.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är väl just orienteringen som gör skillnaden, som dan är inne på.
Precis. Man behöver ju bara jämföra med ett vanligt fast installerat utomhusuttag. De fungerar mycket bra och är monterade vertikalt.

Det är ju enkelt att inse hur de skulle fungera om man monterade dem med uttags-brunnen uppåt. Då skulle man snabbt ha en brunn i ordets rätta bemärkelse...

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Vet att det inte riktigt är ett grenuttag i klassisk bemärkelse men jag har ett sånt här (typ, den exakta modellen verkar inte Bauhaus sälja längre) som står ute till belysning och det har funkat bra i ett år i alla fall...

Svart grenuttag Voltomat med gula lock, 4-vägs jordad, IP44, visas på en produktsida med pris och leveransinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ju enkelt att inse hur de skulle fungera om man monterade dem med uttags-brunnen uppåt. Då skulle man snabbt ha en brunn i ordets rätta bemärkelse...
Ser i och för sig inte riktigt problemet med detta så länge vattnet hindras från att komma i kontakt med något som inte tål vatten. I det här fallet upplever jag att det kanske är strömbrytaren som lägger ner, så jag skall nog testa varianten utan strömbrytare.

C cpalm skrev:
Ser i och för sig inte riktigt problemet med detta så länge vattnet hindras från att komma i kontakt med något som inte tål vatten. I det här fallet upplever jag att det kanske är strömbrytaren som lägger ner, så jag skall nog testa varianten utan strömbrytare.
Va? Jo, med brunnen uppåt så kommer det att rinna in vatten, förr eller senare. Går inte att komma ifrån. Finns ingen väg runt det.

Men, ja, strömbrytare på grenuttag är i varje fall, och i vilket fall, ett otyg. Men det blir allt svårare att hitta utan tyvärr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.